برای سفارش تبلیغات بنری در کارآفرینی پرس به «تریبون» مراجعه کنید

جهانگیر یداللهی‌فارسی: باید فعالیت‌های «کارآفرینی دانشگاهی» هدف اصلی شود

چهل‌وچهارمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور این هفته در روز پایانی نمایشگاه پژوهش برگزار شد تا ضمن تقدیر فعال‌ترین مدیران این حوزه، قول و قرار‌ها و هدف‌گذاری‌های جدید برای تقویت تعامل دانشگاه‌ها با صنایع مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش کارآفرینی پرس، در این نشست از محمدجواد‌ زاده‌کمند فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیرو‌های مسلح، مصطفی قربانی رئیس حوزه علوم، تحقیقات و فناوری مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع، مریم کارکرنجفی معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، مهدی اخوان بهابادی رئیس شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و محمد جوانبخت رئیس شر‌کت مدیریت منابع آب ایران به عنوان مدیران اجرایی برتر از نظر ارتباط با دانشگاه تجلیل و از روسای دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، شهید بهشتی، اصفهان، علامه طباطبایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان روسای مؤسسات آموزشی و پژوهشی برگزیده از نظر ارتباط با جامعه و صنعت تقدیر شد.

دانشگاه‌های هرمزگان، گیلان و دامغان از نظر اجرای ماموریت استانی، دانشگاه‌های شهید مدنی آذربایجان و گیلان از نظر مهارت‌افزایی دانشجویان و دانشگاه‌های فردوسی مشهد، قم و اصفهان از نظر توسعه مراکز هدایت شغلی مورد تحسین و تقدیر قرار گرفتند.

«فرهیختگان» در حاشیه این نشست به سراغ سه تن از مدیران برتر حوزه ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها رفته و در کنار بررسی عملکرد آن‌ها در سال گذشته، پیشنهادهای آن‌ها را برای بهبود وضعیت فعلی تعامل دانشگاه‌ها و صنایع جویا شده که در ادامه می‌خوانید.

حرکت به سمت کارآفرینی هدف اصلی دانشگاه‌ها شود

جهانگیر یداللهی‌فارسی، رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و برگزیده طرح برتر صنعتی در حاشیه چهل‌وچهارمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران حدود 50 عضو هیئت‌علمی ثابت، 30 عضو هیئت‌علمی وابسته و درمجموع هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دارد. قرارداد‌های پژوهشی ما با دستگاه‌های مختلف دولتی خصوصی است. یکی از کار‌های مهم دانشکده ما پایش و دیده‌بانی کسب‌وکار است که در این خصوص با مؤسسه کار و تأمین اجتماعی همکاری می‌کنیم. این مؤسسه به‌صورت سالانه کار تأمین مالی را انجام می‌دهد و همکاران ما در دانشکده نیز کار پایش و گردآوری و تحلیل داده‌ها را انجام می‌دهند.»

او در ادامه به ویژگی‌های دانشکده کارآفرینی اشاره کرد و افزود: «دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در محیط آموزش منحصربه‌فرد است و دانش‌آموختگان این دانشکده نیز بیشترین نرخ اشتغال‌پذیری را دارند. همچنین با مطالعات محیط کسب‌وکار و پایش کارآفرینی توانسته‌ایم اطلاعات مفیدی را برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در اختیار مدیران صنعتی کشور قرار دهیم.» یداللهی‌فارسی با بیان اینکه سامانه نان هنوز به اندازه کافی فعال نشده است و در ابتدای راه خود قرار دارد، تصریح کرد: «هدایت دانشگاه‌ها به سمت فعالیت‌های کارآفرینی دانشگاهی باید هدف اصلی دانشگاه قرار گیرد. به این طریق که نتایج تحقیقات دانشگاهی تجاری شود و برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور به کار گرفته شود. ماموریت اصلی دانشکده ما بر همین محور استوار شده است.»

1.1 همت قرارداد در حال اجرا با 170 کارفرما داریم

ذاکر حسین فیروزه، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه صنعتی اصفهان و برگزیده حوزه ارتباط با صنعت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «امسال به لطف خداوند و حمایت دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان، برای سال دوم رتبه برتر در حوزه ارتباط با صنعت شدیم. در پایشی که در سال گذشته صورت گرفت مبلغ قرارداد‌های درحال اجرا دانشگاه اصفهان یک هزار و 138 میلیارد تومان بود که دستاورد بسیار بزرگ برای دانشگاه صنعتی اصفهان بوده و به همین علت نیز دانشگاه صنعتی اصفهان از برگزیدگان حوزه ارتباط با صنعت شده است. ما بیش از 170 کارفرمای مختلف داریم و تعداد قرارداد‌های جاری ما در سال 1402 بیش از 740 قرارداد بوده است.» او درباره ویژگی‌های متمایز‌کننده دانشگاه صنعتی اصفهان از سایر دانشگاه‌ها این‌گونه گفت: «دو مزیت اینکه اصفهان قطب صنعتی است و اطراف دانشگاه انواع صنایع و شرکت‌ها وجود دارند و دانشگاه نیز یک دانشگاه صنعتی است، موجب شده ارتباط خوبی میان دانشگاه و صنایع و مؤسسات مختلف برقرار شود. حمایت مدیریت دانشگاه از طرح‌های پژوهشی و پرداخت به‌موقع اعتباراتی که در دانشگاه به مجریان طرح‌های پژوهشی، باعث شده اعضای هیئت‌علمی بیشتر به سمت طرح‌های پژوهشی بروند و از تخصص‌ها و دانش خود جهت حل مسائل استان و کشور استفاده کنند. البته تغییراتی که در آیین‌نامه ارتقا به واسطه امتیازدهی به طرح‌های پژوهشی به وجود آمده و هیئت‌امنای دانشگاه صنعتی اصفهان این مجوز را داده‌اند، تأثیر بسیارمهمی در این دستاورد داشته است.»

فیروزه در ادامه درخصوص میزان استفاده از سامانه نان اظهار کرد: «سال دومی بود که سامانه نان وارد دانشگاه ما شده بود و استقبال زیادی در بخش تحصیلات تکمیلی و در پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری از آن شد. بیش از 35 دانشجو داشته‌ایم که مبتنی بر سامانه نان پذیرش شده‌اند و از لحاظ کیفی و تعریف مسئله برای صنعت بسیار هوشمندانه و مؤثر تعریف شده است.» وی در آخر با اشاره به لزوم تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت تصریح کرد: «فکر می‌کنم اگر دانشگاه‌ها ماموریت‌محور شوند و این ماموریت‌گرایی که چند سال است در دانشگاه‌ها تعریف شده است، با تأکید بیشتر پشتیبانی و حمایت شود، ارتباط دانشگاه با صنعت نیز تقویت خواهد شد. اگر شیوه‌نامه‌های قوانین بالادستی که در سه سال گذشته شکل گرفته است، مانند ماده یازدهم و سیزدهم قانون جهش تولید سریع‌تر شکل بگیرند و سازمان‌های مربوطه هم ملزم به رعایت این شیوه‌نامه‌ها شوند تا زودتر تأثیر آن‌ها را در صحنه عمل ببینیم؛ توفیقات دانشگاه‌ها در این خصوص دوچندان خواهد شد.»

مراکز نوآوری مشترک با صنعت را گسترش دادیم

مهدی مرتضوی‌بک، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه اصفهان یکی دیگر از مدیران برگزیده حوزه‌های ارتباط با صنعت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با گفت: «دانشگاه اصفهان در دو حوزه دانشگاه برتر در حوزه ارتباط با صنعت در کشور و دانشگاه برتر در حوزه مراکز هدایت شغلی برگزیده شد. این دانشگاه طی سه سال گذشته رشد بسیار خوبی در مجموع قرارداد‌های خود داشته و حدود رشد 300 درصد در حجم مالی قرارداد‌ها را تجربه کرده است. رقم قرارداد‌های دانشگاه اصفهان در مجموع بیش از 350 میلیارد تومان است که قرارداد منعقده ما که سال گذشته بر اساس آن ارزیابی شده‌ایم، حدود 100 میلیارد تومان بوده است. بر اساس سیاست‌ها مراکز نوآوری را به‌صورت مشترک در دانشگاه توسعه دادیم و همین امر در توسعه حوزه ارتباط با صنعت به ما کمک کرده است.» او با بیان اینکه تأثیرگذار‌ترین اقدامی که موجب تمایز دانشگاه ما با دیگر دانشگاه‌ها شده، همتی بوده است که مجموعه حوزه پژوهشی در دانشگاه داشته‌اند؛ تصریح کرد: «فرهنگ ارتباط با جامعه و صنعت را در دانشگاه رشد داده‌ایم. شعار محوری دانشگاه اصفهان نیز دانشگاه جامعه‌محور و تمدن‌ساز است. نظارت‌ها و مدیریت رئیس دانشگاه نیز در توسعه بسیار کمک‌کننده بوده است.» مرتضوی‌بک درمورد تأثیر استفاده از سامانه نان در تقویت تعامل با صنعت اظهار کرد: «سامانه نان یک سامانه جدید‌التأسیس است و هنوز اثرخود را در حوزه ارتباط با صنعت نگذاشته است. بیشتر استفاده ما از سامانه نان برای پذیرش استادمحور دانشجو بوده و امیدواریم سامانه نان در سال‌های آتی اثرگذاری خود را بیشتر کند.» مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه اصفهان درخصوص اقداماتی که باید در وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای بهبود ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت انجام شود، عنوان کرد: «اگر رویکرد خوب دفتر ارتباط با صنعت وزارتخانه به همین منوال ادامه یابد و ظرفیت‌هایی که مانند قانون جهش دانش‌بنیان ایجاد شده است را فعال کنیم که تأکید معاون پژوهشی وزیر علوم هم بر فعال‌سازی آن بوده حتماً می‌توانیم این فضا را توسعه دهیم.»

برای سفارش تبلیغات بنری در کارآفرینی پرس به «تریبون» مراجعه کنید
منبع
فرهیختگان

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا