رشد ۱۰۶ درصدی تعهد اشتغال در استان سیستان و‌ بلوچستان

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: تعهد ایجاد اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی و نهادهای استان در سال گذشته ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، خلیل احمد سلامی روز دوشنبه در کارگروه اشتغال با اشاره به اینکه میزان اشتغال پیش بینی شده سیستان و بلوچستان در سال گذشته ۳۵ هزار و ۸۴۰ نفر بود، اظهار کرد: تا پایان فروردین ۱۴۰۳ اطلاعات ۳۸ هزار و ۱۳۳ نفر به عنوان شاغل جدید در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده و رشد ۱۰۶ درصدی در تعهد اشتغال را نشان می‌دهد.

وی افزود: سال ۱۴۰۳ برش شهرستانی تعهد اشتغال بر اساس سه شاخص، نرخ بیکاری، GDP و جمعیت توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی  انجام و از طریق دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان ابلاغ شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: موضوع حائز اهمیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است که سهم استان حدود هشت درصد بوده و تا ۲۵ درصد قابل افزایش خواهد بود.

وی از اختصاص سهم ویژه بخش تعاون در تصویب شیوه نامه و دستور العمل تسهیلات تبصره ۱۸ و تبصره ۲ سال ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: بانک ها و دستگاه های اجرایی مکلفند حداقل ۱۰ درصد و تا سقف ۲۵ درصد منابع تسهیلاتی را به بخش تعاون اختصاص دهند که تحقق این امر مساعدت و پیگیری فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی را می‌طلبد.

سلامی با بیان اینکه در دولت سیزدهم رئیس جمهور شهید نگاه ویژه ای به بخش تعاون وجود داشت، ادامه داد: اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی به استان ابلاغ شده، که بر حسب آن باید ۷۰ درصد از آن به طرح‌های پشتیبان و ۳۰ درصد به طرح‌های مشاغل مستقل پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۳ جلسه کارگروه اشتغال و بیش از ۵۰ جلسه کمیته فنی در سیستان و بلوچستان برگزار شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان افزود: از نظر تعداد ثبتی در سامانه تعهد رصد اشتغال نیز زاهدان بیشترین آمار را با هشت هزار و ۶۴۴ مورد به خود اختصاص داد و پس از آن نیز زابل، چابهار، ایرانشهر و سراوان رتبه های دیگر را از آن خود کردند، همچنین زرآباد، گلشن و لاشار پایین ترین آمار ثبت در سامانه را داشتند.

وی بیان کرد: به تفکیک مدرک تحصیلی نیز ۲۳ هزار و ۴۴۴ مورد از تعهد اشتغال سال گذشته را بیسوادان، پنج هزار و ۸۰۱ نفر در مقطع ابتدایی، هشت هزار و ۸۱۰ نفر مقطع سیکل، ۱۵ هزار و ۸۳۹ نفر مقطع دیپلم، ۶۱۱ نفر در مقطع فوق دیپلم، سه هزار و ۵۲ نفر در مقطع کارشناسی، ۴۱۳ نفر در مقطع دکتری و ۱۶ نفر هم در بخش حوزوی تشکیل دادند.

سلامی گفت: به تفکیک جنسیت نیز ۱۸ هزار و ۴۵۰ نفر را بانوان و ۱۹ هزار و ۶۸۳ نفر را آقایان در سامانه ثبت اشتغال به خود اختصاص دادند، همچنین در بخش های اقتصادی نیز به ترتیب بخش خدمات، کشاورزی و صنعت بیشترین آمار را داشتند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۴۴ نفر در حوزه شهری و ۱۶ هزار و ۹۸۹ نفر در حوزه روستایی ثبت در سامانه رصد اشتغال شدند، افزود: درصد صحت پیشرفت با لحاظ صحت سنجی ۸۳/۴۲ درصد بوده که نشان از صحت اطلاعات ثبت شده شاغلین در سامانه رصد اشتغال دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تعهد اشتغال استان امسال، ۴۱ هزار و ۶۵۱ نفر با اولویت فارغ التحصیلان دانشگاهی هست که به صورت یک اولویت مورد پیگیری قرار دارد، در این رابطه تعهدات هر شهرستان و دستگاه توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص و به فرمانداران ابلاغ شده است.

انتهای پیام

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا