معرفی رشته کارآفرینی مقطع کارشناسی ارشد
با توجه به گسترش محبوبیت رشته کارآفرینی در ایران و اهمیتی که این رشته دانشگاهی امروزه در جهان پیدا کرده است در ادامه بهطور تفصیلی به آن پرداختهایم. با ما همراه باشید.
محمدعلی نژادیان مدیرمسئول کارآفرینی پرس در یادداشتی نوشت: مشخصات کلی، برنامه درسی و سرفصل دروس دوره کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی، بر اساس مصوبه جلسه 748 مورخ 1388/11/17 شورای برنامهریزی آموزش عالی مبنی بر ضرروت ایجاد رشته کارآفرینی با 13 گرایش و مطابق با مواد آییننامه واگذاری اختیارات برنامهریزی درسی به دانشگاهها، توسط اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی بازنگری شده و در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه شورای برنامهریزی آموزشی دانشگاه مورخ 1387/05/08 به تصویب رسیده است.
بیشتر بخوانید:
قابل ذکر است که تعدادی از گرایشهای زیر در حال حاضر در وضعیت فعال و الباقی منسوخ شدهاند و دانشگاهها نیز هر کدام با توجه به شرایط و بسترهای خود بعضی از این گرایشها را ارائه میکنند.
گرایشهای رشته کارآفرینی
گرایشها | تاریخ تصویب | وضعیت |
کسبوکار جدید | 1388/11/17 | فعال |
فناوری | 1388/11/17 | فعال |
گردشگری | 1388/11/17 | فعال |
خدمات کشاورزی | 1388/11/17 | منسوخ |
فناوری اطلاعات | 1388/11/17 | منسوخ |
سازمانی | 1388/11/17 | فعال |
MBA | 1379/11/06 | منسوخ |
بینالملل | 1388/11/17 | فعال |
بخش عمومی | 1388/11/17 | منسوخ |
آموزش عالی | 1388/11/17 | منسوخ |
توسعه | 1388/11/17 | فعال |
آموزش و ترویج کارآفرینی | 1388/11/17 | منسوخ |
کسبوکار الکترونیکی | 1388/11/17 | فعال |
برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره درسهای گرایشهای رشته کارآفرینی اینجا را کلیک کنید
- همچنین دانشکده هنر دانشگاه اصفهان «کارآفرینی فرهنگی» را در دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی از سال 1391 ارائه میکند. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.
همچنین دو رشته نیز گرایش کارآفرینی دارند که عبارتند از:
رشته/ گرایش | تاریخ تصویب | وضعیت | جزئیات بیشتر |
ترویج و آموزش کشاورزی پایدار گرایش نوآوری و کارآفرینی کشاورزی | 1394/12/09 | فعال | اینجا را کلیک کنید |
مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی | 1394/04/24 | فعال | اینجا را کلیک کنید |
رشته کارآفرینی چیست؟
کارآفرین (Entrepreneur) از ریشه کلمه فرانسوی “Entreprendre” به معنای «متعهد شدن» گرفته شده است و بیانگر تلاش نوآورانه برای ایجاد ارزش است. کارآفرینی (Entrepreneurship) عبارت از مجموعهای از نظریهها, فنون و روشهای هدایت اثر بخش فعالیتهای کار آفرینی است.
بیشتر بخوانید:
تقسیمبندی کارآفرینان چگونه است؟/ کدام نوع کارآفرینی را انتخاب کنیم؟
1- هدف دوره
- توسعه منابع انسانی خلاق، هوشمند و مهارت آموخته در راهاندازی کسبوکارهای نوین
- تقویت آموزشهای دانشگاهی در مسیر ایجاد و توسعه کسبوکار جدید در بخش خصوصی
- رفع معضل بیکاری دانش آموختگان با آموزش مهارتهای کار آفرینی به دانشجویان و دانشآموختگان همه رشتهها، تربیت مربی آموزشهای کارآفرینی، مشاور راهاندازی و توسعه کسبوکارهای کوچک، پژوهشگر عرصه کارآفرینی، کارشناس کارآفرینی سازمانی، کارشناس ترویج کارآفرینی و غیره آموزش مهارتهای عمومی کار آفرینی
- تربیت سیاستگذاران و کارشناسان کارآفرینی مورد نیاز دولت و بخش عمومی
- تولید محتوای آموزشی و دانش بومی کارآفرینی
- ایجاد الگوی دانشگاه کارآفرین
- انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعهای در زمینه کار آفرینی
2- ضرورت و اهمیت اجرای دوره
آموزشهای کارآفرینی بهطور روزافزون در جهان مورد توجه قرار گرفته است و اغلب دولتها سیاستهای حمایتی برای توسعه کارآفرینی اجرا میکنند. دلایل اهمیت توسعه آموزشهای کارآفرینی عبارتند از:
- نیاز به توسعه ظرفیتهای موجود اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی از طریق نوآوری
- نیاز به نوآوری برای به کارگیری اثر بخش ظرفیتهای تولیدی موجود
- نیاز به کارآفرینی برای کاهش هزینههای عمومی، ایجاد مزیت رقابتی و حضور در بازارهای بینالمللی
با اجرای این دوره، متخصصین کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصههای اقتصادی – اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک میکنند.
با توجه به روند جهانیسازی اقتصاد و حذف تدریجی مرزهای تجاری، آینده کشور به مزیت رقابتی آن در بازار جهانی بستگی دارد. تربیت نیروی متخصص لازم برای کمک به شرکتهای ملی که در بازار جهانی بهطور پایدار فعالیت نمایند، یک ضرورت است.
3- طول دوره و شکل نظام
ضوابط آموزشی دوره کارشناسی ارشد کارآفرینی در گرایشهای مختلف طبق آییننامههای مصوب وزارت فرهنگ و آموزش عالی میباشد، طول دوره 2 سال معادل 4 نیمسال تحصیلی منظور شده است که 3 نیمسال آن برای آموزش و 1 نیمسال برای گذراندن پایاننامه میباشد. این دوره در چارچوب نظام آموزشی ترمی – واحدی اجرا میشود.
3-1- شرایط ورود به دوره کارشناسی ارشد کار آفرینی
- داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- عدم اشتغال به تحصیل در موسسات آموزش عالی دیگر
4- برنامه دوره
برنامه دوره کارشناسی ارشد کار آفرینی شامل 32 واحد به شرح زیر است:
نوع واحد | تعداد درس | جمع واحد ها |
دروس اصلی | 7 | 14 |
دروس تخصصی (گرایش) | 5 | 10 |
دروس اختیاری | 2 | 1 |
پایاننامه | 1 | 4 |
جمع | 15 | 32 |
5- شرایط آزمون ورودی
الف- آزمون کتبی
1- زبان انگلیسی ضریب 4
2- مبانی و کارآفرینی ضریب 3
3- تئوریهای مدیریت ضریب 2
4- اقتصاد خرد و کلان ضریب 2
5- کاربرد کامپیوتر در مدیریت ضریب 2
6- آمار و ریاضی ضریب 4
7- مدیریت مالی ضریب 2
دانشآموختگان این رشته میتوانند در نقشهای زیر خدمت نمایند:
گرایش کسبوکار جدید
- کارآفرینان فردی
- کارآفرینان سازمانی
- کارآفرینان اجتماعی
- پژوهشگران کارآفرینی
- مدیران مؤسسات کوچک
گرایش فناوری:
- کارآفرینان فردی با دانش برنامهریزی در حوزههای مرتبط با فناوری
- کارآفرینان سازمانی با دانش اجرایی در مدیریت سازمانهای مبتنی بر فناوری
- پژوهشگران کارآفرینی
- مدیران مؤسسات کوچک با برخورداری از شناخت کامل و آگاه با برنامهریزی استراتژیک و مدیریت زنجیره ارزش
گرایش گردشگری
- کارآفرینان فردی
- مربی، مشاور، کارشناس کارآفرینی در گردشگری
گرایش خدمات کشاورزی
- مربی، مشاور، کارشناس کارآفرینی در کسبوکارهای خدماتی کشاورزی
- کارآفرینان فردی
گرایش فناوری اطلاعات
- کارآفرینان فردی با دانش برنامهریزی در حوزههای مرتبط با فناوری
- کارآفرینان سازمانی با دانش اجرایی در مدیریت سازمانهای مبتنی بر فناوری
- پژوهشگران کارآفرینی
- مدیران مؤسسات کوچک با برخورداری از شناخت کامل و آگاه با برنامهریزی استراتژیک و مدیریت زنجیره ارزش
گرایش سازمانی
– کارآفرینان فردی
– کارفرینان سازمانی
– کارآفرینان اجتماعی
– پژوهشگران کارآفرینی
– مدیران مؤسسات کوچک
گرایش MBA
– کارآفرینان فردی
– کارآفرینان سازمانی
–کارآفرینان اجتماعی
– پژوهشگران کارآفرینی
– مدیران مؤسسات کوچک
گرایش بینالملل:
– مدیران پروژههای کارآفرینی بینالملل
– کارشناس و تحلیلگر کارآفرینی بینالملل
– مشاورین بازاریابی بینالملل
گرایش بخش عمومی
– کارآفرینان فردی
– کارآفرینان سازمانی
– کارآفرینان اجتماعی
– پژوهشگران کارآفرینی
– مدیران مؤسسات کوچک
گرایش آموزش عالی
مدیر و کارشناس برای فعالیت در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
گرایش توسعه
کارشناس و مشاور و سیاستگذار با رویکرد توسعه کارآفرینی
گرایش آموزش و ترویج کارآفرینی
مدیر و کارشناس برای فعالیت در دانشگاهها
پژوهشگران کارآفرینی
گرایش کسبوکار الکترونیکی
– کارآفرینان فردی با دانش برنامهریزی در حوزههای مرتبط با فناوری
_ کارآفرینان سازمانی با دانش اجرایی در مدیریت سازمانهای مبتنی بر فناوری
_ پژوهشگران کارآفرینی
_ مدیران مؤسسات کوچک با برخورداری از شناخت کامل و آگاه با برنامهریزی استراتژیک و مدیریت زنجیره ارزش
نقش و توانایی شرکتکنندگان دوره
اجرای دوره براساس روشهای نوین آموزشی استوار است. در اجرای دروس, یادگیری تعاملی و مشارکتی مورد تأکید است و از دانشجویان خواسته میشود تا در طول اجرای دوره با انجام مطالعات میدانی و حضور در محل اجرای فعالیتهای کارآفرینی، مفاهیم کارآفرینی را با عمق لازم فرا گیرند. همچنین در برخی دروس از کارآفرینان موفق برای تدریس و بیان تجربیات دعوت میشود. با اجرای این دوره، انتظار میرود دانشآموختگان رشته کارآفرینی بتوانند در امور مختلف جامعه با نوآوری تحول ایجاد نمایند و ظرفیتهای ایجاد ارزش در جامعه را توسعه دهند.
بیشتر بخوانید:
عوامل موفقیت در کارآفرینی چیست؟
پایان پیام/