شایستگی منابع انسانی و روش‌های توسعه آن

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در این مطلب توضیح می‌دهیم شایستگی چیست و راهنمایی‌هایی برای کمک به توسعه آن شایستگی‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم؛ هم‌چنین شایستگی‌های لازم در محیط کار را مورد بحث قرار می‌دهیم و نمونه‌های مختلفی از شایستگی مدیران را بررسی می‌کنیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از کاربوم، شایستگی‌ها به شما کمک می‌کنند وظایف خود در سازمان را به انجام برسانید و دانش خود را با مهارت‌هایتان ترکیب کنید. با دانستن در مورد شایستگی‌ها، می‌توانید مشخص کنید که در حال حاضر کدام یک از آن‌ها را دارید و کدام یک را می‌توانید توسعه دهید.

تعریف شایستگی چیست؟

پیش از هر چیزی قصد داریم توضیح دهیم مفهوم شایستگی چیست. ممکن است هنگام درخواست شغل از خود بپرسید «شایستگی‌ها چه چیزهایی هستند؟» کارفرمایان برای محک زدن مهارت‌های شما برای موفقیت در یک موقعیت شغلی، شایستگی‌های شما را در نظر می‌گیرند. شایستگی‌‌ها، ویژگی‌هایی هستند که به موفقیت شغلی فرد کمک می‌کند.

به عبارت دقیق‌تر، شایستگی ترکیبی است از دانش، مهارت، توانمندی و رفتارهای حرفه‌ای که منجر به عملکرد بالای فردی و سازمانی فرد می‌شود. 

در ادامه پاسخ می‌دهیم انواع شایستگی چیست.

  • شایستگی رفتاری: این شایستگی بیان‌گر مهارت‌های نرم دخیل در عملکرد کارکنان است؛
  • شایستگی فنی: شایستگی‌های فنی به توانمندی‌های موردنیاز برای سیستم‌های IT و کامپیوترها اشاره دارد؛
  • شایستگی رهبری: مهارت‌های رهبری به طور خاص برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در پست‌های مدیریتی و جایگاه رهبری هستند.

به عنوان مثال، شایستگی‌ ترکیبی از مهارت‌، دانش و توانایی به کارگیری این دو عامل (مهارت‌ و دانش) در موقعیت‌های عملی است. شایستگی‌ بر مهارت‌های شما نیز تأثیر می‌گذارد و به شما توانایی به انجام رساندن وظایف و کار مؤثر در تیم را می‌دهد.

راه‌های توسعه شایستگی‌ها

حال که توضیح دادیم شاسیتگی چیست و انواع آن را بررسی کردیم، قصد داریم توضیح دهیم راه‌های توسعه شایستگی چیست. در این بخش راهنمایی‌هایی آورده شده‌است که برای توسعه شایستگی‌هایتان به شما کمک می‌کند:

در مورد ترس‌های خود فکر کنید

اگر می‌خواهید شایستگی‌های قانع‌کننده‌ای داشته‌باشید، می‌توانید ترس‌های خود را موشکافی کنید و ببینید آیا تأثیری بر توانایی شما برای پیشرفت و رشد دارند یا نه. به عنوان مثال، کسانی که ترس از سخنرانی در جمع دارند، می توانند توانمندی خود را برای ارائه مؤثرتر سخنرانی‌های عمومی بهبود بخشند. مشخص کنید برای انجام کدام وظایف و مسئولیت‌ها احساس راحتی کمتری می‌کنید؛ راه‌هایی پیدا کنید که به وسیله‌ی آن شایستگی لازم را کسب کنید و به دنبال آن، اعتماد به نفستان برای غلبه بر این ترس‌ها را به دست آورید.

برای توسعه شایستگی بازخورد بخواهید

از دیگران بازخورد بخواهید تا پروژه‌ها، وظایف و مسئولیت‌ها را مورد بحث قرار دهند. وقتی بازخورد می‌خواهید، می‌توانید شایستگی‌هایی را کشف کنید که نیاز به بهبود دارند. به عنوان مثال، اگر همکاران شما احساس می‌کنند شنیده نمی‌شوند، ممکن است بخواهید توجه‌تان را به شایستگی‌هایی معطوف کنید که بر مهارت گوش دادن فعال و کار گروهی شما اثر می‌گذارد.

مهارت‌های جدید بیاموزید

وقتی مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرید، شایستگی‌هایی را نیز به دست آورده و بهبود می‌بخشید که به پیشبرد مهارت‌های جدید کمک می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که زبان جدیدی را یاد می‌گیرید، تفکر تحلیلی و توانایی خود را برای تشخیص دستور زبان یا علائم نگارشی مناسب برای آن زبان توسعه می‌دهید. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که این یادگیری‌ها بر دانش عمومی شما اثر می‌گذارد.

برای توسعه شایستگی تحقیق کنید

برای گسترش دانش تئوری‌تان و به دست آوردن شایستگی‌های بیش‌تر می‌توانید به تحقیق بپردازید. این کار مهارت‌ تفکر انتقادی شما را نیز بهبود می‌بخشد، زیرا تحقیق کردن باعث می‌شود در مورد اطلاعاتی که یاد می‌گیرید فکر و آن‌ها را با تحقیقاتی که قبلا انجام داده‌اید، مقایسه کنید.

دیگران را رصد کنید

اگر خواهان بهبود شایستگی‌های خود هستید، ممکن است بخواهید نحوه کار اطرافیانتان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تفکر انتقادی خود را به عنوان یک برنامه‌نویس بهبود بخشید، می‌توانید به اطرافیان دقت کنید و ببینید چگونه این شایستگی‌ها را برای موفقیت در برنامه‌نویسی به کار می‌برند. این کار به شما تکنیک‌ها و متدولوژی‌های مختلف را برای کدنویسی کارآمدتر نشان می‌دهد. تعامل با دیگران در حوزه کاری‌تان و پرس‌وجو از آن‌ها در مورد پیشرفت تدریجی و مداومشان به شما کمک می‌کند.

می‌توانید با کسانی که مورد تحسین شما یا الگوی شما هستند، ارتباط برقرار کنید تا متوجه شوید در حوزه کاری شما چگونه کار می‌کنند. برای این کار، می‌توانید کنفرانس‌ها را تماشا و در سمینارهایی شرکت کنید که تکنیک‌های جدیدی را به شما آموزش داده و به شما در توسعه شایستگی‌ها کمک می‌کنند.

راه‌های نشان دادن شایستگی در محل کار چیست؟

پیش از این که به شایستگی مدیران بپردازیم، قصد داریم  پاسخ دهیم نحوه نشان دادن شایستگی چیست و چگونه می‌توانید در محل کار، شایستگی‌های خود را بروز دهید.

گوش دادن فعال را تمرین کنید

می‌توانید تفکر انتقادی و مهارت‌های شنیداری خود را با گوش دادن فعال نشان دهید. برای این کار، با تکرار کلمات به صورت خلاصه یا نقل قول به مخاطب نشان ‌دهید که متوجه گفته‌هایش هستید.

برای مثال، می‌توانید دستورالعمل‌های جدید را که سرپرستتان درباره آن صحبت می‌کند، با گفتن این جمله خلاصه کنید: «چیزی که متوجه شدم این است که ما اکنون در حال تکمیل یادداشت‌ها و کارهای اداری خود در روزهای پنج‌شنبه هستیم تا زمان بیشتری برای بازخورد در اختیار داشته‌باشیم و ویرایش‌ها را در روزهای جمعه در کار خود بگنجانیم. آیا درست می‌گویم؟»

برای موانع برنامه‌ریزی کنید

می‌توانید با استفاده از مهارت‌های تحلیلی و تفکر انتقادی خود، برای موانع احتمالی برنامه‌ریزی کنید و ریسک را کاهش دهید. این شایستگی به شما کمک می‌کند تا عوامل مختلفی را که می‌توانند در آینده موانع ایجاد کنند، در نظر بگیرید. هنگام برنامه‌ریزی برای این موانع، ممکن است بخواهید رویه‌ها، فرایندها و نیازمندی‌ها را نیز در نظر بگیرید.

توانایی‌تان برای سازگار شدن را در نظر بگیرید

هنگامی که رویدادهای جدید را تجربه و بر چالش‌ها غلبه می‌کنید، شایستگی‌هایتان نیز متعادل و سازگار می‌شوند. اگر بدانید با چالش‌ها چگونه وفق پیدا کنید، تشخیص می‌دهید که چه زمانی به مهارت‌ها یا شایستگی‌های جدید نیاز دارید. انطباق با تغییرات به شما کمک می‌کند تا روی پروژه‌های متعدد کار کنید و ایده‌ها و رویه‌های جدید را آسان‌تر بپذیرید.

تأکید کردن بر شایستگی در رزومه و CV

می‌توانید شایستگی‌هایتان را در رزومه و CV خود برجسته کنید؛ به این صورت که مهارت‌های سخت و نرم خود را همراه با شایستگی‌هایتان مطرح کنید. به عنوان مثال، می‌توانید مهارت‌ مدیریت زمان خود را با بیان این جمله که بیش از شش پروژه را به طور هم‌زمان هدایت و تکمیل کرده‌اید، مطرح کنید. اگر می‌خواهید بر شایستگی‌های خود را در کاورلتر خود تأکید کنید، می‌توانید شایستگی‌هایی را که قبلاً در رزومه یا CV در مورد آن صحبت کرده‌اید توضیح دهید. در مصاحبه‌ها، پاسخ سوالاتی که در مورد نقاط قوت و ضعفتان است را بسط دهید.

مثال‌هایی از شایستگی

اکنون که شرح دادیم راه‌های برجسته کردن شایستگی‌ها در رزومه چیست به مثال‌هایی از شایستگی می‌پردازیم.

شایستگی حل مسئله

حل مسئله به شما امکان تعریف مسائل و کشف راه‌حل برای آن‌ها را می‌دهد. زمانی که شایستگی‌های خود را در نظر می‌گیرید، ممکن است بخواهید به علت زمینه‌ای مسائل، اولویت‌بندی آن‌ها و انتخاب گزینه‌های بالقوه فکر کنید. هنگامی که درصدد حل مشکلات هستید، درک جامعی از موقعیت‌ها دارید؛ در این حالت اگر کسی از شما بخواهد که مسائل را توضیح دهید، می‌توانید از این درک جامع استفاده کنید. با داشتن این درک می‌توانید راه‌حل‌هایی را با همکارانتان طرح‌ریزی کرده و برنامه‌ها را اجرا کنید.

شایستگی توجه به جزئیات

توجه به جزئیات نیازمند تفکر و دقت در هنگام انجام وظایف است. این شایستگی‌ به این دلیل مهم است که اثربخشی کار شما را افزایش و مشکلات و خطاها را کاهش می‌دهد. وقتی به جزئیات دقت کنید، معمولاً می‌توانید کار را بدون خطا و با کیفیت بالاتر ارائه دهید.

شایستگی تفکر انتقادی

تفکر انتقادی توانایی پردازش اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها هنگام دریافت آن است. این امر مستلزم مفهوم‌سازی، به‌کارگیری و ارزیابی اطلاعاتی است که جمع‌آوری می‌کنید. این اطلاعات از طریق مشاهده، تجربه، تفکر، استدلال و ارتباط به دست می‌آیند.

شایستگی رهبری

شایستگی رهبری نیازمند این است که فعالانه به صحبت‌های اطرافیانتان گوش دهید و پشتکار نشان دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا همکاران و اعضای تیم را رهبری کنید زیرا آن‌ها شاهد ثبات قدم شما هستند و درک بهتری از انتظارات شما پیدا می‌کنند. ممکن است بخواهید صداقت را نیز در نظر بگیرید و این‌که چگونه می‌توانید این شایستگی را در کار خود ارتقا دهید. برای مثال، اگر پروژه‌ها و همکارانی دارید که برای کارشان نیاز به بازخورد دارند، می‌توانید هم بازخورد مثبت و هم انتقاد سازنده به آن‌ها ارائه کنید.

شایستگی شبکه‌سازی

شبکه‌سازی عبارت است از تعامل با دیگران و ایجاد ارتباطات در حوزه کاری‌تان. هنگامی که شبکه ارتباطی تشکیل می‌دهید، ایده‌ها و علایق خود را با دیگران تبادل می‌کنید. این امر معمولاً در محیط‌های اجتماعی غیررسمی رخ می‌دهد. می‌توانید در مورد فرصت‌های شغلی بالقوه، ترفیعات و تحقیقات با دیگران صحبت کنید. هم‌چنین شبکه‌سازی به شما این امکان را می‌دهد که با کسانی که کار و مسئولیت‌های روزانه شما را درک می‌کنند، رابطه دوستیانه برقرار کنید.

شایستگی توسعه فردی

وقتی  بر روی توسعه فردی به عنوان یک شایستگی تمرکز می‌کنید، تشویق می‌شوید تا مهارت‌هایی را که در محل کار و زندگی شخصی‌تان استفاده می‌کنید، بهبود بخشید. این امر ممکن است به شما کمک کند تا مهارت‌های جدیدی را بیاموزید و به همکاران خود نیز انگیزه بدهید. به عنوان مثال، توسعه فردی شما را تشویق می‌کند تا دوره‌های آموزشی مرتبط با کارتان را بگذرانید که در نتیجه به شما در توسعه شایستگی‌های بیش‌تر کمک می‌کند.

شایستگی کار تیمی

در ساعات کاری‌تان، هنگام همکاری با همکاران و تعامل با سرپرستان، از شایستگی کار تیمی استفاده می‌کنید. کار گروهی سودمند است زیرا شما را تشویق می‌کند که به صحبت‌های اطرافیان خود و به همه دغدغه‌ها فعالانه گوش دهید. هم‌چنین کار گروهی به شما کمک می‌کند تا با به دست آوردن نظرات متنوع، راه‌حلی برای مسائل پیچیده پیدا کنید.

شایستگی مدیریت تعارض

شایستگی مدیریت تعارض برای کسانی که در موقعیت رهبری هستند یا به عنوان رابط بین همکاران عمل می‌کنند مفید است. مدیریت تعارض به شما کمک می‌کند تا تنش را کاهش دهید و فرهنگ سازمانی مثبت را ترویج دهید. ترویج گوش دادن فعال و دوستی در محل کار ممکن است به حل سریع تعارضات کمک کند.

شایستگی خودمختاری

داشتن خودمختاری مستلزم آن است که به تنهایی به طور موثر عمل کنید و با حداقل نظارت کار کنید. کارمندان مستقل می‌توانند در تیم‌ها نیز کار کنند و همکارانشان می‌توانند با رعایت ضرب‌الاجل‌ها، وظایف خود را تکمیل کنند. رهبرانی که استقلال را ترویج می‌کنند، شما را تشویق می‌کنند به گونه‌ای کار کنید که آزادی و کنترل بر وظایف افزایش پیدا کند.

شایستگی‌های ضروری برای مدیران

به عنوان یک مدیر، شما مسئول پیشرفت تیم خود هستید. در حالی که موفقیت به سخت‌کوشی همه افراد سازمان بستگی دارد، باید بر برخی از شایستگی‌ها بیش از سایرین تمرکز کنید.

شایستگی‌های مدیران اغلب به مجموعه‌ی خاصی از دانش، مهارت‌ و رفتارهایی اشاره دارد که مدیران را قادر می‌سازد تا دیگران را برای موفقیت ترغیب کنند یا آن‌ها را به‌طور مؤثر به سمت اهدافشان سوق دهند. این شایستگی‌های اصلی باعث می‌شود مدیران بتوانند در کار خود فعال، خلاق و سیستماتیک باشند. داشتن شایستگی‌های مدیریتی و رهبری شایسته که متناسب با شغل و فرهنگ سازمانی شما باشد، از نشانه‌های یک مدیر خوب است.

در ادامه مطلب به شایستگی مدیران می‌پردازیم تا بررسی کنیم داشتن چه مهارت‌هایی برای مدیران ضرورت دارد.

۱. تفکر انتقادی قوی و مهارت‌های حل‌مسئله

تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله از مهم‌ترین شایستگی های مدیران است. مهارت حل‌مسئله و تفکر نقادانه به‌شدت به توانایی مدیر برای پردازش اطلاعات به‌دست آمده از دیدگاه‌های مختلف بستگی دارد. این امر شامل تنظیم کردن عکس‌العمل‌های شخصی در پرتو شواهد جدید و توسعه راه‌حل‌ها در جایگاه مناسب برای تأثیرگذاری است.

تفکر انتقادی ابزاری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به عنوان یک مدیر تصمیمات بهتری بگیرید و به شما کمک می‌کند تا اثرات و پیامدهای آن تصمیمات را پیش‌بینی کنید. مهارت‌ حل مسئله باعث می‌شود مدیران بتوانند نیازهای افراد مختلف را با راه حل یک مشکل هم‌تراز کنند. هم‌چنین این مهارت‌ها به مدیران اجازه می‌دهند تا در حل یک مشکل، درخواست اجزای اصلی مختلف را برآورده کنند.

۲. توانایی رهبری، ایجاد انگیزه و پرورش اعضای تیم

مدیری که در این زمینه‌ها برتری دارد، ظرفیت رهبری و هم توانایی اعضای تیم را برای رسیدن به اهداف سازمانی، اخلاقی یا شخصی تقویت می‌کند. داشتن این شایستگی برای مدیران باعث ترویج فرهنگ امنیت، عدالت، انصاف و مشارکت می‌شود. این به کارمندان اجازه می‌دهد تا به‌طور موثر با هم همکاری کنند.

یک مدیر با مهارت‌‌های رهبری شایسته، اعتماد به نفس کارکنان در همه سطوح را تقویت می‌کند. مدیران این کار را با مراقبت مداوم از نیروی کار، چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفه‌ای، انجام می‌دهند. هم‌چنین مطمئن می‌شوند که کارکنان قبل از هر چیز دیگری در کار، به ارزش خود به عنوان یک فرد واقف هستند. نقش یک مدیر فقط به تیم‌سازی محدود نمی‌شود، بلکه شامل تضمین توسعه آن تیم نیز می‌شود.

۳. خلاقیت و نوآوری

این شایستگی مدیران به توانایی آن‌ها برای ارائه‌ی ایده‌های جدید اشاره دارد. هنگام انجام مصاحبه‌های مدیریتی، خلاق و مبتکر بودن یکی از ویژگی‌هایی است که بسیاری از مسئولین گزینش به دنبال آن هستند. مدیران شایسته می‌دانند که چگونه از علاقه، تمایل یا تجربه گذشته‌ی خود ایده‌ها را توسعه دهند. این کار به آن‌ها اجازه می دهد تا سریعا به سمت فرصت‌های جدید بروند.

داشتن خلاقیت به عنوان یک مدیر شامل یافتن فرصت‌ها و راه‌حل‌های جدید برای مشکلات از طریق تفکری فراتر از شیوه‌های فعلی است. در این‌جا نوآوری شامل دانستن زمان مناسب برای شروع یک رویکرد جدید و توسعه راه‌حل‌های نوین است.

یک مدیر خلاق می‌تواند برای مشکلات مختلف، راه‌حل ایجاد کند. این شایستگی‌ها شامل حل مسائل جاری و مواردی است که قبلاً هرگز با آن‌ها برخورد نشده‌بود. مدیری که بسیار خلاق باشد، راهی پیدا می‌کند که نوآوری در جایی که وجود نداشته‌است، اتفاق بیفتد. هم‌چنین خلاقیت و نوآوری، همیشه می‌تواند برای تسهیل تغییرات سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.

۴. تیزهوشی کسب و کار

این شایستگی به درک مفاهیم کسب‌وکار و نحوه اعمال آن‌ها در سازمان اشاره دارد. تیزهوشی کسب و کار یا شم تجاری،  درک عمیق و کاربردی از چگونگی دست‌یابی یک تجارت به اهداف و مقاصد خود است. مدیران خوب چگونگی وابستگی یک کسب‌و کار با روابط انسانی را می‌شناسند و به خوبی با دیگران کار می‌کنند.

تیزهوشی کسب و کار شامل درک محصولات، خدمات و اهداف یک شرکت و هم‌چنین شامل آگاه بودن از  فلسفه‌ها، سیاست‌ها و فرایندهای تجاری آن می‌شود تا همه آن‌ها طبق بازه‌های زمانی مناسب اجرا شوند. می‌توان تیزهوشی کسب و کار را به عنوان داشتن مهارت‌ رهبری سازمانی خوب تعریف کرد که نشان می‌دهد در دوره‌ های مختلف زمانی در یک سال، چه نیازهایی با ایجاد آمادگی‌های استراتژیک قبل از فرارسیدن زمانش رفع می‌شود. داشتن هوش تجاری می‌تواند تأثیر مثبتی بر تصویر سازمان در بازار نیز داشته‌باشد.

۵. تفویض اختیار

تفویض اختیار مؤثر نیز یکی از مهم‌ترین شایستگی های مدیران است که عبارت است از توانایی محول کردن یا واگذاری وظیفه انجام یک کار به دیگران. سپردن امور، نه تنها شامل واگذاری مسئولیت‌ها است، بلکه شامل راهنمایی و آموزش راه‌های جدید به افراد است تا در صورت نیاز، وظایف بهتر از گذشته به انجام برسد.

برای این‌که محول کردن اختیارات مؤثر باشد، باید خصوصیات مناسب برای رهبری وجود داشته‌باشد. رهبران خوب وظایف را بر اساس توانایی‌های افراد مسئولیت‌پذیر به آن‌ها محول می‌کنند. آن‌ها همچنین یک محیط مشارکتی ایجاد می‌کنند که در آن همه از نظر نقش خود در تیم یا سازمان با یکدیگر احساس راحتی می‌کنند.

۶. تمرکز قوی بر مشتری

تمرکز بر مشتری به ایجاد تجربه‌ای برای مشتری اشاره دارد که مشتریان را به هیجان واداشته و نیاز آن‌ها را برطرف می‌کند. زمانی که نسبت به نیازهای مشتری هشیار باشید و فرصت‌هایی را شناسایی کنید که به نفع مشتری داخلی یا خارجی است، این شایستگی را نشان می‌دهید. ایجاد و حفظ روابط موثر با مشتری نیز بخشی از این شایستگی است.

مدیری که تمرکز قوی بر مشتری دارد، از مشتریان خود در مورد آن‌چه برای آن‌ها مهم است پرس‌وجو می‌کند. سپس از این اطلاعات به منظور ایجاد استراتژی‌هایی کارساز استفاده می‌شود. این گونه مدیران مطمئن خواهند شد که هر مشتری احساس کند که با آن‌ها به خوبی رفتار و به خوبی از آن‌ها مراقبت شده‌است. این منظور بیش‌تر از طریق ارتباط داخلی مداوم در یک شرکت یا فرایندهای خلاقانه گروهی انجام می‌شود.

۷. تمایل به یادگیری

تمایل به یادگیری نیز یکی از شایستگی های مدیران است. اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید، تمایل به یادگیری از ضروریات است. این بدان معنی است که شما به طور مداوم دانش جدید را فرا بگیرید و با هم‌گام ماندن با روندها، خود را به چالش بکشید. باید بدانید که در شرکت‌ها، بازارها یا در حوزه‌ی فناوری چه اتفاقی می‌افتد. تصمیماتتان باید منعکس‌کننده دانش شما باشد. این امر به ویژه برای مدیران جدید بسیار مهم است زیرا آن‌ها باید عملا در مورد تجارت بیاموزند.

اگر مدیران پس از دست‌یابی به هر موفقیتی، خواهان رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر باشند، تمایل به یادگیری می‌تواند آن‌ها را به جایگاه بالاتری در حرفه‌شان هدایت کند. هم‌چنین تمایل به یادگیری می‌تواند این امکان را به مدیران بدهد که مسائل را از زوایای مختلف ببینند و دیدگاه‌های دیگر مدیران تجاری را درک کنند. مدیران باید از کارمندان، مشتریان یا همکاران خود چیزهایی بیاموزند که تا به حال نمی‌دانستند. آن‌ها باید این کار را به گونه‌ای انجام دهند که به آن‌ها در تصمیم‌گیری کمک و آن‌ها را در کارشان بهتر کند.

۸. مدیریت مؤثر زمان

مدیریت زمان، توانایی استفاده موثر از زمان و انرژی برای دست‌یابی به اهداف است. مدیریت زمان عبارت است از فرایند سازماندهی و برنامه‌ریزی برای تقسیم زمان بین مسئولیت‌های مختلف. این فرایند شامل برنامه‌ریزی و کنترل آگاهانه بر روی زمانی است که صرف فعالیت‌های خاص می‌شود، به ویژه برای افزایش اثربخشی.

۹. تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک از دیگر شایستگی های مدیران است که شامل توانایی دیدن موقعیت کلی و برنامه‌ریزی مسیر آینده است. پرورش دادن تفکر برای یک مدیر، مستلزم توانایی صحبت درباره ایده های پیچیده و همکاری با ذینفعان داخلی و خارجی است.

در نقش‌های مدیریتی یا رهبری، تفکر استراتژیک بسیار مهم است، زیرا ارتباط مستقیمی با اثربخشی یک مدیر یا رهبر دارد. این شایستگی به مدیران در تصمیم‌گیری و ارائه بهترین راه‌حل برای اطمینان از بهره‌وری و کارایی کمک می‌کند.

۱۰. ارتباط موثر

مهارت‌های ارتباطی مؤثر ضروری هستند؛ چرا که مدیران را قادر می‌سازند تا در مورد اطلاعات و اهداف تبادل نظر کنند. این مهارت‌ها به فرد کمک می‌کند تا افکار خود را به وضوح و با اطمینان ارائه کند، و در عین حال بتواند آن‌ها را در هنگام تدریس یا موقعیت‌هایی که نیاز به متقاعد کردن دارند، موجه نشان دهد.

برخی از مزایای اصلی ارتباط موثر شامل توانایی‌های مرتبط با همکاری با دیگران است که منجر به موفقیت می‌شود. این مزایا شامل پشتیبانی و گرفتن بازخورد از یکدیگر و مهمتر از همه، انتقال پیام‌های منتقدانه از طریق کلماتی هستند که در مقاطع زمانی مختلف برای مخاطبان مدنظر بهترین اثر را دارند.

علاوه بر این، ارتباط موثر باعث جلوگیری از سردرگمی می‌شود و به درک و انتقال سریع‌تر پیام به‌ویژه در محیط‌های پویا مانند حوزه فروش یا بازاریابی کمک می‌کند. مهارت‌های ارتباطی موثر مدیران را قادر می‌سازد تا درجه بالاتری از ثبات سازمانی و رضایت شغلی را حفظ کنند.

سخن پایانی

شایستگی‌ها، بیش از آن‌که شامل مهارت‌هایی باشد که یاد گرفته‌اید، خصوصیات ارزشمندی هستند که از آن برخودار هستید. شناسایی شایستگی‌ها به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا بفهمند چه مهارت‌هایی دارید. در این مطلب پاسخ دادیم تعریف شایستگی چیست، به انواع شایستگی پرداختیم، توضیح دادیم راه‌های نشان دادن شایستگی چیست و چند نمونه از شایستگی‌های کارکنان را بیان کردیم؛ همچنین به ۱۰ نمونه از شایستگی‌های مدیران پرداختیم که برای پیشرفت تیم به آن نیاز دارند. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربومrisely.meindeed.com
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا