دانشگاه آزاد دامغان می‌تواند به‌عنوان قطب گیاهان دارویی در ایران مطرح ‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بنیانگذار سازمان جهانی کشورهای تولیدکننده و فروشنده زعفران در جهان (osec) گفت: باید با تمرکز و توجه بر بازار جهانی از دستاوردهای پیشینیان صیانت کنیم.

به گزارش کارآفرینی پرس، سیداحسان مصطفوی در نشست تخصصی تولید، توزیع، بازاریابی، فروش و صادرات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی اظهار کرد: توجه‌نکردن به حوزه‌های بین‌المللی در محصولاتی مانند زیره، پسته، خاوریار، فرش، فیروزه و ابریشم موجب تضعیف مالکیت ایران در این محصولات شده و برای جلوگیری از خروج مالکیت زعفران از دست ایران، تشکیل سازمان اوسک امری ضروری بود که در این راستا ایجاد سامانه اصالت‌سنجی زعفران توسط هوش مصنوعی، صیانت از پیاز زعفران، ثبت روز ملی و جهانی زعفران نیز از اقدامات در حال انجام است و امیدواریم با کمک دانشگاه و دولت بتوانیم سازمان جهانی تجارت گیاهان دارویی را راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: برای ورود قوی در راه‌اندازی اوسک، کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در تربت حیدریه ساخته شد و با آموزش کشاورزان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کشاورز را آموزش دادیم و واحد تحقیق و توسعه را در آنجا فعال کردیم.

سرمایه‌گذار برتر کشور، کیفیت را نیاز حضور در بازارهای جهانی دانست و ادامه داد: در وهله نخست به کیفیت محصول تولیدی پرداختیم، نخستین کتابخانه تخصصی زعفران در این کارخانه شکل گرفت و نخستین موزه زعفران در کشور در تربت حیدریه به دست رئیس‌جمهور وقت از طریق ویدئوکنفرانس گشایش یافت.

مصطفوی بیان کرد: اعتقادم این است با تلاش، پشتکار و پیگیری هر مهمی انجام می‌شود؛ بنابراین متخصصان و دانشمندان در دانشگاه آزاد دامغان هم می‌توانند به‌عنوان پیشرو در بحث گیاهان دارویی، نخستین کتابخانه تخصصی گیاهان دارویی و نخستین موزه گیاهان دارویی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان راه‌اندازی کنند.

مصطفوی تأکید کرد: مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی درباره ثبت روز ملی زعفران و پیگیری‌های لازم از شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است.

دانشگاه آزاد دامغان می‌تواند به‌عنوان قطب گیاهان دارویی در ایران مطرح ‌شود

بنیانگذار سازمان جهانی osec بیان کرد: با تلاش محققان دانشگاه آزاد دامغان و حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی، مزارع الگویی گیاهان دارویی را تولید و گسترش دهیم و با آینده‌پژوهی در موضوع گیاهان دارویی، دانشگاه آزاد اسلامی دامغان می‌تواند به‌عنوان قطب گیاهان دارویی در ایران مطرح ‌شود.

وی اضافه کرد: با حضور زعفران در بورس، سرمایه‌های سرگردان را جذب کردیم که می‌توان در گیاهان دارویی این مسیر را پیش گرفت و با بازاریابی جهانی پیش از تولید، می‌توان محصول را فروخت. در حوزه زعفران هر کشاورز را یک صادرکننده معرفی کردیم که می‌توان در گیاهان دارویی با نام کشاورز محصول را ارائه کرد.

کارآفرین برتر کشوری پیشنهاد کرد که مشارکت خریداران عمده در تولید محصول به‌طور مثال برای شرکت‌ها یا رستورانی در تهران، یک هکتار زعفران در روستایی با عنوان و نام همان مجموعه کشت می‌کنیم که این امر موجب توسعه گردشگری روستا می‌شود و هم به توسعه فروش می‌انجامد و به مشارکت برای فرآوری و پالایش محصول مانند تولید عطر زعفران، کرم‌ زعفران و … کمک می‌کند.

مصطفوی با اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری در تجاری‌سازی گیاهان دارویی مرتبط با زعفران متذکر شد: در حوزه زعفران و گیاهان دارویی این آمادگی را داریم که به بارورسازی ایده‌ها با ارائه تجربیات و سرمایه‌گذاری کمک کنیم و این قابلیت در ساخت دهکده پایدار گیاهان دارویی برای جذب توریست وجود دارد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا