کمبرانی مطرح کرد؛ ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان با استفاده از ظرفیت پارک‌های علم‌وفناوری یا مراکز نوآوری

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه باید تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلان مشغول به‌کار شوند، گفت: بهترین الگو استفاده از مراکز رشد، پارک‌های علم‌وفناوری یا مراکز نوآوری است.

به گزارش کارآفرینی پرس، مهم‌ترین کارکرد موسسات و مراکز علمی نوین در دنیا، مهارت‌ افزایی دانشجویان در راستای کارآفرینی است؛ بر این اساس، این قشر بعد از فارغ‌التحصیلی باید بتوانند بدون دغدغه وارد فضای کسب‌وکار شوند. یکی از این موسسات آموزش عالی در کشور، جهاد دانشگاهی است که مجری برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت با رویکرد آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته با رویکرد توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی با تأکید بر نیازهای هر استان است.

لذا در راستای تشریح مأموریت‌ها و اولویت‌های آموزشی این دانشگاه با مسعود کمبرانی، رئیس جهاد دانشگاهی تهران گفت‌وگویی انجام شد که بخش اول آن انتشار یافت و مشروح بخش دوم را در ادامه می‌آید.

دانش آموختگان دارای مدرک فوق فوق‌لیسانس روانشناسی جذب مراکز مشاوره می‌شوند

افرادی که برای مشاوره جذب می‌شوند، از چه مقطعی فارغ‌التحصیل شده‌اند؟

کمبرانی: اغلب این افراد دارای مدرک فوق‌لیسانس روانشناسی هستند. فوق لیسانس و دکتری روانشناسی در زمینه‌های روانشناسی و مشاوره خانواده، مشاوره‌کاری، مشاوره حقوقی، مشاوره مالی و مشاوره‌های مختلف ارائه بدهند به این شبکه آمده و هرکسی با تماس با مشاورانی که در شهر، منطقه و استان محل سکونت هدایت می‌شوند.

البته افراد به‌صرف اخذ مدرک جذب می‌شوند، اما زیرنظر مشاوران ارشد در دوره‌های تکمیلی در آنجا به‌عنوان سوپروایزر در قالب ۱۷ دپارتمان تخصص‌های مختلف را طی یک دوره سه ماهه می‌بینند و هر کسی آن دوره را ببیند می‌تواند به عنوان مشاور در روستا، شهر یا استان عمل کرده و مشاوره بدهد. هرچند که نظارت کامل از طریق این مرکز وجود دارد.

در گام دوم از سوی مقام معظم رهبری بحث جوانان مطرح شده است. جهاد دانشگاهی سازمان نسبتاً جوان است هرچند با ۴۰ سال سابقه نیروهای با تجربه و نخبه‌ را به‌کار گرفته است. این سازمان به‌دلیل ایجاد دغدغه اینکه بتوان برای جوانان در داخل کشور انگیزه ماندن را ایجاد کنیم در نتیجه در تمام طرح‌هایمان از جوانان استفاده و دوره‌هایی را در راستای توسعه توانمندی‌ها ارائه می‌شودظرف دو سال آینده به‌دنبال ایجاد شبکه آبزی‌پروری هستیم

از دیگر اقدامات در زمینه توسعه کارآفرینی توضیح دهید.

کمبرانی:بر اساس بررسی‌های انجام شده ظرف دو سال آینده به‌دنبال ایجاد شبکه آبزی‌پروری هستیم. درکشور سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا تولید شده و بخش قابل توجه آن به‌دلیل استفاده بی‌رویه‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها ماهی‌ها سالم نیستند. جهاد دانشگاهی تهران تنها مرکز تولید واکسن آبزیان است. ما واکسن را تولید و به صورت مشارکتی با آنها کار می‌کنیم. برای اینکه بتوانیم با تجربه‌ای که در طول ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر و ارتباطی که با مزارع پرورش ماهی داریم، مشکلات زیاد است. شاید ۱۰ برابر میزان آنتی‌بیوتیکی استاندارد جهانی در مزارع استفاده می‌شود تا بتوانند با بیماری‌ها مقابله کرده و مرگ‌ومیر ماهیان خود را کاهش دهند.

کلینیک تخصصی آبزیان برای اکثر مزارع پرورش ماهی مشاوره ارائه می‌دهد. بر اساس بررسی‌های انجام شده طی یک- دو سال آینده تعداد زیادی دامپزشک در حوزه آبزی‌پروری در سطح کشور می‌توانند به‌عنوان مشاور امین این مراکز کار کنند. این مرکز مجوزهای لازم را از سازمان دام‌پزشکی دارد.تنها راه کاهش مشکل اشتغال در کشور، توسعه روش اشتغال شبکه‌ای است که ما بتوانیم تعداد زیادی، حداقل ۵ تا ۶ دام‌پزشک در سطح کشور اشتغال ایجاد کنند.

یکی از طرح‌ها، طرح تولید ماهی سالم است که هم از نظر زیست‌محیطی و هم از نظر میزان تولید گوشت بر متر مکعب استخرها، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و فکر می‌کنم به‌راحتی بتوانیم ۲۰۰ هزار تن را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهیم. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خبرهای مناسبی درباره این طرح‌ها ارائه می‌شود.

طرح‌ها و دوره‌های جهاد دانشگاهی در راستای توسعه توانمندی‌های جوانان است

برای تحقق گام دوم چه اقداماتی در دستور کار قرار دارد؟

کمبرانی: در گام دوم از سوی مقام معظم رهبری بحث جوانان مطرح شده است. جهاد دانشگاهی سازمان نسبتاً جوان است هرچند با ۴۰ سال سابقه نیروهای با تجربه و نخبه‌ را به‌کار گرفته است. این سازمان به‌دلیل ایجاد دغدغه اینکه بتوان برای جوانان در داخل کشور انگیزه ماندن را ایجاد کنیم در نتیجه در تمام طرح‌هایمان از جوانان استفاده و دوره‌هایی را در راستای توسعه توانمندی‌ها ارائه می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مراکز ارائه دهنده آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی، جهاد دانشگاهی است و این امر به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حتی کسانی که دانشگاه نرفته‌اند و به‌دنبال آموختن یک هنر، حرفه یا فنی برای درآمدزایی هستند، کمک می‌کند. امیدواریم بتوانیم با آموزش صحیح به جوانان در دانشگاه‌؛ زمینه ایجاد اشتغال، کسب درآمد و افزایش خودباوری را فراهم کنیم.

یکی از مباحث مهم در بحث اشتغال بکارگیری جوانان است و باید تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلان مشغول به‌کار شوند در این زمینه بهترین الگوی استفاده از مراکز رشد، پارک‌های علم‌وفناوری یا مراکز نوآوری است

انجام پروژه‌های مشترک با سایر سازمان‌ها برای توسعه فعالیت‌ها

نکات مدنظرتان برای مدیریت بهتر یا جذب دانشجوی بیشتر چیست؟

کمبرانی:جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی و توانمند در حوزه‌های پژوهشی‌، آموزشی و دارای پروژه‌های بسیار در طول ۴۰ سال اخیر است. این دانشگاه، نهادی غیرسیاسی و بدون توجه به‌خط فکری دولت‌ها با تمامی آنها کارکرده و کارهای بزرگی انجام داده و یک بازوی عملیاتی در حوزه فعالیت برای تمام دولت‌ها بوده است.

بی‌شک در صورت اعتماد به جهاد دانشگاهی مشکلات فنی، اقتصادی و علمی در کشور برطرف می‌شود. برای توسعه فعالیت‌ها با معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری،‌ معاونت اقتصادی ارتباطات و صندوق‌های مشترک پروژه‌ها متعدد را اجرا می‌کنند. جهاد دانشگاهی مورد وثوق و اعتماد مقام معظم رهبری است. امیدواریم باقی سازمان‌ها به‌ویژه دولت سیزدهم هم این اعتماد را به جهاد دانشگاهی داشته و بتوانیم کمک زیادی کنیم.

بهترین الگو برای اشتغال فارغ‌التحصیلان استفاده از مراکز رشد، پارک‌های علم‌وفناوری یا مراکز نوآوری است

برای سال تحصیلی جدید دغدغه‌ها و فعالیت‌های‌تان را توضیح دهید؟

کمبرانی: در سازمان جهاددانشگاهی تهران چهار حوزه فعالیت همچون آموزش، فرهنگی، پشتیبانی و پژوهشی وجود دارد در بحث آموزشی‌، آموزش‌های علمی-کاربردی و آموزش‌های تخصصی کوتاه‌ مدت را داریم که جایگاه خودش را دارد. جهاد دانشگاهی سازمانی فعال در حوزه پژوهش‌های کاربردی است.

در کشور از نظر تأمین قطعات و فناوری در حوزه‌های پژوهشی-کاربردی و در حوزه‌های فنی‌ومهندسی‌ در پی بررسی نارسایی‌ها هستیم. در سازمان جهاد دانشگاهی تهران یکی از مباحث مهم بکارگیری جوانان است به‌عبارت دیگر باید تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلان مشغول به‌کار شوند.

در این زمینه بهترین الگوی استفاده از مراکز رشد، پارک‌های علم‌وفناوری یا مراکز نوآوری است. جهاد دانشگاهی سه پارک علم‌وفناوری در کرمانشاه، کرج و دانشگاه علم و فرهنگ و تعداد زیادی مراکز رشد دارد. اولین مرکز نوآوری و شتابدهی سازمان جهاد دانشگاهی تهران در سال ۱۴۰۰ تأسیس شد، زمینه‌های تخصصی را در این مرکز راه‌اندازی کردیم، حوزه مواد شیمیایی، فلزی و آموزش منابع انسانی یا به عبارتی توانمندکردن منابع انسانی است.

جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تمامی کارکنان جهاد دانشگاهی را واکسینه کرده است

درباره روند واکسیناسیون دانشجویان و کادر آموزشی، اساتید توضیح دهید.

کمبرانی: برای اغلب کارکنان ستاد ملی مقابله با کرونا برای جهاد دانشگاهی در استان تهران و البرز هماهنگ شده و در دیگر استان‌ها هم در حال انجام است. در این شرایط جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تمامی کارکنان جهاد دانشگاهی را واکسینه کرده است.

تمامی افراد تحت پوشش جهاد دانشگاهی یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند، طبیعتا بعد از گذشت ۲۸ روز دز دوم هم تزریق می‌شود. در وضعیت کنونی یک مرکز اختصاصی جهاد علوم پزشکی هم به مردم و همکاران خدمات ارائه می‌دهند، اغلب دز اول را تزریق کرده‌اند.

اساتیدی که از کارکنان جهاد دانشگاهی هستند، طبیعتاً واکسینه شدند. ما اساتید زیادی داریم که به صورت حق‌التدریسی با جهاد دانشگاهی همکاری می‌کنند، نمی‌دانم معاونت آموزشی برای آنها چه تمهیداتی اندیشیده است.

هرچند به احتمال فراوان در این فاصله باید واکسن تزریق شود. هنوز بستر برای بسیاری از آموزش‌های حضوری ایجاد نشده است، چون علمی-کاربردی و آموزش‌های تخصصی حضوری راه نیفتاده است. در آموزش‌های مجازی اساتید عمدتاً از خانه یا از محل کارشان به صورت آنلاین آموزش را ارائه می‌دهند. تمامی کارکنان، اساتید و دانشجویان در دو تا سه هفته آینده دز دوم را هم تزریق کرده و دغدغه‌مان کمتر شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا