سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

کلید موفقیت سازمان‌ها در چیست؟

دکتر فلاحی ضمن اشاره به چالش‌های فعلی در حوزه منابع انسانی، از ضرورت تغییر نگرش مدیران نسبت به این حوزه و اهمیت آموزش و توسعه فردی کارکنان سخن گفت.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از موفقیت‌شناسی، دکتر مهدی فلاحی استاد دانشگاه و مدیر منابع انسانی به بررسی نقش کلیدی فرهنگ سازمانی در جذب و نگهداشت استعدادها پرداخت و تأکید کرد که موفقیت سازمان‌ها به توانمندی‌های مدیریتی و مهارت‌های نرم بستگی دارد.

همچنین وی برای آینده‌ای روشن در مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها موارد مهمی را مطرح کرد و به افرادی که خواهان ورود به این حوزه هستند، توصیه‌هایی ارزشمند را ارائه داد. در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:

مدیریت واحد منابع انسانی وظایفی از جمله جذب و استخدام، نیازسنجی و اجرای برنامه‌های اموزشی و توسعه‌فردی، اطمینان از رعایت قوانین کار و قراردادها و محاسبه کارکرد همکاران، اجرای فرآیند جانشین‌پروری، توجه به فرآیند تجربه کارکنان، اطمینان از شکل‌گیری رفتار سازمانی و غنی بودن فرهنگ سازمانی، مشارکت در ساخت و حفظ برند کارفرمایی دارد. اما نقش مدیر واحد منابع‌انسانی، در واقع ایجاد توانمندی مدیریتی و مدیریت منابع انسانی در تک‌تک مدیران سازمان، نسبت به تیم تحت سرپرستی ایشان است.

شرط لازم برای ورود به یک شغل و متخصص شدن، داشتن دانش فنی است. اما، شرط کافی، داشتن مهارت‌های نرم و توانایی داشتن ارتباط مناسب با همکاران و مدیران است.

دانش فنی را اغلب جدی می‌گیرند و از مهارت‌های‌نرم (مانند برنامه‌ریزی، خودانگیزشی، خود‌‌تنظیمی، همدلی، تیم‌سازی، اولویت‌بندی، تصمیم‌گیری، حل تعارض و غیره) غافل هستند.

معمولا در مدرسه و دانشگاه هم این‌ها آموزش داده نمی‌شود.‌ اما، همیشه افراد به‌خاطر دانش فنی استخدام می‌شوند و به‌خاطر نداشتن مهارت‌های ارتباطی و مهارت نرم تعدیل می‌شوند.

در متون تخصصی، راهکارهای مختلفی مطرح شده است. اما، اگر عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم مهم‌ترین عاملی که باید به آن توجه کنیم، ساختن فرهنگ سازمانی است.

فرهنگ سازمانی مثل هوا، لازمه بقای سازمان است و برند کارفرمایی را شکل می‌دهد، جذب استعدادها را تسهیل می‌کند و نگهداشت استعدادها را رقم می‌زند.

در پاسخ به این سوال می‌توان به محدودیت منابع عرضه نیروی متخصص و فراگیر شدن مهاجرت نیروهای متخصص و فنی و همچنین عدم استقبال مدیران عامل از پرداخت هزینه برای آموزش همکاران نام برد. اما، در واقع چالش اصلی و زیربنایی، عدم شناخت مدیران عامل و مدیران ارشد سازمان نسبت به تخصصی بودن و ضروری بودن فعالیت این واحد است. مداخله‌های این عزیزان و کم اهمیت برشمردن نظرات متخصصان منابع انسانی، سرآغاز عدم کارایی و به تبع آن ایجاد چالش‌های حوزه کاری این واحد است.

چالش زیر‌بنایی بعدی، اشتغال تعداد بالایی از کسانی که دانش و ویژگی‌های شخصیتی مناسب کار در این واحد را ندارند و در واحد منابع انسانی شرکت‌ها حتی سمت‌های مدیریت منابع انسانی است که به چالش زیربنایی اول دامن می‌زند.

با توجه به کاهش عرضه نیروی متخصص و تغییر فرهنگ عمومی جامعه در تمایل به ادامه تحصیلات دانشگاهی و اشتغال تمام وقت در سازمان‌ها و همچنین موج مهاجرت جوانان طی کمتر از ۱۰ سال آينده، اهمیت و ضرورت وجود این واحد در تمام شرکت‌های کوچک‌ و بزرگ  بیش از پیش خواهد آمد و توجه ویژه به دانش تخصصی مدیریت منابع انسانی و استفاده تحصیل‌کرده‌های این رشته در سازمان‌ها  فرصت اشتغال علاقه‌مندان به این رشته را دوچندان خواهد کرد.

  • قبل از ورود حتما اطمینان حاصل کنند که از همدلی و توجه به خواسته‌های دیگران به اندازه کافی و بیش از افراد شاغل در مشاغل دیگر برخوردارند.
  • ابتدا حتما به‌دنبال یادگیری و تکمیل تحصیلات دانشگاهی باشند و سپس از آموزش‌های آزاد بهره ببرند.
  • مطالعه کتاب‌های تخصصی و همچنین کتاب در زمینه‌های روان‌شناسی اجتماعی و ادبیات نقش مهمی در توانمندی و عمیق شدن در این حوزه دارد.
  • بعد از ۴-۳ سال، یکی از شاخه‌های کاری در این واحد را به‌صورت عمیق و تخصصی دنبال‌ کنند و از این شاخه به آن شاخه پریدن مداوم پرهیز کنند.
  • در انتها اگر ذهن تحلیل‌گر و نگاه سیستمی و همه‌جانبه‌گر به مسائل ندارند، وارد واحد مدیر منابع انسانی نشوند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
موفقیت شناسی

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا