مشکلات مدل گیگ در کسب و کارهای اینترنتی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دانش‌آموختگان پلتفرم‌های فناوری نسل اول آسیای جنوب شرقی مانند Lazada، Sea و Grab بیش از ۱۰۰۰ استارت‌آپ را در منطقه ایجاد کرده و رهبری می‌کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس، هفته گذشته گزارشی توسط شرکت مشاوره Bain & Co و موسسه Tech For Good (TFGI) منتشر و در آن ذکر شد، اتاق فکر جدیدی که توسط Grab راه‌اندازی شده است بر اقتصاد دیجیتال جنوب شرق آسیا تمرکز دارد همچنین ۱۰۰۰ استارت‌آپ دیگر در منطقه جنوب شرقی آسیا توسط دانش‌آموختگان پلتفرم‌های فناوری نسل اول ایجاد و رهبری می‌شود.

در این گزارش آمده است که موج اول پلتفرم‌های فناوری در آسیای جنوب شرقی بیش از ۱۲۰هزار کارمند را چه در گذشته و چه در حال حاضر از زمان آغاز به کار خود مشغول کرده است.

پلت‌فرم‌های موجود در این تجزیه‌وتحلیل شامل بازیکنان تجارت الکترونیک Lazada، Zalora، Tokopedia  و   Bukalapak (فروشگاه‌های اینترنتی)، اپراتور کیف پول الکترونیکی Ovo و شرکت‌های فناوری متنوع  Sea، Grab  و  Gojek (شرکت‌های‌ خدمات اینترنتی) هستند.

Lazada با ۴۸۰ دانش‌آموخته که اکنون بنیان‌گذار یا مدیر اجرایی استارت‌آپ هستنددر صدر جدول قرار دارد و Sea و Grab به ترتیب با ۳۴۶ و ۳۰۷ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. شرکت‌های داخلی‌تر مانند Bukalapak و Ovo نیز بیش از ۵۰ دانش ‌آموخته دارند که هر کدام در جهت استارت‌آپ‌های خود مشغول فعالیت هستند.

چنین استارت‌آپ‌های نسل دومی شامل پلتفرم سرمایه‌گذاری Endous و استارت‌آپ امنیت سایبری Horangi است که هر دو توسط مدیران سابق Grab تاسیس شده‌اند.

شایان‌ذکر است، این گزارش داده‌های لینکدین و خبرگزاری تک در آسیا را با هم ادغام کرده است.

فلوریان هوپ، رئیس بخش دیجیتال آسیا و اقیانوسیه شرکت مشاوره Bain در مراسم راه‌اندازی موسسه TFGI گفت: در میان گسترش استارتاپ‌های نسل دوم، اکوسیستم دیجیتال جنوب شرق آسیا هنوز فضای زیادی برای رشد دارد. به‌عنوان‌مثال، تجارت الکترونیک در سال گذشته تنها ۸ درصد از کل خرده‌فروشی در آسیای جنوب شرقی را به خود اختصاص داده است، در مقابل این سهم در ایالات متحده ۱۷ درصد و در چین ۲۷ درصد است.

هوپ بیان کرد: بحث نه تنها در مورد وسعت دسترسی مصرف‌کنندگان بلکه در مورد عمق تعامل و سطح فعالیت است. چالش بزرگ دیگر، ایجاد تعادل بین رشد غول‌های فناوری با مسائل نظارتی و اجتماعی است موردی که به عقیده وی در آسیای جنوب شرقی به دستورالعمل ویژه خود نیاز دارد.

وی افزود: پلتفرم‌ها از تعدد مصرف‌کنندگان سود می‌برند. تضمین عرصه فعالیت عادلانه و دسترسی یکسان برای بازیکنان خرده‌تر همچنان مهم است و حفاظت از مصرف‌کننده حیاتی و حریم خصوصی داده‌ها از دیگر موارد است.

موضوع داغ حقوق و مزایای کارگران پلتفرم‌ها بود که در این گزارش و در مراسم راه‌اندازی با حضور جوزفین تئو، وزیر ارتباطات و اطلاعات سنگاپور مطرح شد. تئو در سخنرانی خود در مورد رفاه کارکنان پلتفرم‌ها که در حال حاضر به‌عنوان پیمانکاران مستقل و نه کارمند رفتار می‌شوند، ابراز  نگرانی کرد.

وی ابراز کرد: کارگران پلتفرم‌ها از همه جهات مانند کارمندان اما فاقد حمایت‌های اولیه مانند جبران خسارت در محل کار، نمایندگی اتحادیه و CPF (یک نوع بیمه کارگری در سنگاپور) کارفرما هستند. در آینده، ما نگران هستیم که این کارگران برای تامین مسکن، مراقبت‌های بهداشتی و در نهایت بازنشستگی دچار مشکل شوند. برای اینکه واقعا در سطح گسترده بتوانیم فعالیت کنیم، باید به این مسائل بپردازیم تا آینده مطمئن‌تری برای کارگران فراهم کنیم.

تئو افزود: شرکت MOM در حال مطالعه این موضوع است و یک رویکرد مشورتی اتخاذ خواهد کرد و مشارکت‌های دولتی و خصوصی، کلیدی است برای حل مسائل پیچیده‌ای که به دنبال پیشرفت‌های دیجیتالی به وجود خواهد آمد.

همانطور که در ماه گذشته اعلام شد، کمیته مشورتی تازه تاسیس در مورد کارگران پلتفرم به دنبال چگونگی تقویت حمایت از کارگران در سال آینده خواهد بود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا