چگونه یک سایت آموزشی حرفه‌ای طراحی کنیم؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دوره‌های آنلاین مناسب دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید و کسانی است که به‌دلیل مشغله یا عدم دسترسی به آموزش حضوری به‌دنبال یادگیری آموزش از راه دور هستند.

به گزارش کارآفرینی پرس، اگر یک مؤسسه آموزشی، مدرسه یا آموزشگاه دارید با داشتن یک سایت به کاربرانتان خدمات بیشتری ارائه دهید و دوره‌ها را به‌صورت آنلاین برگزار کنید و یا به فروش دوره‌های آموزشی بپردازید.

نکات مهم هنگام طراحی سایت آموزش آنلاین

برای طراحی هر نوع سایتی باید ابتدا نیازسنجی درستی از بازار داسته باشیم و شروع به طراحی سایت کنیم اگر قصد طراحی یک سایت آموزشی دارید موارد زیر را در نظر بگیرید:

هدف و مخاطب هدف وب سایت را تعیین کنید

 قبل از طراحی وب سایت آموزشی تعیین هدف و مخاطب آن ضروری است. به‌عنوان مثال مخاطبان شما چه رنج سنی دارند؟ برای کودکان، دانشجویان یا گروه سنی خاصی دوره برگزار می‌کنید یا مخاطبان شما از رنج سنی مختلف هستند؟ قرار است در یک حوزه خاص مثلا نرم افزارهای گرافیکی فعالیت کنید یا آموزش‌های متنوعی مد نظر دارید. داشتن درک روشنی از هدف وب سایت و مخاطبان هدف یکی از مهم‌ترین پیش نیازها در طراحی سایت است.

انتخاب قالب مناسب

 سایت‌های آموزشی باید تمام امکانات مورد نیاز برای دانشجویان را فراهم کند و معمولا دارای صفحه دوره‌ها، فرم ثبت‌نام، پروفایل دانشجویان، پروفایل اساتید، وبلاگ و… هستند. برای طراحی سایت آموزشی با وردپرس نیاز به یک قالب آموزشی دارید. این قالب‌ها تمام موارد گفته شده را دارند و تم کلی و رنگ‌بندی قالب، صفحات و بخش‌های قالب مناسب سایت‌های آموزشی هستند. البته قالب‌های سایت آموزشی همانند سایر پوسته‌های وردپرس امکان سفارشی‌سازی‌های متنوعی را دارند و می‌توانید تمام قسمت‌های سایت را خودتان طراحی و سفارشی‌سازی کنید. از معروف‌ترین قالب‌های سایت آموزشی استادیار، اجومال، امپراطور، دیجی آکادمی و… هستند که در تصویر زیر یک دمو از این قالب را مشاهده می‌کنید.

نمایش اطلاعات کامل درباره دوره‌ها

کاربران می‌خواهند اطلاعات کاملی در مورد دوره‌ها داشته باشند و بدانند که قرار است در این دوره چه مباحثی را یاد بگیرند، ساعات و تعداد جلسات دوره چه قدر است؟ مدرس دوره چه کسی است و چه تخصصی دارد. بنابراین، باید تمام این اطلاعات را به‌درستی نمایش دهید.

پیش نمایش دوره

به کاربران این امکان را بدهید تا قسمت‌هایی از دوره را مشاهده کنند تا با نحوه تدریس مدرس بیشتر آشنا شوند.

پاسخ به سوالات کاربران به روش‌های مختلف

 قبل از خرید دوره کاربران با سوالات زیادی روبرو می‌شوند باید امکانات مختلف را برای کاربران قرار دهید تا قبل و بعد از خرید دوره سوالاتشان را بپرسند این امکان را از طریق تیکت و چت آنلاین برای کاربران فراهم کنید و یا اگر سایت وردپرس دارید با نصب یک افزونه چت واتساپ امکان پرسش و پاسخ کاربران را از طریق واتساپ فراهم کنید به این صورت افزایش نرخ بازگشت کاربران و فروش را خواهید داشت.

طراحی سایت ریسپانسیو

 اگر سایت شما مناسب برای نمایش در موبایل نباشد کاربران ریادی را از دست می‌دهید با توجه به آمار بالای استفاده‌کنندگان موبایل طراحی وب سایتی که سازگار با موبایل باشد ضروری است. وب سایت باید در صفحه نمایش‌های کوچک‌تر به‌درستی نمایش داده شود تا کاربران بتوانند به‌راحتی دوره‌ها را از طریق موبایل مشاهده کنند.

سایت آموزشی چه امکانات و صفحاتی باید داشته باشد

اگر برای ثبت‌نام در دوره‌ای به یک آموزشگاه بروید ابتدا در مورد دوره سوالاتی می‌پرسید مثلا هزینه دوره، مدرس، سرفصل‌ها و… سپس باید در آموزشگاه ثبت‌نام کنید، هزینه دوره را پرداخت کنید، در کلاس شرکت کنید، سوالاتتان را از اساتید بپرسید و در نهایت با شرکت در آزمون دوره مدرک‌تان را دریافت کنید تمامی این موارد در یک سایت آموزشی باید وجود داسته باشد به‌صورت خلاصه در یک سایت آموزشی صفحات زیر را باید داشته باشید:

  • صفحه‌ اصلی: صفحه‌ی اصلی باید شامل اطلاعات کلی در مورد سایت باشد، از جمله موضوعات آموزشی، نوع آموزش (رایگان یا پولی)، فرآیند ثبت‌نام و منو برای دسترسی به قسمت‌های مختلف سایت.
  • امکان برگزاری آزمون در سایت: بسیاری از کاربران به‌خاطر مشغله و یا مسافت طولانی امکان استفاده از آموزش‌های حضوری را ندارند در حالی که به‌دنبال مدرک دوره  هستند با ایجاد آزمون آنلاین می‌توایند به کاربران امکان شرکت در آزمون را بدهید. در یک سایت وردپرس با افزونه آزمون ساز امکان طراحی انواع امتحانات وجود و می‌توانید نتایج را از طریق ایمیل یا پنل کاربریشان ثبت کنید و یا برای آزمون‌ها تایمر قرار دهید و کاربران بعد از اتمام آزمون بتوانند پاسخ‌های صحیح را مشاهده کنند.
  • صفحه‌ی درباره ما و تماس باما: در صفحه درباره ما باید توضیحاتی در مورد تاریخچه، اهداف و مأموریت سایت قرار داده شود تا کاربران بیشتر با شما آشنا شوند. در صفحه تماس با ما با قرار دادن روش‌های مختلف تماس مانند تلفن، ایمیل و آدرس علاوه‌بر فراهم کردن روش‌های مختلف برای ارتباط دانشجویان حس اعتماد بیشتری ایجاد می‌شود.
  • صفحه‌ی دوره‌ها: همان‌طور که در بالا گفتیم صفحه دوره‌ها باید با جزئیات باشد تا کاربران بتوانند با جزئیات دوره‌ها آشنا شوند.
  • امکان برگزاری جلسات آنلاین: اگر دوره‌ها به‌صورت ضبط شده نیست و آنلاین برگزار می‌شوند باید کاربران به‌راحتی در جلسات به‌صورت آنلاین شرکت کنند که بسترهای مختلفی برای برگزاری جلسات به‌صورت اینترنتی از طریق سایت یا ابزارهایی مانند گوگل میت وجود دارد.
  • وبلاگ: داشتن وبلاگ علاوه‌بر اینکه به کاربرانتان اطلاعات بیشتری می‌دهید به جذب ورودی از طریق موتورهای جستجو کمک می‌کند.
  • منو حرفه‌ای: کاربران باید به‌راحتی به منو و دوره‌های مختلف دسترسی داشته باشند با قرار دادن یک منو بهینه دسترسی کاربران را به بخش‌های مختلف سایت فراهم کنید.

با داشتن یک سایت حرفه‌ای هم کاربران از خدماتی که ارائه می‌دهید راضی می‌شوند و تجربه خوبی از آموزش آنلاین دارند و هم می‌توانید درآمد بالایی از فروش دوره داشته باشید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
تریبون
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا