نقش باشگاه کارآفرینی نوجوانان همدان در مهارت‌آموزی و اشتغالزایی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

باشگاه کارآفرینان نوجوانان همدان قدمی در مسیر مهارت‌آموزی و اشتغالزایی است که موجب می شود افراد از سنین مناسب به مسائل کسب و کار، کسب مهارت های لازم و مهارت آموزی توجه داشته باشند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از بازار، نوجوانی دوره ای از زندگی است که با فاصله گیری از کودکی و رویای بزرگسالی، می توان پرورش را آمیخته روزهایش کرد اما به راستی برای نوجوانانمان چه برنامه ریزی هایی کرده ایم؟ آیا توانسته ایم به صورت هدفمند در رشد خلاقیت های آن ها گام برداریم و آینده آنها را با دستان خودشان ساختارمند سازیم؟

موضوع اشتغال این روزها ذهن بسیاری از جوانان و البته والدین آن ها را به خود مشغول کرده، جوانان تحصیلکرده ای که بدون شغل و یا شغلی درخور تحصیلاتشان روزها را یکی پس از دیگری می گذرانند؛ همه و همه نشان دهنده این است که نتوانسته ایم زمینه رشد آن ها را در بخش های مختلف پرورش دهیم؛ آن هم در سنین مناسب!

نوجوانان ما این روزها یا با آرزوی داشتن شغل های خاصی چون دکتری و مهندسی پا در عرصه انتخاب رشته می گذارند و یا در مسیر آرزوها و رویاهای والدینشان گام بر می دارند؛ موضوعی که در پس آن خلاقیت ها و استعدادهایشان شاید هرگز هم به فعلیت نرسد.

بسیاری از افراد موفق در دنیای کسب‌وکار امروز کسانی هستند که از همان نوجوانی به‌دنبال فرصت‌های کاری بوده‌اند

این در حالی است که باید پذیرفت بسیاری از افراد موفق در دنیای کسب‌وکار امروز کسانی هستند که از همان نوجوانی به‌دنبال فرصت‌های کاری بوده‌اند؛ آن‌ها از سنین نوجوانی درک استقلال و پذیرش مسئولیتی تحت عنوان کار قابل درک را آموخته‌اند و همین برایشان فرصتی را ایجاد کرده که ایده‌هاشان رشد کرده و پتانسیل‌هایشان را از دست ندهند و به‌قولی فرصت‌سوزی نداشته باشند.

در این راستا باشگاه کارآفرینان نوجوانان به عنوان یک محیط برای برقراری ارتباط دوستانه و تعاملی با دانش آموزان در مسیر آموزش مهارت کارافرینی ایجاد شده است؛ باشگاهی که در دل خود آموزش و دوره هایی را دارد و بازه سنی دانش آموزانی که در این دوره های شرکت می کنند ۱۲ تا ۱۵ و ۱۶ تا ۱۸ سال است.

در چنین باشگاه هایی علاوه بر متمرکز شدن بر آموزش های مناسب برای تبدیل کردن نوجوان به یک کارافرین نوآور و آموزش مهارت های نرم بنیادین به وی، دیدار چهره به چهره با کارآفرینان نوآور جهت الگوپذیری موثر و شبکه سازی سالم و موثر بین نوجوانانِ دارای روحیه کارآفرینی نیز مدنظر است.

هم اکنون در برخی از کشورها که به این روند روی آورده اند، شاهدیم که امکان صحبت از ایده های خلاقانه کسب و کار برای نوجوانان مهیّا می شود؛ این ایده ها به مرور چکش کاری و اصلاح می شود و با کارافرینان حوزه خاص آن صحبت می شود و همین امر، شاید به رشد ایده های خلاقانه نوجوانان می انجامد و در برخی از موارد، حتی این ایده ها و نظریات از سوی کارآفرینان عملیاتی می شود و این امر موجب می شود که نه تنها والدین دریابند که برای داشتن یک کسب و کار پایدار، فرزندشان می تواند در حرفه و مهارت ها و رشته های دانشگاهی خاصی وارد شود بلکه به نوجوان این اعتماد به نفس را می دهد که در مورد ایده های ذهنی اش صحبت کند، سخنور باشد، پای حرف هایش بماند، مشارکت را بیاموزد و در نهایت، برای سرپا ایستادن در حوزه کسب وکاری خاص، فکر کند، مشورت بگیرد، با نیروهای متخصص و افراد تحصیلکرده و البته فعال در آن حوزه صحبت کند، رشد کند و سپس قدم در مسیر اشتغال بردارد.

در این زمینه، دوره هایی در باشگاه کارآفرینان نوجوانان همدان نیز تشکیل شد که برآن شدیم در این خصوص گفتگویی با محمدجواد وثاق؛ مدیر اجرایی باشگاه کارآفرینان نوجوان همدان ترتیب دهیم تا پیش روی این طرح را مورد بررسی و نتایج آن را جویا شویم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

شکوفایی استعدادها و توانمندی ها را در پیش گرفته ایم
محمدجواد وثاق  با بیان اینکه هدف ما از تشکیل باشگاه کارآفرینی نوجوانان، شکوفایی استعدادها و توانمندی ها است و در این مسیر با آموزش و مهارت لازم به دست آورده می شود، عنوان کرد: در این آموزش ها به نوجوانان داشتن عزت نفس، یادگیری فتوشاپ و مدیریت مالی را در این دو ماه یاد داده ایم.

مدیر اجرایی باشگاه کارآفرینان نوجوان همدان با تاکید بر اینکه در این مسیر، ما به حمایت و همراهی والدین هم احتیاج داریم، اظهار کرد: این حمایت ها، تاثیر زیادی بر رشد آموزش فرزندشان خواهد گذاشت و به خاطر همین دو جلسه آموزش را هم برای والدین در نظر گرفتیم تا مهارت های خاصی را به آن ها آموزش دهیم.

باید قبل از ۱۸ سالگی دو مهارت را کسب کنید

وی با اشاره به اینکه این باشگاه تاثیرات زیادی به همراه خود دارد، گفت: به نوجوانان چندین بار گفته ایم که شما باید قبل از ۱۸ سالگی حتماً دو مهارت را کسب کنید که اولین آن یاد گرفتن مهارت فوتوشاپ است چرا که با یادگیری آن بسیاری از مسائل راه اندازی کسب و کارتان حل خواهد شد.

وی ادامه داد: دومین مهارت هم بحث کسب مهارت مدیریت و برنامه ریزی مالی است تا حتی اگر در آینده بیکار هم باشید حتماً باید این مهارت را بلد باشید.

نتوانستیم از ظرفیت آموزش و پرورش در این عرصه استفاده کنیم
مدیر اجرایی باشگاه کارآفرینان نوجوان همدان با بیان اینکه باشگاه کارآفرینان نوجوان موجب می شود تا افراد از سنین مناسب به مباحث اقتصادی و مالی و کسب و کار توجه داشته باشند، اظهار کرد: یک دوره مقدماتی ۱۰ جلسه ای در باشگاه داریم، یک دوره پیشرفته هم در نظر گرفتیم که از ۲۲ مهرماه آغاز شده و تا ۱۸ آذرماه ادامه دارد و این آموزش در پنجشنبه عصر برگزار خواهد شد.

وثاق در ادامه صحبت های خود مطرح کرد: ایجاد و راه اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان در کشور از سال ۱۳۹۸ کلید خورد اما در استان همدان به سبب شیوع ویروس کرونا این روند عقب افتاد و در سال ۹۹ از ما خواستند تا دوره ها را به صورت مجازی برگزار کنیم، اما سعی شد به جای اینکه دوره های به صورت مجازی برگزار شود، دوره ها را به صورت حضوری اما با جمعیت کمتری برگزار کنیم.

مدیر اجرایی باشگاه کارآفرینان نوجوان همدان با بیان اینکه این روند بازخورد و نتایج مناسبی داشت، اظهار کرد: دوره ها را با ۱۲ نفر آغاز کردیم و بازخورد آن در بین والدین نیز مناسب بود و سعی داریم که دوره پیشرفته را نیز برای این نوجوانان برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه در دوره قبلی بازدید از شرکت صنایع تبدیلی سحر را برای این نوجوانان داشتیم تا با کار تیمی، دیدن یک کسب و کار و هدایت این نیروهای کار و امکانات مورد نیاز آن آشنا شوند، افزود: در دوره پیشرفته نیز مدیریت مالی و برنامه ریزی مالی به همراه آموزش فتوشاپ را برای آن ها در نظر گرفته ایم.

والدینی که فرزندانشان را به این دوره ها فرستادند، عموماً کارمند بودند و تاکید داشتند که نمی خواهیم فرزندانمان راه ما را بروند

وثاق با تاکید بر اینکه والدینی که فرزندانشان را به این دوره ها فرستادند، عموماً کارمند بودند و تاکید داشتند که نمی خواهیم فرزندانمان راه ما را بروند، گفت: ما در این دوره ها از مثلث مربی، نوجوان و والدین استفاده می کنیم تا بتوانیم مسیر را مناسب ترسیم کنیم.

وی ضمن گلایه مندی ادامه داد: مسئولین آموزش و پرورش همدان علی رغم اینکه تاکید داشتند در سند تحول آموزش به موضوعاتی چون کارآفرینی و اشتغال اشاره شده و علی رغم اینکه تفاهم نامه کشوری با این سیستم وجود دارد، اما همکاری کمرنگی با ما داشتند.

وی گفت: این روزها نیز تکلیف بازگشایی مدارس نامشخص است و متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت آموزش و پرورش در این عرصه استفاده کنیم.

مدیر اجرایی باشگاه کارآفرینان نوجوان همدان در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه در این دوره ها سعی داریم تا کار تیمی، داشتن اعتماد به نفس، ارتباط گرفتن، روحیه پرسشگری، صحبت کردن، نگاه کردن و تمامی مواردی را که در سیستم رسمی آموزش و پرورش و در سیستم غیر رسمی آموزش مانند کلاس زبان و شنا و غیره وجود ندارند را به نوجوانان آموزش دهیم، گفت: از هر سه هزار ایده یکی به کسب و کاری با عمر پنج ساله ختم می شود، حال ما به دنبال این هستیم تا به نوجوانانمان کارآفرینی و خلاقیت را آموزش دهیم تا بتوانند به خوبی قدم در این مسیر بگذارند.

باشگاه کارآفرینان نوجوانان همدان قدمی در مسیر مهارت آموزی و اشتغالزایی است که موجب می شود افراد از سنین مناسب به مسائل کسب و کار، کسب مهارت های لازم و مهارت آموزی توجه داشته باشند و نوجوانان در این باشگاه های کارآفرینی تقویت شده،  مشاهده گری، زیبایی شناسی، اکتشاف و شبکه سازی را می آموزند و روحیه پرسشگری، یادگیری و آزمایشگری، هوش احساسی، روحیه نفوذ و اقناع، قدرت تخیل و معناسازی در آن ها پرورش می یابد.

مشارکت های اجتماعی، اعتماد اجتماعی و در نهایت، سرمایه اجتماعی در این روند ممکن می شود و در سایه این مباحث، در آینده همین نوجوانان با ذهنی پویا می توانند قدم در مسیر کارآفرینی بگذارند؛ موضوعی که این روزها، اقتصاد ما به آن نیاز دارد

مشارکت های اجتماعی، اعتماد اجتماعی و در نهایت، سرمایه اجتماعی در این روند ممکن می شود و در سایه این مباحث، در آینده همین نوجوانان با ذهنی پویا می توانند قدم در مسیر کارآفرینی بگذارند؛ موضوعی که این روزها، اقتصاد ما به آن نیاز دارد.

کما اینکه در استان همدان، ذهن های خلاق می توانند پتانسیل های استان را به لحاظ اقتصادی، طبیعی، جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی بسنجند و بر مبنای آن برنامه ریزی ها را به سمت تولیدات خاص، صنایع خاص، گردشگری ها در برخی از زمینه ها، کسب وکارهای ویژه و غیره سوق دهند اما متاسفانه، پرورش چنین ایده هایی یا مورد توجه نبوده و یا همین ایده ها در حد حرف باقی گذاشته شده اند و بدان ها توجهی نشده است. حال آن که در چنین باشگاه هایی می توان به کودکان و نوجوانان آموزش داد که چگونه می توانند علاقه خود را به یک تجارت تبدیل و از آن حتی کسب درآمد نیز داشته باشند.

نوجوانان درحالی که باید مهارت های زندگی را به صورت روزمره بیاموزند، باید مهارت های ویژه شغلی را نیز درک کنند و با درک و البته تقویت کسب و کار و کارآفرینی، اعتماد به نفس، مهارت های ارتباطی، مهارت های بین فردی، عزت نفس، سواد مالی، رهبری و البته کارگروهی بتوانند به انگیزه های بلندمدتی دست یابند.

ایجاد انعطاف پذیری و ارتقای سطح اعتماد به نفس نوجوانان یکی از مهارت های بسیار مهمی است که باید در مدارس به دانش آموزان آموخته شود اما حال که در سایه شیوع ویروس کرونا و کلاس های مجازی، بسیاری از بحث های پرورشی به سمت و سوی دیگری رفته است، زمان آن رسیده تا بحث های مذکور را از کانال دیگری دنبال سازیم.

با همه این تفاسیر، امید است بتوانیم باشگاه های کارآفرینی را به سمت و سویی سوق دهیم که افراد از سنین مناسب نوجوانی وارد این عرصه شده و با مفاهیم اشتغال، کسب و کار و مباحثی از این دست آشنا شوند تا در آینده به سان این روزها با سیل عظیم تحصیلکردگان دانشگاهی فاقد مهارت و البته بیکار روبرو نباشیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
بازار
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا