آییننامه ساماندهی و توسعه رسانهها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال
بسمه تعالی
“باصلوات بر محمد و آل محمد“
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- وزارت بازرگانی
وزارت صنایع و معادن- معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 24/5/1389 بنا به پیشنهاد شـماره 1128/1 مـورخ13/4/88 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال
مـاده 1- تعـاریف: اصـطلاحات منـدرج درایـن آیـین نامـه در معـانی مـشروح مربـوط بـه کـار میروند:
الف- محتوا: مواد دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا ترکیبی از آنها در هرشکل و قالب.
ب- اثر: آن چه از راه دانش، هنر و یا ابتکار پدید میآید، بدون درنظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان، ظهور و یا ایجاد آن بهکار رفته است.
پ- محتوای فرهنگی: هر پدیده شامل آثار دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا ترکیبی از آنها در هرشکل و قالب.
ت- حامل دیجیتال: ابزاری که داده به منظور تبادل یا عرضه بدون استفاده از شبکه، برروی آن ذخیره میگردد، نظیرلوح فشرده.
ث- تکثیر حامل دیجیتال: فرآیندی که در نتیجه آن داده بر روی نسخه های متعدد از حامل دیجیتال ذخیره گردد، نظیر تولید حامل دیجیتال حاوی داده و یا نسخه برداری از داده برروی حامل دیجیتال.
ج- نشر دیجیتال: قراردادن داده در معرض عرضه از طریق رسـانه هـای دیجیتـال،کـه بـه دوگونه نشر برحامل دیجیتال و نشر برخط تقسیم میگردد.
چ- نشر برحامل دیجیتال: نشر دیجیتال از طریق حامل دیجیتال.
ح- نشر برخط: نشر دیجیتال از طریق رسانه برخط.
خ- ناشر دیجیتال: شخص حقیقی یا حقوقی که به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وفق قوانین مربوط اجازه اشتغال به نشر دیجیتال دارد.
د- بسته نرم افزاری: مجموعه منسجم شامل یک یا چند برنامه رایانه ای و محتوای دیجیتال قابل اجرا توسط نرم افزارهای موجود در آن بسته.
ذ- بسته نرم افزاری رسانه ای: بسته نرم افزاری که برای دسترسی، نمایش، پخش، جستجو و یا بازی با محتوای دیجیتال موجود در آن بسته مورد استفاده قرار میگیـرد، از قبیـل چنـدرسانه ای ها، بازی ها و سرگرمی های دیجیتال.
ر- بسته نرم افزاری رسانه پرداز: بسته نرم افزاری که برای پدیـدآوردن و ویـرایش بـسته نرم افزاری رسانه ای و محتوای فرهنگی و یا انتشار هرگونه محتوا مورد استفاده قرار میگیرد.
ز- رسانه برخط: هر سامانه که امکان قراردادن محتوای دیجیتال در معرض دسترس عمـوم یا بیش از یکهزار مخاطب مشخص یا نا مشخص از طریق بستر شبکه نظیر شبکه گسترده جهانی، شبکههای محلی، شبکههای مبتنی بر فناوری بلوتوث، شبکههای تلفن ثابت و همراه را فراهم میآورد.
ژ- رسانه برخط اختصاصی: رسانه برخط که فقط شخص حقیقی یا حقوقی متـصدی آن را معرفی و محتوای دیجیتال درقلمرو اطلاعات، اخبار، خدمات، آثـار و محـصولات شـخص یاد شده را در معرض دسترس قرارمیدهد.
س- رسانه پیامده: رسانه برخط مبتنی بر سامانهای که امکان ارسال پیامهای حاوی محتوای دیجیتال از طریق بسترشبکه ارتباطی و مخابراتی برای بیش از یکهزار مخاطب مشخص یا نامشخص را فراهم میآورد، از قبیل سامانههای ارسال انبوه پیامک و سامانه های ارسال پیام با فناوری بلوتوث.
ش- رسانه کاربر محور: رسانه برخطی که بـستر قـراردادن محتـوای دیجیتـال در معـرض دسترسـی عمـوم یـا بـیش از یـکهزار مخاطـب مـشخص و همچنـین تعامـل و تـشکیل گروهها و شبکههای مجازی را برای کاربران فراهم آورد.
ص- مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال: اماکن عمومی که با بهکارگیری سخت افزار و نـصب نرم افزارهای مورد لزوم، امکان کاربری بسته های نرمافزاری رسـانهای بـازی و سـرگرمی را برای مراجعهکنندگان فراهم میآورند.
ض- رسـانه دیـجیتال: رسـانه مبتنی بـر فـناوری نـوین اطلاعـات و ارتباطـات، شـامل گونههای زیر:
1- بسته نرم افزاری رسانهای.
2- حامل دیجیتال حاوی داده.
3- رسـانه برخط.
ط- فعالیت فرهنگی دیجیـتال: فعالیـت فـرهنگی مبتنی بر فـناوری نـوین اطلاعات و ارتباطات، شامل گونههای زیر:
1- تصدی رسانه برخط.
2- پدیدآوردن، تهیـه کـردن و عرضه بـسته نـرم افـزاری رسـانهای و بـسته نـرم افزاری رسانه پرداز.
3- تکثیـر حامـل دیـجیتال و خدمـات مرتبط به قصـد انـتفاع یا برای عرضـه توسـط تکثیر کننده.
4- نشر دیجیتال.
5- تصدی مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال.
6- تصدی ایجاد، توسعه، پشتیبانی و اداره هرشـکل رسانه برخط، سامانه یا مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال به سفارش متصدیان مربوط.
7- ارائه هرگونه خدمات ویرایش محتوا با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات.
ظ- واحد فرهنگی دیجیتال: هر سامانه، مکان کـسب و کار، شخص حقوقی و یا تشکیلات تحت هر شکل و عنوان از قبیل گروه، سازمان، مرکز، شرکت، مؤسسه، فروشگاه، کارگاه، کارخانه، شبکه، وبسایت، پایگاه اطلاع رسانی و رسـانه برخط که فعالیت فرهنگی دیجیـتال انجام داده یا برای فعالیت فرهنگی دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد.
ع- دستگاه اجرایی: دسـتگاههـای اجرایـی موضــوع مـاده (5) قــانون مــدیریت خــدمات کشوری.
غ- پدید آوردن: خلق اثری جدید با بهکــارگیری دانــش، هنــر و یا ابتکــار توسـط شـخص حقیقی، بهتنهایی یا با همکاری دیگر پدیدآورندگان.
ف- تهیـه کـردن: تـأمین سـرمایه و امکانـات مـورد نیـاز و بـهکـارگیری پدیدآورنـده یـا پدیدآورندگان برای ایجاد اثری جدید.
ق- تصدی: تأمین سرمایه و امکانات مورد نیـاز و اداره امـور هرگونـه سـامانه یا تـشکیلات ازقبیل شرکت، مؤسسه، دفتر، فروشگاه، واحد و مرکز.
ماده 2- ایجاد و فعالیت هر واحـد فرهنگی دیجیتال و انتشار هر رسانه دیجیتال منوط به اخـذ مجـوز از وزارت فرهنـگ و ارشاد اسـلامی است و متخلفـین وفـق قـانون تعطیـل مؤسـسات و واحـدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخـذ مجوز قـانونی دائر شده و میشود- مصـوب 1372- و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرارخواهند گرفت.
تبصره1- صدور پروانه انتشار نشریات الکترونیک وفق قوانین و مقـررات مربوط بـه مطبوعات و رسانهها انجام میگردد.
تبصره2- نشریات ادواری علمـی، آموزشـی و ترویجـی دارای رتبـهبنـدی وزارتخانـههـای علـوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی کـه قـبلاً برابر قوانین و مقررات مربوط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه انتشار بهصـورت چاپی دریافت نمودهاند، درصورتیکه با همان محتوای نسخه چاپی، بهصورت الکترونیک منتشر شوند نیاز به اخذ مجوز جداگانه ندارند.
ماده3- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ازجمـله دارنـدگان مجوزهـای موضــوع مواد (2) و (4) این آییننامه مکلفند برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی، روابط عمومی و معرفی کالا یا خدمات برای فروش (از قبیل مشـاوره، تهیـه، و انتشار محتـوای تبلیغاتی)، مجوز فعالیـت تبلیغـاتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ یا به کانونهای تبلیغاتی دارای مجوز معتبـر از آن وزارتخانه مراجعـه نمایند و متخلفین وفق آیین نامه تأسیس و نظارت بـر نحـوه کـار و فعالیت کانـونهای آگهـی و تبلیغاتی- مصوب 1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران- و قـانون تعطیل مؤسـسات و واحـدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دائر شده و مـیشود – مصوب 1372- و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرارخواهند گرفت.
تبصره- نشریـات الـکترونیک و چاپـی دارای پـروانه از وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسـلامی بــرای نشر آگهیهای تبلیغاتی و رسانههای برخط اختصاصی ثبت شده در آن وزارتخانه، صرفاً برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات متصدیان آنها نیاز به اخذ مجوز فعالیت تبلیغاتی ندارند.
ماده4- هرگونه فعالیت تجـاری در زمینه تولید، تکثیر، توزیع و عرضه کالای شامل آثار دیداری و شنیداری به هر طریق ازقبیل حامـلهـای دیجیتال یا شبکه داده منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و متخلفـین وفـق قانـون نحـوه مجازات اشخاصی کـه در امـور سمعی و بصـری فعالیتهای غیرمجاز مینمایند- مصوب 1386- و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرارخواهند گرفت.
تبصره1- بستههای نرم افزاری رسانهای و کالاهای شامل محتوای فرهنگی دیداری و شنیداری یا قابل اجرا بهصورت محتوای یادشده، کالای شامل اثر دیداری و شنیداری محسـوب میگردند.
تبصره2- هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، تکثیر، توزیع و عرضـه کــالای شـامل آثــار دیداری و شنیداری از طریق سامانههای برخط، اعم از آنکه کالا، بهصورت برخط بـارگیری گـردد یـا پس از سفارش متقاضی، به وسیله پست، پیک یا سایر روشها برای وی ارسال گردد، بدون اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع است.
ماده 5- وزارت بازرگانی مکلف است باهمکاری اتحادیهها و مجامع صنفی ظـرف سـه ماه پـس از ابلاغ این آییننامه، صنوفی را که وفق ضوابط صنفی مجاز به عرضه تـجاری هریـک از اشـکال کـالا و محصولات شامل آثار دیداری و شنیداری میباشند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیهها و مجامع صنفی مربوط اعلام نماید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است تقاضای صـدور مجـوز فعالیت تجاری در زمینههای یاد شده را فقط از واحدهای صنفی دارنده جواز کسب صنـوف مشخص شده توسط وزارت بازرگانی که بهصورت کتبی از اتحادیه صنفی ذیربط معرفی شدهاند، دریافت نماید.
ماده 6- وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی مکلف است ظرف سه ماه پس از ارائه تقاضای اخـذ هریک از مجـوزهای موضوع این آییننامه، نسبت به بررسـی صـلاحیت متقاضیان و صدور مجوز برای اشخاص واجد صلاحیت اقدام نماید.
تبصره 1- دستگاههای ذیربط موظفند همکـاری لازم را بـرای بررسی صـلاحیت متقاضـیان بـا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعمل آورده و به استعلامهای آن وزارتخانـه ظـرف پـانزده روز پاسـخ دهند.
تبصره 2- چنانچه احراز صلاحیت متقاضیان، ظرف سه ماه میسر نگردد، وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسـلامی مکلـف اسـت مجـوز موقـت مـشروط بـرای متقاضـیانی کـه عـدم صـلاحیت آنـان احـراز نگردیدهاست، صادر نماید.
ماده 7- دستگاههای اجرایی برای انجام گونههای فعالیت فرهنگی دیجیتال، فعالیت تبلیغاتی و روابط عمومی و همچنین انتشار گونههای رسانه دیجیتال که به موجب قوانین و مقررات مربوط، به صراحت جزو تکالیف، وظایف یا اختیارات آنها است، نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند.
ماده8- ثبت رسانه برخط اختصاصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز فعالیت رسـانه یادشده محسوب میگردد و اشخاص حقیقی و حقوقی که رسانه برخط اختصاصی خودرا وفق ضـوابط مربوط درآن وزارتخانه به ثبت رسانیدهاند برای آن رسانه، نیاز به اخذ مجوز دیگری ندارند.
تبصره- اشخاص حقیقی بـرای انتشار محتـوا و ایجـاد تارنمـای اختـصاصی نظیـر «وبلاگ» در رسانههای کاربرمحور دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشـاد اسـلامی نیـاز بـه دریافـت مجـوز جداگانه ندارند.
ماده 9- وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی مکلف است امکان ثبت رسانههای بـرخط اختـصاصی را از طریق سامانههای برخط و یا مراجعه حضوری به نحوی فراهم آورد که ثبت رسانه مورد تقاضا، بلافاصـله پس از مراجعه حضوری یا برخط متقاضیان انجام شود.
ماده10- اشخاص حقیقی و حقوقی که پیش از ابلاغ ایـن آیـیننامه واحدهایی ایجـادنموده یـا فعالیتهایی انجام میدادهاند که وفق این آیین نامه نیاز به اخـذ مجـوز از وزارت فرهنـگ و ارشاد اسلامی دارد، باید ظرف ششماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه نسبت به درخواست مجوز مربـوط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نموده و گواهینامه آن وزارتخانه مبنی بر ثبت درخواست مجوز را دریافت نمایند.
تبصره1 – وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی مکلف است ظرف دوهفته گواهینامه یـادشده در ایـن ماده را برای متقاضیان صاحب صلاحیت صادر نماید.
تبصره2- اشخاص دارنده گواهینامه موضوع این ماده و همچنین دارندگان مجوزهای یادشده در مواد (2)، (3) و (4) این آییننامه، حسب مورد از تاریخ ابلاغ عدم موافقت با تقاضای اخذ مجوز یا ابطـال مجوز آنها مطابق ضوابط و دستورالعملهای ماده (22) این آییننامه، باید ظرف یک ماه نسبت به تعطیـلی کامل واحدها یا فعالیتهایی که نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسـلامی دارد اقدام نمایند.
ماده 11- وزارت صنایع و معادن مکلف است صدور و یا تمدید جواز تأسیس و پروانه تولیـد در زمینه نرم افزارهای رسانهای و رسانهپرداز و تولید یا تکثیر حاملهای دیجیتال حاوی داده را منوط بـه اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نموده یا فعالیتهای یاد شده را از موضوع جواز تأسیس یا پروانه تولید مستثنی نماید. وزارتخانه یادشده با واحدهای صنعتی متخلف از این آییننامه و ضوابط و دستورالعملهای اجرایی آن وفق قوانین و مقررات موضوعه رفتار مینماید.
ماده 12- اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز یا پروانه از دستگاههای اجرایی و سایر مراجـع ذیصلاح، در چارچوب قوانین مربوط مکلفند از ارائه خدمات یا محـصولات بـه فعالیتها و واحـدهایی که وفق این آییننامه و سایر قوانین و مقررات موضوعه نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسلامی دارند، و فاقد مجوز مربوط هستند خودداری نمایند. دستگاههای اجرایی و مراجع ذیصلاح در چارچوب وظایف قانونی خود، مکلف به نظارت بر حسن اجـرای حکم مقرر در این ماده و همچنـین برخورد با متخلفین از آن وفق قوانین و مقررات موضوعه و ضوابط و دستورالعملهای اجرایی مـاده (22) این آییننامه هستند.
ماده 13- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است به منظور ترویج فرهنگ اسـلامی- ایرانـی و توسعه رسانهها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال درکشور، با رعایت قوانین موضوعه و از محل اعتبـارات مربوط، اقدامات ذیل را انجام دهد:
الف- حمایت از تهیه و انتشار رسانههای دیجیتال، شامل:
1- حمایت از تهیه و انتشار بستههای نرم افزاری رسانهای مروج فرهنگ اسلامی – ایرانی یا مـؤثر در ارتقـای اطلاعات و آگاهیهای عمومی.
2- حمایت از انتشار رسـانههـای بـرخط مـروج فرهنـگ اسـلامی – ایرانـی یا مـؤثر در ارتقـای اطلاعـات و آگاهیهای عمومی و دانش و مهارت های تخصصی.
ب- حمایـت از ایجـاد، توسـعه و اسـتمرار فعالیـت رسـانههـای کـاربر محـور غیـر دولتـی تحـت نظـارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
پ- حمایت از توسعه زیرساختهای تهیه و نشر رسانهها، آثار و محـصولات فرهنگـی دیجیتـال، شامل:
1- حمایت از ایجاد، توسعه و استمرار فعالیت شهرکها و مراکز توانمندسـازی (رشـد) تخصـصی رسـانههـا و فعالیتهای فرهنگی و هنری دیجیتال.
2- حمایت از ایجاد، توسعه و استمرار فعالیت بخشهای ویژه رسانهها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتـال در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد.
3- حمایت از تأمین بستههای نرم افزاری رسانه پرداز و سایر ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری تهیه و نشر رسانهها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.
4- حمایت از تولید، انتشار و ترویج کاربری سامانههای مبتنی بر خط و زبان فارسی و تاریخ هجری شمسی.
5- حمایت از ایجاد و توسعه مراکز غیردولتی ارائه خدمات تخصصی بـرای تهیـه و نـشر رسـانههـا، آثـار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.
6- حمایت از خرید خدمات مراکز داده (IDC) برای رسانههای برخط داخلی.
7- حمایت از ایجاد و فعالیت مراکز داده (IDC) برای بخش فرهنگ.
ت- حمایت از ارتقای دانش و مهارتهای تخصصی در زمینه رسانهها، آثار و محصولات فرهنگـی دیجیتال، شامل:
1- حمایت از انجام فعالیتهای پژوهشی راهبردی در بخش غیر دولتی در حوزه رسانهها، آثار فرهنگـی و هنری دیجیتال.
2- حمایت از طرحهای تحقیق و توسعه کاربردی دارای خروجی قابل اجرا در بـخش غیردولتـی در حـوزه رسانهها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.
3- حمایت از برگزاری تورهای داخلی و خارجی، کارگاهها و دورههای آموزشی تخصصی در زمینه رسانههـا، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.
ث- حمایت از توسعه فرهنگ بهرهگیری مناسب از آثار و محصولات فرهنگـی، هنـری و رسـانهای دیجیتال، شامل:
1- حمایت از تهیه و انتشار محتوا و آثار فرهنگی و هنری در زمینه رسـانههـا، آثـار و مـحصولات فرهنگـی و هنری دیجیتال و فرهنگ بهرهگیری از آنها.
2- برگزاری سالانه جشنواره ملی و بینالمللی فرهنگ، هنر و رسانه دیجیتال.
3- حمایت از برگزاری مسابقات، جشنواره ها، نمایشگاه ها و بازارچههای ملی و منطقهای در زمینه رسانهها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.
4- حمایت از تهیه و پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی در زمینه ارتقای فرهنگ و آگاهی عمومی و دانش و مهارتهای تخصصی حوزه رسانهها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال.
5- حمایت از ایجاد و توسعه خانههای فرهنگ دیجیتال و مجتمعهای فرهنگی دیجیتال در سراسر کشور.
6- خرید نسخههای آثار و محصولات فرهنگی، هنری و رسانهای فاخر دیجیتال و اهدای آنها بـه خانههای فرهنگ دیجیتال، مجتمعهای فرهنگی دیجیتال، کتابخانههای عمومی، سایر مراکز فرهنگـی و مخـاطبین خـاص داخلـی و خارجی.
ج- حمایت از توسعه اقتصاد رسانهها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال، شامل:
1- حمایت از ایجـاد و توسـعه سـامانههـای فـروش آثـار، محـصولات و خـدمات فرهنگـی، هنـری و رسانهای دیجیتال.
2- حمایت از خرید آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانهای دیجیتال از طریق صـدور و توزیـع کارتهای الکترونیک تخفیف خرید آثار و خدمات یادشده میان آحاد مختلف جامعه.
3- اعطای تسهیلات مالی و اعتباری ازمحل وجوه اداره شده و سایر منابع برای ایجاد، ارتقا، توسعه و استمرار فعالیت رسانهها، آثار، محصولات و واحدهای فرهنگی دیجیتال و مراکز، خدمات و ابزارهـای سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط.
4- پرداخت بخشی از سود و کارمزد تسهیلات اعطایی برای پدید آوردن یا ارتقـای آثـار فرهنگـی، هنری و رسانهای دیجیتال و برپانمودن یا توسعه سامانهها یا واحدهای فرهنگی دیجیتال دارای توجیه اقتصادی.
چ- حمایت از صادرات و حضور اثرگذار رسانهها، آثار و محـصولات فرهنگی و هنری دیجیتـال داخلـی در خارج از کشور، شامل:
1- حمایت از برگزاری بازارچهها و نمایشگاههای رسانهها و آثار و محصولات فرهنگی و هنـری دیجیتـال به ویژه درکشورهای حوزه تمدن ایرانی- اسلامی.
2- حمایت از حضور دست اندرکاران رسانههـا و آثـار و محـصولات فرهنگـی و هنـری دیجیتـال داخلی در بازارچهها، نمایشگاهها، همایشها، مسابقات و جشنوارههای خارج از کشور.
3- حمایت ویژه از تهیه و نشر رسانههای برخط و بستههای نرم افـزاری رسـانهای مـروج فرهنـگ اسلامی- ایرانی به زبان های خارجی.
4- اعطای جوایز و مشوقها در ازای صادرات آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانهای دیجیتال.
5- اعطای جوایز و مشوقها در ازای مخاطبین خارجی رسانههای برخط داخلی.
ماده 14- کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند با رعایت قوانین موضوعه، احکام این آییننامه و ضوابط و دستورالعملهای اجرایـی آن و از محـل اعتبـارات مربـوط، از تهیه و انتشار محتوای فرهنگی دیجیتال مربوط به حوزه وظایف قانونی خود که مروج فرهنگ اسلامی- ایرانی بوده و یا در ارتقای اطلاعات و آگاهیهای عمومی یا دانش و مهارت های تخصصی مؤثر باشد، حمایت نمایند.
ماده 15- معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور منابع لازم برای اعطای حمایتها و تسهیلات موضوع این آییننامه را درلوایح بودجه سنواتی و مقررات مربوط پیشبینی مینماید.
تبصره- بیست درصد (20%) مجموع اعـتبار اعطای حمایتها و تسهیلات موضـوع این آییننامـه، به استثنای اعتبارات تخصیص یافته به اعطای تسهیلات مالی و اعتباری، به اعطای حمایتهای موضوع ماده (14) این آییننامه اختصاص خواهد یافت.
ماده 16- اعطای تسهیلات و حمایتهای موضوع این آییننامـه بایـد ازطریـق فراخـوان عمـومی شامل محورها و اولویتهای شکلی و موضوعی و خلاصه سازوکار ارزیابی تقاضاهای واصـل شده و با اعطـای فرصتهای برابر به تمامی متقاضیان درسراسر کشور و رعایت قوانین و مقررات مربوط صورت گیرد.
ماده17- اعطای تسهیلات و حمایتهای موضوع این آییننامه به استثنای جزء (4) بند (ث) مـاده (13) این آییننامه به دستگاههای اجرایی و شرکتها، مؤسسات و سازمانهای غیردولتی که بهطور مستمر از محل بودجه عمومی کشور کمک دریافت مینمایند ممنوع است.
ماده18- به منظور ایجاد هماهنگی و اجتناب از ارایه حمایتهـا وتـسهیلات مـوازی و تـداخل فعالیتها، کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند تقاضای تسهیلات و حمایتهای موضوع این آییننامه را از طریق یک رسانه برخط اینترنتی که بدینمنظور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد گردیـده است، دریافت نموده و مشخصات متقاضیان، نوع تسهیلات و حمایتهای درخواستی و فرآیند و نتایج بررسی آنها را در رسانه مورد اشاره منتشر نمایند.
ماده19- به استثنای مواردی که در قوانین بودجه سنواتی یا سایر قوانین جاری، احکامی برخلاف مقررات این آییننامه وضع شده یا میشود، هرگونه حمایت از رسانهها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال و نیز حمایت از پدیدآوردن، تهیهکردن، نشر و انتشار محتوای فرهنگی دیجیتال، از محل بودجه عمـومی کـشور، توسط دستگاههای اجرایی باید با رعایت سـازوکار و ضـوابط مقـرر در مـواد (16) تا (21) ایـن آییننامه و ضوابط و دستورالعملهای اجرایی موضوع ماده (22) این آییننامه و تبصره ذیل آن صورت گیرد.
تبصره- مشوقها و جوایز صادراتی و حمایتهای صنعتی وزارتخانههای بازرگانی و صنایع و معادن از شمول این ماده مستثنی است.
ماده 20- اعطای هرشکل حمایت، تعهد و پرداخت هر مبلغ برای خرید کالا و خـدمات موضـوع مواد (2)، (3) و (4) این آییننامه به اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد مجوز مربوط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط دستگاههای اجرایی ممنوع اسـت. دارندگان مجوزهای موضوع مواد (2)، (3) و (4) این آییننامه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای فعالیت در زمینه مجوز اخذ شده و همچنین بهرهمنـدی از حمایـت و یا فـروش کـالا و خـدمات موضوع مجوز خود به دستگاههای اجرایی نیاز به اخذ مجوز، پروانه یا رتبه و یا احراز صلاحیت توسط مراجع دیگر ندارند.
تبصره- دستگاههای اجرایی موضوع ماده (7) این آییننامه از لزوم اخذ مجوز از وزارت فرهنگ فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معاملات موضوع این ماده با سایر دستگاههای اجرایی مستثنی هستند.
ماده 21- هر گونه خرید و یا حمایت از بستههای نرم افزاری رسانهای یا نسخههـا یـا حامـلهـای دیجیتال حاوی آنها توسط دستگاههای اجرایی، علاوه بر رعایـت سـایر قـوانین و مقـررات موضـوعه، منوط به احراز ثبت نرمافزار مورد حمایت یا خریداری، وفـق قـانون حمایـت از حقـوق پدیدآورنـدگان نرم افزارهای رایانهای- مصوب 1379- بهنام فروشنده یا دریافتکننده حمایت است.
تبصره1- خرید نسخههای بستههای نرم افزاری ثبت شده از ناشرین دیجیتال و نیز نماینده فروش ناشرین یاد شده با رعایت سایر قوانین و مقررات موضوعه بلامانع است.
تبصره2- در مواردی که خرید یا حمایت از بستههای نرم افزاری درقالب سـفارش یا حمایـت از پدیدآوردن یا تهیه آنها صورت میگیرد، پرداخت حداکثر نیمی از مبلغ معاملـه یـا حمایـت، بـا اخـذ تعهد و تضمین مناسب برای ارائه گواهینامه ثبت نرمافزار بلامانع است.
ماده22- ضوابط و دستورالعملهای اجرایی این آییننامـه از جمله چگونگی ثبت رسانههـای بـرخط اختصاصی، صدور، ابطال و تعلیق مجوز، ضوابط فعالیت دارندگان مجوزها و اعمال نظارت بر فعالیتها، ضوابط ارائه خدمات یـا محصولات برای فعالیتها و واحدهایی که نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشـاد اسـلامی دارند و همچنین محورها و اولویتهای شـکلی و موضوعی و سازوکار ارزیابی تقاضاهای دریافت تسهیلات و حمایتها، درچارچوب قوانین مربوط و احکام این آیـیننامـه بـا همکاری تشکلهای صـنفی مربوط، توسـط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا حسب مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه اجرایی ذیربط تدوین و ابلاغ میگردد.
تبصره- اولویتها و سازوکارهای انتخاب محتوای فرهنگی مورد حمایت و چگونگی تعیین مبلغ و اعطای حمایتهـای موضـوع مـاده (14) ایـن آیـیننـامه در کـارگروهی کـه بـا عـضویت نماینـدگان وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی (رییس)، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، علـوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسـانی، سـازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، مؤسسه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و تشکلهای صنفی ذیربط تشکیلمیگردد، تدوین و پس از ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا میگردد.
ماده23- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، در چارچوب قوانین موضوعه، برای ایجاد بخشهای ویژه رسانهها و فعالیـتهـای فرهنگی دیجیتال در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد همکاری لازم را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمل میآورند.
ماده24– وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است، هر شش ماه یکبار گزارشـی از اجـرای ایـن آییننامه و نتایج آن به هیئت وزیران ارائه نماید.
منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
انتهای پیام/