اهمیت بازاریابی موتورهای جستجو در کسب و کار

تنها رسانه اختصاصی برخط موتورسیکلت در ایران

در این مطلب توضیح خواهیم داد SEM چیست و به نحوه‌ی پیاده‌سازی آن در یک کمپین بازاریابی خواهیم پرداخت.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از کاربوم، بازاریابی یک برند یا کسب‌و‌کار اغلب شامل تعدادی استراتژی است که برای آگاهی بخشیدن درباره‌ی برند دست به‌ دست هم می‌دهند. یکی از حوزه‌های تمرکز در دنیای دیجیتال معاصر SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) است. SEM یکی از مؤلفه‌های مهم در استراتژی دیجیتال مارکتینگ است، زیرا به ایجاد ترافیک و بازدید بیش‌تر وب‌سایت از طریق موتورهای جست‌وجوی پر‌کاربرد منجر می‌شود.

 SEM چیست و چرا اهمیت دارد؟

در این قسمت به این سؤال پاسخ می‌دهیم که SEM چیست و به دلایل اهمیت آن می‌پردازیم.

SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) روش مهمی برای ایجاد ترافیک آنلاین برای وب‌سایت‌هاست. 

این شیوه اغلب با سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو همکاری می‌کند، که یکی دیگر از مؤلفه‌های استراتژی بازاریابی دیجیتال با هدف افزایش ترافیک وب‌سایت است. اجرای استراتژی‌های SEM می‌تواند باعث افزایش درآمد، کمک به فرایند تبدیل (Conversion)، آگاهی از برند و ایجاد ترافیک پایدارتر شود؛ هم‌چنین، نتایج فوری بیش‌تری را نسبت به سایر شیوه‌های بلند‌مدت بازاریابی رقم می‌زند.

استفاده از استراتژی‌های اثبات‌شده برای افزایش بازدید وب‌سایت یک شرکت می‌تواند به افزایش حجم سرنخ‌ها (لید) و بهبود کیفیت آن‌ها نیز منجر شود. جست‌وجوهای ارگانیک ممکن است افراد زیادی را که به‌واقع به برند شما یا محصولات و خدماتتان علاقه‌مندند نشان ندهند، اما هدف قرار دادن افراد علاقه‌مند در بازاریابی می‌تواند به دستیابی آنان به سایت شما کمک کند؛ جایی که آن‌ها می‌توانند اطلاعات بیش‌تری کسب کنند و به طور بالقوه مشتری شوند.

هنگامی که شما برخی از استراتژی‌های SEM مانند تبلیغات کلیکی را اجرا می‌کنید، می‌توانید بر این‌که این تبلیغات را برای اعضای یک جمعیت خاص انجام دهید، سرمایه‌گذاری کنید. با انجام بررسی‌هایی برای تعیین این‌که چه کسی بیش‌تر تعامل برقرار کرده‌است و مشمول فرایند تبدیل می‌شود، می‌توانید جمعیت موردنظر خود را تعیین کنید و مطمئن شوید که افرادی که تبلیغات شما را می‌بینند و کلیک می‌کنند، بیش‌تر واجدشرایط‌اند.

هم‌چنین، بازاریابی موتورهای جستجو شامل پرداخت هزینه‌ای برای نمایان شدن در بالای لیست نتایج جست‌وجوست. در جهانی که اطلاعات به‌آسانی و گاهی به طرز چشم‌گیری در دسترس عموم قرار دارند، اولین بودن می‌تواند باعث کلیک‌های بیش‌تر و افزایش حجم ترافیک و بازدید شود.

علاوه بر این، استفاده از نتایج یک کمپین بازاریابی موتورهای جستجو به شما امکان می‌دهد که الگوهای ترافیک و هدف افرادی را که جست‌وجوهای خاصی را انجام می‌دهند، تجزیه‌وتحلیل کنید. این نتایج نرخ تبدیل (Conversion Rate) و هم‌چنین اطلاعاتی را درمورد این‌که روی کدام تبلیغات بیش‌تر کلیک می‌شود، در اختیار شما قرار می‌دهند. (تبدیل یا conversion یک فعالیت خاص مشتری یا بازدیدکننده‌ی سایت است که برای کسب‌وکار اینترنتی شما مهم تلقی می‌شود، مانند خرید آنلاین، عضویت در سایت، پر کردن فرم خبرنامه یا تماس تلفنی.)

مراحل مدیریت کمپین SEM چیست؟

حال که توضیح دادیم SEM چیست و چرا اهمیت دارد، قصد داریم شما را با اصول مدیریت SEM آشنا کنیم. در ادامه‌ی مطلب می‌خوانید مراحل لازم برای مدیریت و در نهایت استفاده از مزایای فراوان SEM چیست.

۱. استراتژی خود را تعریف کنید

اولین قدم تعریف استراتژی کمپین شماست که شامل انجام بررسی‌های کامل درباره‌ی مخاطبان هدف، انگیزه‌ها و نیازهای آن‌هاست. پس از شناسایی مخاطبانی که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، می توانید استراتژی‌ای را تعریف کنید که شامل چگونگی تأمین کالاها یا خدمات شما در پاسخ به آن نیازها و تعیین پیام تبلیغاتی‌تان و اطلاعاتی است که برای آن‌ها می‌توانند جذاب باشند. این استراتژی باید شامل موقعیت سازمان در صنعت، لیستی از رقیبان اصلی، نحوه‌ی تعامل آن‌ها با مشتریان و اهداف مشخص و دقیق برای این کمپین نیز باشد.

۲. از کلمات کلیدی لیستی تهیه کنید

هنگام اجرای یک کمپین SEM باید کلمات کلیدی‌ای را مشخص کنید که کسب‌وکار شما می‌خواهد آن‌ها را مورد‌ هدف قرار دهد. این کلمات و عبارات کلیدی همان عباراتی هستند که اغلب مخاطبان هدف شما جست‌وجو می‌کنند. برای ایجاد یک لیست جامع می‌توانید از نمایندگان فروش سازمان، اعضای تیم خدمات مشتری و سایر افرادی که با مشتریان تعامل دارند بازخورد بگیرید، زیرا ممکن است اطلاعات بیش‌تری درمورد آن‌چه مشتریان جست‌وجو می‌کنند، داشته‌باشند؛ هم‌چنین، می‌توانید از ابزارهای کلمات کلیدی استفاده کنید که لیستی از کلمات کلیدی‌ای که بیش‌ترین میزان جست‌وجو را در برخی از صنایع و بخش‌های تجاری دارند، در اختیار شما قرار می‌دهند.

۳. محتوای وب‌سایتتان را بازبینی کنید

برای این‌که وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو قرار گیرد، مطمئن شوید که محتوای صفحه شامل کلمات کلیدی و عباراتی است که شما تعیین و لیست کرده‌اید. اصلاح نسخه در سایت بخشی از فرایند بهینه‌سازی بازاریابی موتورهای جستجو است که همراه با SEM، در کمپین بازاریابی دیجیتال مؤثر واقع می‌شود.

۴. در جست‌وجوهای پرداختی و تبلیغات سرمایه‌گذاری کنید

یکی دیگر از مراحل مدیریت کمپین SEM سرمایه‌گذاری در جست‌وجوهای همراه با هزینه (Paid Search) و تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (Pay-Per-Click) است که می‌تواند به افزایش کیفیت وب‌سایت منجر شود. هنگامی که مبلغی را پشت استراتژی بازاریابی خود قرار می‌دهید، می‌توانید برای دستیابی به افرادی که در جمعیت شناختی موردنظر شما قرار دارند، هزینه پرداخت کنید. مطمئن شوید که افرادی که بیش‌ترین علاقه را به محصول یا خدمات شما دارند، تبلیغات و تلاش‌های شما را می‌بینند.

۵. معیارها و شاخص‌های موفقیت را شناسایی کنید

مرحله‌ی آخر در تشکیل یک کمپین SEM، شناسایی معیارها و شاخص‌های موفقیت است. این مرحله شامل شناسایی هرگونه استراتژی عملیاتی است که به کسب‌وکار امکان می‌دهد که نتایج خود را در کارزارهای بعدی بهبود بخشد.

از جمله معیارهای موفقیتی که معمولا استفاده می‌شوند، می‌توان به زمانی که افراد در سایت شما می‌گذرانند، افزایش بازدید سایت، تعداد بازدیدکنندگان جدید در مقابل افرادی که دوباره رجوع می‌کنند و هم‌چنین رتبه‌ی کسب‌وکارتان در نتایج جست‌وجوی کلمات کلیدی انتخابی شما نام برد.

انواع بازاریابی موتورهای جستجو کدامند؟

حال که دریافتید SEM چیست وبا اصول مدیریت آن آشنا شدید، در ادامه قصد داریم شما را با ۳ نوع اصلی بازاریابی موتورهای جستجو آشنا کنیم.

۱. تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند که بازاریابی خود را بر افرادی که معیارهای خاصی دارند، متمرکز کنند و مطمئن شوند که تبلیغات در معرض دید افراد موردنظر قرار دارند. کسب‌وکار برای هر کلیک که روی تبلیغ می‌شود، هزینه‌ی مشخصی را پرداخت می‌کند و این باعث می‌شود که شخص به وب‌سایت شرکت آن سازمان منتقل شود. با سرمایه‌گذاری در تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، کسب‌وکارها می‌توانند کیفیت ترافیک ایجادشده در سایت خود را افزایش دهند.

۲. بهینه‌سازی موتور جست‌وجوی ارگانیک

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجوی ارگانیک شامل پیدا کردن کلمه کلیدی و عبارات متداول جست‌وجو و گنجاندن آن‌ها به روش‌های استراتژیک در وب‌سایتتان می‌شود که بازدید را به روش ارگانیک و بدون پرداخت هزینه‌ای افزایش می‌دهد. وقتی افراد آن کلمات کلیدی و عبارات را وارد موتور جست‌وجو می‌کنند، سایت شما را به عنوان یکی از نتایج می‌بینند، اما شما مجبور نیستید هزینه‌ای بابت کلیک‌ها برای سایت بپردازید.

۳. بهینه‌سازی موتور جست‌وجوی محلی

بهینه‌سازی موتور جست‌وجوی محلی استراتژی‌ای است که باعث می‌شود کسب‌وکار شما در لیست نقشه‌های ارائه‌شده از طریق موتورهای جست‌وجو نشان داده شود.

انواع استراتژی‌های SEM چیست؟

استراتژی‌های مبتدی SEM

حال که توضیح دادیم SEM چیست و انواع آن را ذکر کردیم، در ادامه بهتر است با استراتژی‌های آن در سطح مبتدی آشنا شویم. کلمات کلیدی اساس SEM هستند، زیرا یک کسب‌وکار فقط می‌تواند افرادی را هدف قرار دهد که چیز خاصی را جست‌وجو می‌کنند.

یکی از اولین استراتژی‌ها هنگام شروع بازاریابی موتورهای جستجو، شناسایی متداول‌ترین کلمات و عبارات کلیدی است که به آن‌چه تجارت شما ارائه می‌دهد مربوط می‌شوند . شما می‌توانید از ابزارهای جست‌وجوی کلمات کلیدی برای تهیه‌ی لیستی از عبارات استفاده کنید و عبارات خود را بر اساس آن‌چه باعث ایجاد ترافیک در سایت شما می‌شود، تهیه کنید؛ هم‌چنین، درج کلمات کلیدی که معنی تجاری بالایی دارند یا نشانه‌ای برای شخصی هستند که قصد خرید دارد، می‌تواند سودمند واقع شود. نمونه‌هایی از این کلمات کلیدی شامل تخفیف، کوپن، کد کوپن، خرید و معامله می‌شوند.

یکی دیگر از استراتژی‌های SEM برای مبتدیان، بهینه‌سازی وب‌سایت برای نتایج موتورهای جست‌وجوست. درج کلمات و عبارات خاص در محتوا به روشی مرتبط و جذاب می‌تواند باعث شود که ترافیک از طریق موتورهای جست‌وجو به سایت شما آید. از آن‌جا که از این روش به‌ عنوان بازاریابی ارگانیک یاد می‌شود، از این‌که مشتریان احساس کنند مورد استفاده‌ی تبلیغ یا بازاریابی قرار می‌گیرند، جلوگیری می‌کند؛ در عوض، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که سایت شما را به شیوه‌ای بیابند که احساس کنند بر آن‌چه می‌بینند، کنترل دار‌ند.

استراتژی‌های پیشرفته‌ی SEM

در حالی که به پیش‌ بردن کمپین SEM ادامه می‌دهید، می‌توانید استراتژی‌های بیش‌تری را برای افزایش بازدید و بهبود کیفیت بازدیدکنندگان سایت اضافه کنید. یکی از استراتژی‌ها استفاده از تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک است که افرادی آن را مشاهده می‌کنند که معیارهای خاصی را که شما تعیین کرده‌اید، برآورده کنند. ممکن است شما انتخاب کنید که تبلیغتان را در معرض دید افرادی در محدوده‌ی سنی یا درآمد مشخصی قرار دهید، یا می‌توانید افرادی را که کلمات کلیدی خاصی را جست‌وجو کرده‌اند، مورد هدف قرار دهید. بسیاری از سازمان‌ها، در هر اندازه‌ای که باشند، از تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک به عنوان بخشی از استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند.

هم‌چنین، انجام تست A/B در وب‌سایتتان، که به شما امکان می‌دهد حداکثر هزینه‌ی خود را برای اهداف بازاریابی صرف کنید، مفید است. تست A/B، که تست سطل یا تقسیم نیز نامیده می‌شود، شامل مقایسه‌ی ۲ نسخه‌ی مختلف از یک صفحه است برای تعیین این‌که کدام‌یک از رتبه‌های عملکرد بالاتر است.  تست A/B بدین صورت می‌تواند اجرا شود که شما به طور تصادفی هر ۲ نسخه از سایت را به افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند نشان دهید و سپس هریک از حالات و نتایج را تجزیه‌وتحلیل کنید تا تعیین کنید که کدام نسخه عملکرد بهتری درمورد مخاطبان شما دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب توضیح دادیم بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست و چگونه به افزایش سرنخ‌‌ها در بازاریابی کمک می‌کند. همچنین توضیح دادیم مراحل مدیریت یک کمپین SEM چیست و انواع استراتژی‌های آن کدامند. امیدواریم مطالعه‌ی این مطلب برای شما مفید بوده‌باشد. نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربومindeed.com
برای مشاهده کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا