علی شیخ‌الاسلامی: مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری چه مأموریت‌هایی دارد؟

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس گفت: مجوز اولیه راه‌اندازی مدرسه مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری اخذ شده و فرآیند اجرایی آن در حال پیگیری است.

 به گزارش کارآفرینی پرس، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

 با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ در قالب پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگویی انجام شد که در این شماره گفت‌وگو با علی شیخ‌الاسلامی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس را می‌خوانیم.

اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد چالوس توضیح دهید.

شیخ‌الاسلامی: معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی (سمای) دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس اکنون با پنج مدرسه در شهر چالوس فعالیت دارد و این مدارس با کیفیت بسیار بالا، شامل ۳۷۰ دانش‌آموز در دبستان ابتدایی پسرانه، ۲۶۰ دانش‌آموز در دبستان ابتدایی دخترانه، ۱۹۰ دانش‌آموز در دبیرستان پسرانه متوسطه اول، ۱۱۰ دانش‌آموز در دبیرستان پسرانه متوسطه دوم، ۱۲۰ دانش‌آموز در دبیرستان دخترانه متوسطه اول، ۱۳۰ دانش‌آموز در دبیرستان دخترانه متوسطه دوم و در مجموع یک‌هزار و ۱۸۰ دانش‌آموز است.

مدارس سما با توجه به کیفیت کار خود می‌توانند پذیرای دانش‌آموزان بیشتری باشند؛ اما به‌دلیل محدودیت‌های نوسازی و کمبود فضای آموزشی این امکان اکنون مهیا نیست.

تعداد دانشجویان سمای چالوس شامل رشته‌های کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته ۲۰۰ دانشجو بوده که به‌دلیل تغییر نظام آموزشی ۶-۳-۳ استقبال از رشته‌های کاردانی پیوسته کمتر شده است.

اجرای تفاهم‌نامه سمای چالوس با سازمان گردشگری

آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با سایر ادارات منعقد شده و این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

دوره‌ها و کارگاه‌های گردشگری از بیشترین شیوه‌های اجرایی ممکن بهره‌مند هستند و امکان ارائه آموزش‌ها از طریق ابزارهای هوشمند نیز وجود دارد، این دوره و کارگاه‌ها برای افراد علاقه‌مند که در ابتدای مسیر خود به سمت هدف اشتغال در صنعت گردشگری هستند تا افراد حرفه‌ای در گرایش‌های ویژه تدارک دیده شده است.شیخ‌الاسلامی: اکنون بین واحد سما و سایر ادارات به‌طور جداگانه تفاهم‌نامه‌ای منعقد نشده؛ اما با توجه به مجوز مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری در سمای واحد چالوس، تفاهم‌نامه با سازمان گردشگری در حال اجراست.

در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده‌شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

شیخ‌الاسلامی: قبل از شرایط خاص کرونایی دوره‌های کوتاه‌مدت در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شد، ازجمله می‌توان به دوره‌های ماساژدرمانی و طب سنتی اشاره کرد و برای سال تحصیلی جدید نیز براساس بخشنامه‌های سازمان سما برای این دوره‌ها برنامه‌ریزی لازم صورت خواهد گرفت.

فعالیت‌ مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی چگونه است و آیا تصمیمی برای راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی براساس آیین‌نامه ابلاغی دانشگاه دارید؟

شیخ‌الاسلامی: بله، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی براساس آیین‌نامه ابلاغی راه‌اندازی شده و اکنون به دنبال اجرای شیوه‌نامه تشکیل دانشکده مهارت و کارآفرینی و ایجاد چارت جدید بوده و در حوزه مدارس نیز در چارچوب بخشنامه‌ فعالیت‌های مهارت‌محور در حال برنامه‌ریزی و اجرا هستیم.

بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

شیخ‌الاسلامی: براساس شرایط خاص هر منطقه می‌توان در حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال برنامه‌ریزی کرد و در این برنامه‌ریزی بایدها شامل توجه به مهارت به‌جای مدرک می‌تواند آینده بهتری برای کارآفرینی و اشتغال ایجاد کند و در این راستا کسب مهارت نباید محدود به شیوه‌های آموزشی سنتی بوده و استفاده از نیروی انسانی ماهر، امکانات و فضای مجازی نادیده گرفته شود.

دانشگاه آزاد چالوس برای راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی اقدام کرده است؟

شیخ‌الاسلامی: با توجه به مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در زمینه گردشگری و در راستای تشکیل سرای نوآوری گردشگری واحد چالوس، مجوز اولیه تأسیس مدرسه مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری سمای واحد چالوس از سازمان سما اخذ شده و بعد از معرفی مدیر مدرسه عالی، فرآیند اجرایی آن و اخذ مجوزهای لازم در حال پیگیری است.

دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری از سطوح عمومی تا سطح تخصصی در دنیا رایج است و با توجه به تمرکز مدرسه عالی مهارتی گردشگری بر آموزش گردشگری با تنوع دوره‌های آموزش گردشگری، این مدرسه خدمات آموزشی ارائه می‌کند.

دوره‌ها و کارگاه‌های گردشگری از بیشترین شیوه‌های اجرایی ممکن بهره‌مند هستند و امکان ارائه آموزش‌ها از طریق ابزارهای هوشمند نیز وجود دارد، این دوره و کارگاه‌ها برای افراد علاقه‌مند که در ابتدای مسیر خود به سمت هدف اشتغال در صنعت گردشگری هستند تا افراد حرفه‌ای در گرایش‌های ویژه تدارک دیده شده است.

مأموریت‌های مدرسه عالی خدمات گردشگری شامل چه مواردی است؟

شیخ‌الاسلامی: ارتقای توانمندی‌ مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی به‌عنوان نیروی ماهر و مورد نیاز بازار کار کشور و استان، افزایش سهم آموزش‌های مهارتی و فناوری پایه در برنامه درسی رشته‌های غیرمهارتی، توسعه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار از طریق همکاری با دستگاه‌های اجرایی و سازمان گردشگری، نوسازی و تقویت بنیه انسانی و مادی دانشگاه بر محور جنبه‌های عملی برنامه شامل کارگاه‌ها، بازدیدها، عملیات میدانی و سایر فعالیت‌های توانمندساز دانشجویان رشته‌های تحصیلی، مشاوره هدایت شغلی و آموزشی به‌منظور بهبود شناخت دانشجویان از دوره‌های مهارتی حرفه‌ها و مشاغل مرتبط با خدمات گردشگری، ارتقای کمّی و کیفی رویدادهای مرتبط با اشتغال و مهارت‌های مرتبط در دانشگاه و سازماندهی برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی در دانشگاه و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود ازجمله مأموریت‌های مدرسه عالی خدمات گردشگری است.

و سخن پایانی …

شیخ‌الاسلامی: در حوزه آموزش‌های عمومی و مهارتی که نگاه سازمان سما در این راستا بوده، باید به مدارس سما و دانشکده مهارت و کارآفرینی توجه ویژه داشته باشیم و اخذ مجوز رشته‌های مهارتی و داشتن استراتژی برای رقابت با دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع علمی و کاربردی در اولویت است.

به گزارش آنا به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.

پایان پیام/

اگر به اخبار مثبت علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا