مالکی: شرکت‌های خلاق ظرفیت اشتغال‌زایی بسیار بالایی دارند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک نماینده مجلس ضمن اشاره به خصوصیت‌های بارز شرکت‌های خلاق در توسعه اقتصادی آن‌ها را واحد‌هایی با پتانسیل بالای اشتغال‌زایی دانست.

به گزارش کارآفرینی پرس، فدا حسین مالکی نماینده حوزه انتخابیه زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان باید به گونه‌ای هدفمند برنامه‌ریزی شود که هم باعث ایجاد تحول در بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور شود و هم باعث ایجاد تغییر نوآورانه در بخش خصوصی، به ویژه در حوزه تولید و صنعت، شود. انتظار مقام معظم رهبری و نظام این است که دستگاه‌های اجرایی بدون آن‌که به ورطه رقابت‌های منفی افتند، از طریق هم افزایی امکانات خود را برای توسعه زیست‌بوم نوآوری در کشور بسیج کنند.

رئیس سابق ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باید از طریق تعامل با کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، ضمن شناساندن ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در هر حوزه، زمینه همکاری و توسعه اقدامات دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف را فراهم آورد. همچنین اگر در جای نیاز به حمایت تقنینی مجلس باشد، قطع به یقین نمایندگان مجلس برای حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان توانمند کوتاهی نخواهند کرد.

سفیر سابق ایران در افغانستان ضمن تاکید بر نقش هم‌افزایی در پیشبرد سیاست‌های علمی نظام، گفت: برای مثال در حوزه آب، معاونت علمی باید توانمندی‌های شرکت‌های پیش‌‍رو در این عرصه را به وزارت نیرو معرفی کند، تا بستر تحول در این حوزه فراهم شود، در مقابل هم این شرکت‌ها و هم وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های اجرایی درگیر در موضوع باید، وضعیت خاص فعلی کشور را در نظر بگیرند و در نهایت همکاری، کار را به پیش ببرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: صنایع نرم و خلاق نیز نقشی کلیدی در کاهش نیاز به واردات ایفا می‌کنند و می‌توانند در صورت مدیریت درست، برای کشور ارزآوری نیز داشته باشند، به همین دلیل، باید از طریق گفتمان‌سازی زمینه آشنایی هر چه بیشتر مدیران دولتی و بخش خصوصی با شرکت‌های غالباً کوچک، اما توانمند و نوآور را فراهم کرد. باید جوانان خلاق و نخبگان دانشگاهی ضمن شناسایی نیاز‌های فناورانه بخش‌های مختلف از طریق ابزار فناوری و خلاقیت، نسبت به برطرف کردن این نیاز‌ها اقدام کنند.

عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی همچنین ضمن ارزشمند دانستن اقدامات انجام گرفته در خطه سیستان و بلوچستان، اقدامات انجام گرفته را بسیار کمتر از ظرفیت‌های استان دانست و گفت: این استان ترکیبی از همه داشته‌های اقلیمی و جغرافیایی کشور را در اختیار دارد، ظرفیت‌های عظیم گردشگری، سواحل مکران، خطوط مرزی، گیاهان دارویی و ده‌ها عرصه قابل کار دیگر در این خطه و به ویژه در زاهدان وجود دارد که می‌تواند عرصه فعالیت شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان باشد.

به گفته مالکی، باید توجه کرد که اشتغالزایی و ایجاد زنجیره‌های تولید به قصد ارزش آفرینی از جمله نیاز‌های این بخش از جغرافیای ایران اسلامی است. از این رو باید همکاری شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان با صنایع مختلف و توسعه کمی و کیفی آن‌ها در این استان بر اساس این اهداف، برنامه‌ریزی و مدیریت شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
خبرگزاری دانشجو
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا