معرفی رشته کارآفرینی مقطع کارشناسی ارشد

تنها رسانه اختصاصی برخط موتورسیکلت در ایران

با توجه به گسترش محبوبیت رشته کارآفرینی در ایران و اهمیتی که این رشته دانشگاهی امروزه در جهان پیدا کرده است در ادامه به‌طور تفصیلی به آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

محمدعلی نژادیان مدیرمسئول کارآفرینی پرس در یادداشتی نوشت: مشخصات کلی، برنامه درسی و سرفصل دروس دوره کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی، بر اساس مصوبه جلسه 748 مورخ 1388/11/17 شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی مبنی بر ضرروت ایجاد رشته کارآفرینی با 13 گرایش و مطابق با مواد آیین‌نامه واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌ها، توسط اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی بازنگری شده و در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه شورای برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه مورخ 1387/05/08 به تصویب رسیده است.


بیشتر بخوانید:

معرفی رشته دکتری کارآفرینی


قابل ذکر است که تعدادی از گرایش‌های زیر در حال حاضر در وضعیت فعال و الباقی منسوخ شده‌اند و دانشگاه‌ها نیز هر کدام با توجه به شرایط و بسترهای خود بعضی از این گرایش‌ها را ارائه می‌کنند.

گرایش‌های رشته کارآفرینی

گرایش‌هاتاریخ تصویبوضعیت
کسب‌و‌کار جدید1388/11/17فعال
فناوری1388/11/17فعال
گردشگری1388/11/17فعال
خدمات کشاورزی1388/11/17منسوخ
فناوری اطلاعات1388/11/17منسوخ
سازمانی1388/11/17فعال
MBA1379/11/06منسوخ
بین‌الملل1388/11/17فعال
بخش عمومی1388/11/17منسوخ
آموزش عالی1388/11/17منسوخ
توسعه1388/11/17فعال
آموزش و ترویج کارآفرینی1388/11/17منسوخ
کسب‌و‌کار الکترونیکی1388/11/17فعال

برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره درس‌های گرایش‌های رشته کارآفرینی اینجا را کلیک کنید

  • همچنین دانشکده هنر دانشگاه اصفهان «کارآفرینی فرهنگی» را در دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی از سال 1391 ارائه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

همچنین دو رشته نیز گرایش کارآفرینی دارند که عبارتند از:

رشته/ گرایشتاریخ تصویبوضعیت جزئیات بیشتر
ترویج و آموزش کشاورزی پایدار گرایش نوآوری و کارآفرینی کشاورزی1394/12/09فعالاینجا را کلیک کنید
مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی1394/04/24فعالاینجا را کلیک کنید

رشته کارآفرینی چیست؟

کارآفرین (Entrepreneur) از ریشه کلمه فرانسوی “Entreprendre” به معنای «متعهد شدن» گرفته شده است و بیان­‌گر تلاش نوآورانه برای ایجاد ارزش است. کارآفرینی (Entrepreneurship) عبارت از مجموعه‌­ای از نظریه‌­ها, فنون و روش‌های هدایت اثر بخش فعالیت‌های کار آفرینی است.


بیشتر بخوانید:

تعریف کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟

تقسیم‌بندی کارآفرینان چگونه است؟/ کدام نوع کارآفرینی را انتخاب کنیم؟


1- هدف دوره

  • توسعه منابع انسانی خلاق، هوشمند و مهارت آموخته در راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین
  • تقویت آموزش‌های دانشگاهی در مسیر ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید در بخش خصوصی
  • رفع معضل بیکاری دانش آموختگان با آموزش مهارت‌های کار آفرینی به دانش­جویان و دانش‌آموختگان همه رشته­‌ها، تربیت مربی آموزش‌های کارآفرینی، مشاور راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکارهای کوچک، پژوهش­گر عرصه کارآفرینی، کارشناس کارآفرینی سازمانی، کارشناس ترویج کارآفرینی و غیره آموزش مهارت‌های عمومی کار آفرینی
  • تربیت سیاست‌گذاران و کارشناسان کارآفرینی مورد نیاز دولت و بخش عمومی
  • تولید محتوای آموزشی و دانش بومی کارآفرینی
  • ایجاد الگوی دانشگاه کارآفرین
  • انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌­ای در زمینه کار آفرینی

2- ضرورت و اهمیت اجرای دوره

آموزش‌های کارآفرینی به‌طور روزافزون در جهان مورد توجه قرار گرفته است و اغلب دولت­‌ها سیاست‌های حمایتی برای توسعه کارآفرینی اجرا می­‌کنند. دلایل اهمیت توسعه آموزش‌های کارآفرینی عبارتند از:

  • نیاز به توسعه ظرفیت‌های موجود اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی از طریق نوآوری
  • نیاز به نوآوری برای به کارگیری اثر بخش ظرفیت‌های تولیدی موجود
  • نیاز به کارآفرینی برای کاهش هزینه‌های عمومی، ایجاد مزیت رقابتی و حضور در بازارهای بین‌­المللی

با اجرای این دوره، متخصصین کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه‌های اقتصادی – اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک می­‌کنند.

 با توجه به روند جهانی‌سازی اقتصاد و حذف تدریجی مرزهای تجاری، آینده کشور به مزیت رقابتی آن در بازار جهانی بستگی دارد. تربیت نیروی متخصص لازم برای کمک به شرکت‌های ملی که در بازار جهانی به‌طور پایدار فعالیت نمایند، یک ضرورت است.

3- طول دوره و شکل نظام

ضوابط آموزشی دوره کارشناسی ارشد کارآفرینی در گرایش‌های مختلف طبق آیین­‌نامه‌های مصوب وزارت فرهنگ و آموزش عالی می‌باشد، طول دوره 2 سال معادل 4 نیم­سال تحصیلی منظور شده است که 3 نیم­سال آن برای آموزش و 1 نیم­سال برای گذراندن پایان‌نامه می‌­باشد. این دوره در چارچوب نظام آموزشی ترمی – واحدی اجرا می­‌شود.

    3-1- شرایط ورود به دوره کارشناسی ارشد کار آفرینی

  • داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • عدم اشتغال به تحصیل در موسسات آموزش عالی دیگر

4- برنامه دوره

    برنامه دوره کارشناسی ارشد کار آفرینی شامل 32 واحد به شرح زیر است:

نوع واحدتعداد درسجمع واحد ها
دروس اصلی714
دروس تخصصی (گرایش)510
دروس اختیاری21
پایان­‌نامه 1 4
جمع1532

5- شرایط آزمون ورودی

الف- آزمون کتبی

       1- زبان انگلیسی                                       ضریب 4

      2- مبانی و کارآفرینی                                 ضریب 3

     3- تئوری‌های مدیریت                                 ضریب 2

     4- اقتصاد خرد و کلان                                  ضریب 2

    5- کاربرد کامپیوتر در مدیریت                         ضریب 2

    6- آمار و ریاضی                                          ضریب 4

    7- مدیریت مالی                                         ضریب 2

دانش‌آموختگان این رشته می­‌توانند در نقش‌های زیر خدمت نمایند:

گرایش کسب‌وکار جدید

  • کارآفرینان فردی
  • کارآفرینان سازمانی
  • کارآفرینان اجتماعی
  • پژوهش­گران کارآفرینی
  • مدیران مؤسسات کوچک

   گرایش فناوری:

  • کارآفرینان فردی با دانش برنامه‌­ریزی در حوزه‌های مرتبط با فناوری
  • کارآفرینان سازمانی با دانش اجرایی در مدیریت سازمان‌های مبتنی بر فناوری
  • پژوهش­گران کارآفرینی
  • مدیران مؤسسات کوچک با برخورداری از شناخت کامل و آگاه با برنامه‌­ریزی استراتژیک و مدیریت زنجیره ارزش

گرایش گردش­گری

  • کارآفرینان فردی
  • مربی، مشاور، کارشناس کارآفرینی در گردش­گری

گرایش خدمات کشاورزی

  • مربی، مشاور، کارشناس کارآفرینی در کسب‌وکارهای خدماتی کشاورزی
  • کارآفرینان فردی

گرایش فناوری اطلاعات

  • کارآفرینان فردی با دانش برنامه‌­ریزی در حوزه‌های مرتبط با فناوری
  • کارآفرینان سازمانی با دانش اجرایی در مدیریت سازمان‌های مبتنی بر فناوری
  • پژوهش­گران کارآفرینی
  • مدیران مؤسسات کوچک با برخورداری از شناخت کامل و آگاه با برنامه‌­ریزی استراتژیک و مدیریت زنجیره ارزش

گرایش سازمانی

–  کارآفرینان فردی

– کارفرینان سازمانی

– کارآفرینان اجتماعی

– پژوهش­گران کارآفرینی

– مدیران مؤسسات کوچک

گرایش MBA

کارآفرینان فردی

کارآفرینان سازمانی

کارآفرینان اجتماعی

پژوهش­گران کارآفرینی

مدیران مؤسسات کوچک

گرایش بین­‌الملل:

مدیران پروژه‌های کارآفرینی بین‌­الملل

کارشناس و تحلیل­‌گر کارآفرینی بین‌­الملل

مشاورین بازاریابی بین‌­الملل

گرایش بخش عمومی

– کارآفرینان فردی

– کارآفرینان سازمانی

– کارآفرینان اجتماعی

 – پژوهش­گران کارآفرینی

 – مدیران مؤسسات کوچک

گرایش آموزش عالی

    مدیر و کارشناس برای فعالیت در دانشگاه‌­ها و موسسات آموزش عالی

گرایش توسعه

    کارشناس و مشاور و سیاست­‌گذار با روی­کرد توسعه کارآفرینی

گرایش آموزش و ترویج کارآفرینی

    مدیر و کارشناس برای فعالیت در دانشگاه­‌ها

   پژوهش­گران کارآفرینی

گرایش کسب‌وکار الکترونیکی

 –  کارآفرینان فردی با دانش برنامه‌­ریزی در حوزه‌های مرتبط با فناوری

 _  کارآفرینان سازمانی با دانش اجرایی در مدیریت سازمان‌های مبتنی بر فناوری

 _  پژوهش­گران کارآفرینی

 _  مدیران مؤسسات کوچک با برخورداری از شناخت کامل و آگاه با برنامه­‌ریزی استراتژیک و مدیریت زنجیره ارزش

نقش و توانایی شرکت‌کنندگان دوره

   اجرای دوره براساس روش‌های نوین آموزشی استوار است. در اجرای دروس, یادگیری تعاملی و مشارکتی مورد تأکید است و از دانشجویان خواسته می­‌شود تا در طول اجرای دوره با انجام مطالعات میدانی و حضور در محل اجرای فعالیت‌های کارآفرینی، مفاهیم    کارآفرینی را با عمق لازم فرا گیرند. همچنین در برخی دروس از کارآفرینان موفق برای تدریس و بیان تجربیات دعوت می­‌شود. با اجرای این دوره، انتظار می­‌رود دانش‌آموختگان رشته کارآفرینی بتوانند در امور مختلف جامعه با نوآوری تحول ایجاد نمایند و ظرفیت‌های ایجاد ارزش در جامعه را توسعه دهند.


بیشتر بخوانید:

عوامل موفقیت در کارآفرینی چیست؟

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
کارآفرینی پرس
برای مشاهده کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا