علی فانی: کانون کارآفرینی دانشگاه فردوسی مشهد دنبال رفع دغدغه اشتغال دانشجویان است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دبیر کانون کارآفرینی و مهارت افزایی دانشگاه فردوسی گفت: کانون کارآفرینی از دانشجویان در قالب یک فرایند سازنده ابتدا آزمون تعیین سطح گرفته، سپس دانشجویان را بر اساس فاکتورهایی دسته‌بندی می‌کند و نهایتا با ارائه آموزش‌های علمی و عملیاتی آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

به گزارش کارآفرینی پرس، علی فانی در خصوص چرایی اهمیت فعالیت کانون کارآفرینی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ها اساسا متولیان علم در هر جامعه متمدن محسوب می‌شوند اما آن علمی که در دانشگاه‌ها تولید می‌شود، در بیشتر موارد به‌ طور مستقیم نیازهای جامعه را رفع نمی‌کند. دانشگاه تولیدکننده اصلی علوم بنیادی است که این علوم بنیادی ماده اولیه و ضروری علوم کاربردی و فناوری‌ محسوب می‌شود.

وی افزود: بدون علوم بنیادی فناوری در هیچ سطحی بروز و ظهور نخواهد داشت. تنها حلقه اتصال و دستگاه لازم که ورودی آن علوم بنیادی و خروجی آن فناوری مورد نیاز روز جامعه باشد، نهادهایی چون اندیشکده‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد یا دفاتر تحقیق و توسعه است. این مراکز دانش بنیادی را با توجه به نیازهای روز و تحت انضباط‌های حاکم بر سازمان خود به فناوری تبدیل می‌کند. در مرحله بعدی این فناوری‌ها را به بنگاه‌های تجاری عرضه کرده تا ضمن رفع نیازها با ایجاد ارزش افزوده، درآمد بالاتری ایجاد کند. در سال‌های گذشته در ایران جای چنین نهادهایی خالی بود و امروز با تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که شاید علم بنیادی را هم به خوبی آموخته باشند اما مهارت‌های لازم برای تبدیل آن دانش به فناوری را ندارند، وجود این نهادها بیش از پیش احساس می‌شود.
 
دبیر کانون کارآفرینی و مهارت افزایی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: کانون کارآفرینی یکی از این نهادهای واسطه‌ای محسوب می‌شود که وظیفه خود را در فضای دانشجویی انجام می‌دهد. فعالیت کانون کارآفرینی در دانشگاه از آنجایی اهمیت می‌یابد که فرصت‌های بی‌نظیر آموزشی و شغلی را در اکوسیستم دانشجویی دانشگاه فردوسی فراهم می آورد تا علاوه بر توانمندسازی نیروی انسانی ماهر در کشور دغدغه‌مندی جوانان نسبت به مساله اشتغال را بر طرف کند. با همکاری مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز رشد و مجموعه کانون‌های فرهنگی آن ایده کانون کارآفرینی جامه عمل بر تن کرد. همچنین با تاسیس باشگاه توانا در تابستان امسال بدون شک ظرفیت لازم برای اقدامات بزرگ در سطح نیاز ۲۵ هزار دانشجو و بیش از ۱۰۰ هزار فارغ التحصیل از ادوار اخیر دانشگاه فردوسی مشهد فراهم شده است.

فانی در خصوص اهداف و شیوه عملکرد کانون کار آفرینی بیان کرد: اهداف خرد کانون در قالب روش‌های اجرایی آن تجلی می‌یابد. در این راستا می‌توان به ایجاد کارگروه‌های تخصصی، برگزاری رویدادهای تعاملی، بازدیدهای تخصصی، کمپین‌های تمرینی، کنفرانس‌های پژوهشی و ترویجی و نمایشگاه‌های متنوع اشاره کرد. کانون با چنین برنامه‌هایی می‌تواند به طور تقریبا همه جانبه اعضای خود را در مسیر مهارت آموزی و ارتباط سازنده با بازار کار یاری نماید. هر کسب و کار و فعالیتی در عرصه اقتصاد اگر قرار باشد به سطح کم نظیری از رشد دست یابد تا به سبب آن بتواند منافع ملی را در بهترین شکل ممکن تامین نموده و بازاری چنان گسترده را برای خود به ارمغان بیاورد، بی‌شک باید از همان ابتدای بنیان گذاری یک چشم‌انداز صادرات محور برای خود در نظر داشته باشد.

وی تصریح کرد: صادرات تنها مسیری است که اگر هر شخص حقیقی یا حقوقی بتواند به جوانب آن آگاهی یابد و با راه و روش درست و قانونی آن را در پیش بگیرد، بازاری گسترده، متداوم، نقد، هم‌تراز با سطح تورم و همواره گرم به ارمغان می‌آورد. همچنین کسی که اندکی درآمد صادراتی را تجربه کرده باشد، هیچ مانعی جلوی فعالیت صادرات محورش را نخواهد گرفت. ما تنها مجموعه داوطلبانه فعال در عرصه کارآفرینی هستیم که تمام اقداماتمان را در راستای ایجاد کسب‌وکارهای صادرات محور عادلانه تنظیم و فراهم می‌نمائیم؛ در حالی که تقریبا تمام کانون‌های دانشجویی و انجمن‌های مردمی از این دست و نیز تمام پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کسب و کاری در کشور ظرفیت تبدیل یک کسب و کار داخلی را به یک کسب و کار صادرات محور نداشته و ندارند.
 
دبیر کانون کارآفرینی و مهارت افزایی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ترکیب گروه بنیان‌گذار و اعضای شورای مرکزی این کانون متشکل از دانشجویانی مستعد، هوشمند و فوق العاده است که تقریبا در تمام مراحل حرفه‌ای زندگی خودشان توانسته اند راه درست را انتخاب کنند. دانشجویانی که با پشتکار و اراده‌ای آهنین سختی‌ها را به آسانی مبدل نمودند و سرچشمه تحولات اثربخش و اساسی در حلقه اطرافیان خود بودند. در کانون کارآفرینی دانشگاه فردوسی مشهد به شکل خاصی به دانشجویان دانشگاه توجه می‌شود اما جامعه هدف ما منحصر به این دانشگاه، این شهر و این استان نبوده بلکه خود را برای خدمت به جامعه جوان، مستعد و پرتلاش کشور که در اندیشه ایجاد یا توسعه کسب و کارها باشند، آماده می‌کنیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا