وریا کریمی: مدارس عالی مهارت می‌توانند سفیران دانشگاه کارآفرین باشد

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد گفت: مدارس عالی مهارت می‌توانند سفیر خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی به جامعه در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین باشند.

به گزارش کارآفرینی پرس، خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.

با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگویی انجام شد که در این شماره گفت‌وگو با وریا کریمی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد را می‌خوانیم.

ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کریمی: هدف‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی، افزایش میزان رشته‌های مهارتی با توجه به سابقه آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای، درک نیازهای جامعه و تربیت نیروی انسانی تحصیل‌کرده دارای مهارت است، این بازنگری در مأموریت آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای سما مطلوب ارزیابی می‌شود؛ اما با توجه به تازه‌تأسیس بودن دانشکده‌ها و فعالیت در واحدهای دانشگاهی چالش‌هایی وجود دارد که با درایت، امکان مدیریت آنها هست.

در صورت اجرای درست طرح ادغام، این امر می‌تواند توسعه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور را در پی داشته باشد، واحدهای دانشگاهی از امکانات و تجهیزات متعدد برخوردارند که به دلیل کاهش آمار دانشجو تا حدودی بدون استفاده مانده‌اند و با بهره‌مندی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی از این امکانات در اجرای مأموریت تعریف‌شده می‌توان به رونق و شکوفایی دانشگاه کمک کرد.

واحدهای دانشگاهی از امکانات و تجهیزات متعدد برخوردارند و به دلیل کاهش آمار دانشجو تا حدودی بدون استفاده مانده‌اند، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی می‌توانند با بهره‌مندی از این امکانات در اجرای مأموریت تعریف‌شده به رونق و شکوفایی دانشگاه کمک کنند.آنا: آیا در واحد مهاباد پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰دانشجو جذب می‌کند و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده سما مشغول به تحصیل هستند؟

کریمی: بله، مقدمات بر اساس زمان‌بندی انجام‌شده است و مهر ۱۴۰۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده است و اکنون تعداد ۱۸۵ دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

طرح ادغام آموزشکده‌ها چالش‌هایی را به همراه داشته چه ملاحظاتی باید در اجرا لحاظ کرد تا این طرح موفق باشد؟

کریمی: با توجه به چارت ابلاغی، بسیاری از امور مانند کارگزینی، فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، دانشجویی و …، پرونده‌های پرسنلی، آموزشی، فارغ‌التحصیلان و سرورهای موجود باید به واحد دانشگاهی منتقل و اطلاعات مختلف روی سامانه‌های واحدهای دانشگاهی بارگذاری و ارسال تا دانشکده بر انجام مأموریت و دستیابی به اهداف تعریف‌شده متمرکز شود و این مهم مستلزم همراهی و مساعدت واحدهای دانشگاهی مادر است.

اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد مهاباد توضیح دهید.

کریمی: معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد دارای دو دانشکده (دانشکده مهاباد و پردیس اشنویه) با ۲۰۰ دانشجو و ۶ مدرسه در تمام مقاطع و در دو بخش دخترانه و پسرانه با جمعیت ۷۶۰ دانش‌آموز است.

سال ۱۴۰۰ اقداماتی در راستای راه‌اندازی دو هنرستان فنی‌وحرفه‌ای دخترانه و پسرانه و دو دبیرستان بزرگ‌سالان (دوره دوم متوسطه) صورت گرفته و در مرحله نهایی شدن و صدور کد و شناسه فعالیت قرار دارد.

مجتمع مدارس پسرانه در یک ساختمان ۷ هزار و ۲۰۰ متر مربعی (احداثی و متعلق به آموزشکده سابق) و به‌صورت مجتمع بوده و مدارس دخترانه در سه ساختمان مجزا و متعلق به واحد دانشگاهی مهاباد فعالیت دارند.

قطعه زمین هزار متری اهدایی از جانب خیر محترم مهابادی به سمای مهاباد واگذارشده و یکی از گزینه‌های احداث مجتمع مدارس دخترانه سماست.

دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد مهاباد در کوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد مستقر بوده و پردیس اشنویه از مکان استیجاری استفاده می‌کند، این دانشکده دارای کتابخانه مستقل (با بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب) و مجهز به تعداد ۱۲ کارگاه و آزمایشگاه استاندارد با تجهیزات عالی است.

اهداف نظام آموزش فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد چیست؟

کریمی: هدف اصلی نظام‌نامه، ایفای نقش اساسی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تربیت دانشجوی ماهر آچار به دست (یقه آبی) و کارآفرین مبتنی بر فصل ششم سند دانشگاه اسلامی و بسترسازی برای تحقق بندهای نخست و دوم سیاست‌های کلی اشتغال مبنی بر «ترویج و تقویت فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی با بهره‌گیری از نظام آموزشی کشور» و «آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی»، بند نخست سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر «تأمین شرایط و فعال‌سازی همه امکانات و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به‌منظور توسعه کارآفرینی» و دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند دانشگاه اسلامی مبنی بر «تربیت متخصصین متخلق، ماهر و کارآفرین» مستلزم طراحی و استقرار یک نظام جامع و یکپارچه آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی در این دانشگاه است.

بر اساس نظام‌نامه، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمام شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقدشده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

کریمی: بله، نخستین تفاهم‌نامه با اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان آذربایجان‌غربی امضا شده و مجوز راه‌اندازی مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی اخذ شده است.

رایزنی برای امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مهاباد درزمینهٔ مهارت‌آموزی در قالب سرباز ماهر و رایزنی برای امضای تفاهم‌نامه با اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد درزمینهٔ برگزاری دوره‌های اتاق اصناف صورت گرفته است.

جهت‌گیری مدارس سما درزمینهٔ مهارت‌آموزی مبتنی بر یادگیری پویا و مستمر از پیش‌دبستانی تا ورود به دانشگاه است.آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده‌شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

کریمی: در چارت ابلاغی دانشکده در بخش آموزش‌های غیررسمی و در ذیل معاونت توسعه فعالیت‌های کاربنیان امکان برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و در قالب مدارس عالی مهارت و آموزش‌های آزاد و کوتاه‌مدت و مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی با توجه به نیاز جامعه و مخاطبان وجود دارد که برای شرکت‌کنندگان دوره‌ها، گواهی صادر می‌شود.

اقدامات لازم در راستای برگزاری دو دوره روباتیک و تأسیسات مکانیکی ساختمان انجام‌گرفته است.

فعالیت مدارس سما درزمینهٔ مهارت و کارآفرینی و اشتغال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کریمی: جهت‌گیری مدارس سما درزمینهٔ مهارت‌آموزی مبتنی بر یادگیری پویا و مستمر از پیش‌دبستانی تا ورود به دانشگاه است و به‌منظور ایجاد خروجی مطلوب در این رابطه باید نوآوری و خلاقیت که دو روی سکه کارآفرینی است در آنان پرورش‌یافته و دید دانش‌آموزان به جامعه و نیازهای آن مبتنی بر واقعیات باشد که بتوانند در سطح خود نیازهای اجتماعی را به‌عنوان فرصت در نظر گرفته و برای پاسخگویی به آنها محصول (کالا یا خدمات) طراحی کنند.

حداقل در سطح تولید ایده و برای حمایت از این ایده‌ها پیشنهاد می‌شود در سازمان، کانون حمایت از ایده‌های دانش‌آموزی تشکیل تا درزمینهٔ تجاری‌سازی ایده‌ها مؤثر واقع شود.

بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

کریمی: اساسی‌ترین موضوع هم‌گرایی و هم‌افزایی تمام ارکان سازمان سما و همراهی و حمایت واحدهای دانشگاهی مادر و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق اهداف تعیین‌شده است.

باید کارها و فعالیت‌ها به‌صورت پروژه‌محور و چالشی در راستای انجام مأموریت سازمانی طراحی و پیگیری شود و جلوگیری از ایجاد روزمرگی با توجه به ماهیت موضوع بسیار حائز اهمیت است.

دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخل ندارد؟ آیا واحد متبوع شما مدرسه عالی مهارت راه‌اندازی کرده است؟ لطفاً مأموریت آن را تشریح کنید.

کریمی: فعالیت در ساختار محدود و غیر منعطف با روحیه کارآفرینی منافات دارد؛ اما مدارس عالی مهارتی با نداشتن محدودیت موضوع فعالیت و بر اساس تعیین نیاز، آمایش و امکان‌سنجی بومی، بهره‌گیری از فرصت‌های محیطی (نیاز مخاطبان مختلف در سطح جامعه درزمینهٔ مهارت‌آموزی) را برای دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی مهیا می‌کند؛ بنابراین مدارس عالی مهارت می‌توانند سفیر خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی به جامعه در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین باشند.

دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد مهاباد طرح تأسیس دو مدرسه عالی مهارتی را در حوزه‌های مهارت‌های فنی مهندسی و کسب‌وکار تدوین کرده است.

دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

پایان پیام/

اگر به اخبار مثبت علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا