ارائه پیشنهاد کارآفرین سمنانی به دانشگاه‌ها

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

افتخاری پیشنهاد داد: دانشجویان رشته‌های فنی و صنعتی همچون دانشجویان پزشکی که ملزم به حضور در بیمارستان‌ها هستند، ملزم به حضور عملی در واحدهای صنعتی و تولیدی شوند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، سید محسن افتخاری مدیر عامل شرکت دانش بنیان تجیران سمنان و از کارآفرینان موفق در این استان بر لزوم توجه ویژه به کارآفرینان تاکید کرد.

این کارآفرین با اشاره به ضعف بخش زیادی از فارغ‌التحصیلان در حوزه‌های فنی و عملی به سیستم‌های آموزشی و دانشگاهی کشور توصیه کرد: همان‌گونه که دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی از ترم اول به بعد وارد بیمارستان می‌شوند و کسب تجربه می‌کنند دانشجویان مهندسی و علوم پایه نیز از ترم دوم به بعد ملزم به حضور در واحدهای صنعتی شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این می‌توان در شهرک‌های صنعتی دفتری ایجاد کرد که این دانشجویان به آنجا معرفی شوند و هفته ای چند ساعت را به صورت مستمر و الزامی در کنار تحصیل در واحدهای صنعتی حضور داشته باشند.

کار را بیاموزید حتی اگر شده بدون دستمزد!

افتخاری با بیان اینکه ارتباط بین مشاورین و واحدهای تولیدی موجب بهره‌مندی و بهره‌وری واحدهای صنعتی خواهد شد گفت: از آنجا که به عنوان یک صنعتگر که در بطن کار هستم به صنعتگران جوان و به دانشجویان توصیه می‌کنم که از کار نترسند و وارد بطن کار شوند. هزینه کنند تا کار یاد بگیرید. هزینه صرفاً مالی نیست بلکه می‌بایست از وقت خود هزینه کنید. در شرکت‌هایی که پذیرش دارند حتی بدون دستمزد کار را فرابگیرند و پس از کسب تجربه با استفاده از هم افزایی دست به کارآفرینی و تولید جدید بزنند.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط بین صنعت و دانشگاه گفت: در دانشگاه‌ها از سال های دور تاکنون دانشجویان فقط مباحث علمی را آموزش می‌بینند. لذا بازدیدها اگر چه مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی به همراه دارد ولی در کل نتایج مثبتی نیز در بردارد. در این بازدیدها دانشجویان به طور مستقیم با فرایند تولید مواجه می‌شوند و برای سوالات و شبهات خود پاسخ می‌یابند.

این کارآفرین و صنعتگر به تجربیانت واحد صنعتی خود پرداخت و خاطرنشان کرد: تجیران با عنوان مخفف “تجارت ایران” در سال 1353 و با هدف صادرات و واردات در تهران تاسیس شد. در آن دوره، مهندس احمد منصوری تهرانی مقدم، موسس شرکت با توجه به نیاز کشور به صنعت و تولید در سال 1362 در شهرک صنعتی سمنان این شرکت را با سند شماره 1 شهرک صنعتی سمنان راه اندازی کرد.

وی ادامه داد: محصولات شرکت در سال های نخستین انواع هویه، قلع کش، وان لحیم، حوض لحیم و لوازم لحیم کاری بود که تولید آن تا سال 1379 ادامه داشت. در بازه زمانی که این محصولات تولید می‌شد به دلیل کیفیت بالای تولیدات با گرفتن استاندارد مکوی دانمارک موفق به صادرات تولیدات خود به کشورهای دانمارک، آلمان و امارات و … شدیم. در سال 1379 با توجه به این که صنعت خودروسازی در کشور رشد کرد و نیاز به خودکفایی نیز در برخی از قطعات ضرورت یافت شرکت تجیران به سوی تولید قطعات خودرو رفت و با استفاده از تجربه‌ای که در تولید انواع هویه و عایق‌های که در هویه کاربرد داشت ، به صورت تخصصی در صنعت خودرو و در حیطه عایقهای حرارتی خودرو وارد و مشغول به تولید شد.

کارآفرین موفق صنعت استان سمنان با بیان اینکه شرکت دانش بینان تجیران در حال حاضر 48 نفر پرسنل دارد ادامه داد: ظرفیت تولید اسمی این واحد دانش‌بنیان 1200 تن است که در حال حاضر 750 تن در سال طرفیت پر ما است. امیدوار هستیم که تنوع کاری به گونه ای شود که بتوانیم بقیه ظرفیت را نیز پر کنیم.

فروش قطعات نیمه ساخته برای تداوم وابستگی

کارآفرین موفق صنعت استان سمنان با بیان اینکه کارآفرینی، احساس نیاز به خلق یک محصول است اظهار کرد: این محصول ممکن است از بدو امر یک ایده نو و یا محصولی باشد که به طور روتین تولید و مورد استفاده عموم مردم است. البته در همان حال با استفاده از مهندسی معکوس می‌توان به تولید محصول مورد استفاده، در داخل کشور هم پرداخت.

وی به تجربیات این واحد صنعتی در مسیر تولید پرداخت و افزود: این واحد صنعتی در صنعت خودرو کار خود را با تولید بست‌های اتوبوس شروع کرد که البته این بست ها قبلا از آلمان وارد می‌شد. با توجه به تجربه شرکت در تولید هویه و عایق‌های حرارتی ما به طرف تولید این عایق‌ها در صنعت خودرو رفتیم که مواد اولیه و فرایند تولید آن هم کاملا وارداتی بود.

این صنعتگر و تولیدکننده سمنانی گفت: در آن ایام کشورهای تولیدکننده این عایق‌ها و قطعات را به صورت خام تحویل نمی‌دادند بلکه قطعات نیمه ساخته را تحویل می‌دادند که وابستگی مستمر به آنها همواره وجود داشته باشد.

افتخاری با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و وقفه‌های احتمالی در مسیر تولید افزود: در سالی که تحریم‌ها بسیار شدید شد همین قطعات را به صورت روزانه و از طریق هواپیما از کشور کره وارد ایران می‌کردند.

نقطه پایان بر واردات یکی از قطعات مصرفی با همکاری دانشگاه

وی با اشاره به دستاوردهای مهم این واحد در صنعت خودروسازی خاطرنشان کرد: ما با توجه به مشکلاتی که در مسیر خودکفایی داشتیم با هزینه شرکت و تلاش و توان داخلی فرایند ساخت این قطعات را ایجاد کردیم. در سال 1392 نیز موفق شدیم یکی از قطعات مصرفی وارداتی را به خودکفایی برسانیم. در این مسیر از همکاری علمی دانشگاه های امیرکبیر، شریف و … نیز استفاده کردیم. در حال حاضر نیز کلیه عایقهای حرارتی برای کلیه خودروهای تولید داخل در حال تولید است.

این تولید کننده با بیان اینکه در این مسیر مشکلات تئوری و عملی بسیاری وجود داشت اضافه کرد: با تلاش و پشتکار و کار علمی انگیزه بالایی برای خودکفایی محصولات وجود داشت. البته استفاده از نیروی جوان دانش آموخته نیز در این مسیر بسیار موثر بود. ما با اعتماد به نیروهای جوان که تجربه کار عملیاتی نیز نداشتند و با تلاش مستمر موفق شدیم امور را به مرحله عملیاتی برسانیم.

این کارآفرین با بیان اینکه توصیه من به جوانان این است که از کار نترسند اظهار کرد: ما در کشورمان هم افزایی خوبی داریم که با تجمیع خلاقیت، سرمایه و ماشین آلات می‌توانیم به تولید محصول دست یابیم.

وی با اشاره به همکاری های شرکت شهرک‌ها با تولیدکنندگان سمنانی افزود: در راستای فعالیت های کاری شرکت شهرک‌های صنعتی، کلینیک کسب و کاری را راه‌اندازی کرد که ما در بحث مهندسی معکوس و مطالعات در حال انجام از آن بهره بردیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا