سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

موانع فرهنگی و تاریخی کار تیمی در ایران چیست؟

نژادیان: اهمیت بررسی این موضوع از این جهت است که اگر به‌دنبال فراگیر شدن کارآفرینی در ایران هستیم، یکی از کارهای مهم این است که به بررسی موانع کار تیمی بپردازیم. همچنین باید توجه داشته باشیم که ما حتما نسخه خود را لازم داریم، زیرا موانع کار تیمی به شدت به فرهنگ، جامعه و نوع آموزش‌های هر کشور مرتبط است و بعضا ریشه در عوامل تاریخی و در حال جریان آن دارد، در نتیجه راه‌حل‌های مرتبط با خود را لازم دارد.

به گزارش کارآفرینی پرس، محمدعلی نژادیان مدرس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و دانشگاه جامع علمی کاربردی افق در یادداشتی نوشت: برای بررسی موانع فرهنگی و تاریخی کار تیمی در ایران نیاز است که پژوهش‌های دقیق علمی انجام شود تا عوامل و موانع کار تیمی شناسایی شود. در این خصوص مطالعات انجام شده کافی نیست. درست است که یکسری عوامل ریشه در گذشته مردمان ایران دارد ولی ما با تغییر نسل و همچنین تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جدیدی مواجه شده‌ایم که می‌طلبد مرتب این پژوهش‌ها بر اساس شاخص‌ها و روش‌های علمی مناسب صورت پذیرد.

یکی از مقاله‌های نسبتا جدید (2021) که توسط (حضرتی و همکاران)[1] باعنوان «رویکردی کیفی برای شناسایی موانع کار تیمی چندحرفه‌ای در بین اساتید پزشکی بیمارستان‌های آموزشی ایران» انجام و در یکی از نشریات انگلیسی زبان منتشر شده، نکات خوبی را مطرح کرده است که به‌علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود آن‌را مطالعه کنند.

در ادامه برای شروع می‌توان به‌عوامل زیر به‌عنوان موانع تشکیل تیم‌های کارآمد و همکاری موثر بین اعضاء اشاره کرد:

  • فرهنگ فردگرایی: در ایران، فرهنگ فردگرایی، تاکید بر موفقیت‌های فردی و برتری فردی بسیار قوی و مشهود است که این موضوع مانعی برای کار تیمی موثر ایجاد می‌کند و علاوه‌بر صرف انرژی بیشتر باعث می‌شود کارها با کیفیت پایین‌تری انجام شود. اعضای تیم‌ها معمولاً تمایل دارند به‌جای همکاری و مشورت، به‌صورت مستقل عمل کنند. البته غرور، حسادت، خودباوری‌های کاذب، سفسطه، عدم استدلال برای مباحث و فقط اکتفا کردن به این که من می‌دانم و تو نمی‌دانی، من تجربه‌ام بیشتر است و… باعث آسیب جدی در تیم است که این موارد نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است. همچنین یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در بحث تعارض و مدیریت تعارض‌ها در تیم‌ها این است که در مباحث مطرح شده درک کنیم که «نفی، دلیل بر اثبات نیست» و این را در تیم‌های خود جا بیاندازیم.
  • عدم اعتماد و شفافیت: نبود اعتماد بین اعضای تیم و عدم شفافیت در ارتباطات یکی از موانع بزرگ دیگر است. این موضوع باعث می‌شود که افراد کمتر مایل به اشتراک‌گذاری اطلاعات و همکاری نزدیک باشند
  • ساختارهای سلسله‌مراتبی: سلسله‌مراتب سخت و رسمی در سازمان‌ها و محیط‌های کاری ایران باعث می‌شود که تصمیم‌گیری و جریان اطلاعات به‌صورت بالا به پایین انجام شود و این موضوع تعاملات آزاد و همکاری بین اعضای تیم را محدود می‌کند.
  • نگرش‌های سنتی و مقاومت در برابر تغییرات: این موضوع نیز یکی از عوامل بازدارنده کار تیمی است. افراد معمولاً تمایل دارند به روش‌های سنتی و آشنا کار کنند و از پذیرش روش‌ها و رویکردهای جدید خودداری می‌کنند. این مقاومت می‌تواند مانعی برای پذیرش روش‌ها و تکنیک‌های جدید کار تیمی باشد.
  • تفاوت‌های فرهنگی: تفاوت‌های فرهنگی بین اعضای تیم می‌تواند منجر به سوءتفاهم‌ها و درگیری‌های فرهنگی شود که تأثیر منفی بر عملکرد تیم دارد. این تفاوت‌ها می‌تواند شامل سبک‌های مختلف ارتباطی و ارزش‌ها باشد که نیازمند آموزش‌های حساسیت فرهنگی و توانمندی‌های بین فرهنگی است.
  • تعصبات‌ و عدم انعطاف‌پذیری: تعصبات و پیش‌داوری‌های موجود در بین اعضای تیم می‌تواند به کاهش اعتماد و همکاری منجر شود. برخورد با این مسائل نیازمند توسعه هوش فرهنگی و آموزش مهارت‌های ارتباطی مؤثر است. در واقع، نبود مهارت‌های ارتباطی موثر بین اعضای تیم می‌تواند منجر به سوءتفاهم‌ها و کاهش کیفیت همکاری شود. این موضوع نیازمند آموزش‌های ویژه برای بهبود ارتباطات است.
  • تمرکز بر نتایج کوتاه‌مدت: چنین تمرکزی به‌جای برنامه‌ریزی بلندمدت می‌تواند به کاهش انگیزه برای همکاری و تلاش‌های گروهی منجر شود. عجول بودن، تحمل کم و نداشتن تفکر استراتژیک عامل مهمی است که شاید یکی از عوامل آن سرعت جهش تورم و نگرانی از عقب افتادن از زندگی باشد.

[1] Hazrati, H., Soltani Arabshahi, S. K., Bigdeli, S., Behshid, M., & Sohrabi, Z. (2021). A qualitative approach to identify barriers to multi-professional teamwork among medical professors at Iranian teaching hospitals. BMC Health Services Research, 21, 479. https://bmchealthservres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12913-021-06421-4

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا