به همت یک شرکت دانش‌بنیان دستگاه تحریمی و راهبردی مانده‌یاب بومی‌سازی شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

حفاری در صنایع نفتی یک عملیات بسیار سنگین است که بعضا منجر به قطع و سقوط تجهیزات به اعماق چاه می شود که این اتفاق عملیات حفاری را به بن بست می کشاند. اخیرا شرکتی دانش بنیان با تولید دستگاه مانده‌یاب این مشکل را برطرف کرده است.

به گزارش کارآفرینی پرس، مرتضی پیرعباسی، مدیرعامل شرکت نسیم کارورزی ایرانیان که این محصول را تولید کرده است، گفت: شرکت دانش‌بنیان نسیم کارورزی ایرانیان در 4 بخش به فعالیت می پردازد. هیدرولیک و مکانیک، مواد و متالورژی، الکترونیک و اتوماسیون صنعتی و بازرگانی بخش هایی هستند که در آن فعالیت انجام می دهیم. محصول مانده یابی از جمله محصولات تولید شده در شرکت نسیم کارورزی ایرانیان است و در شرکت ملی حفاری ایران، آزمایشات میدانی آن نیز با موفقیت گذرانده شد.

دستگاه مانده‌یاب جز کالاهای تحریمی است

دستگاه مانده‌یابی جز کالاهای راهبردی صنعت نفت قرار گرفته و مجوز دانش‌بنیان نیز اخذ کرده است. پس از این موفقیت ها، حدود 5 هزار دستگاه از مانده یاب ها در اختیار شرکت های مختلف قرار گرفت. دستگاه مانده یاب جز کالاهای تحریمی است که صرفا نمونه‌های شرقی آن وارد کشور می شود. آن چه که وارد کشور می شود به مراتب کیفیتی پایین تر از نمونه داخلی دارد. دستگاه مانده یاب تولید شده در شرکت نسیم کارورزی ایرانیان از نظر کیفیت با نمونه های اروپایی برابری می کند اما قیمت آن تقریبا نصف نمونه خارجی است.

امروز تولید مانده یاب در شرکت نسیم کارورزی ایرانیان، نیاز بسیاری از صنایع نفتی کشور را برطرف کرده است و بسیاری از دکل های نفتی از محصول شرکت نسیم کارورزی استفاده می کنند.

دستگاه مانده‌یاب چه کاربردی دارد؟

در عملیات‌های حفاری بعضا مشاهده می شود که تجهیزات حفاری از یک محل قطع می شود و در چاه سقوط می کند. به رشته سقوط کرده تجهیزات زیادی نصب شده است که ارزش زیادی دارند و با استخراج رشته می توان از تحمیل هزینه های فراوان به صنایع نفتی جلوگیری کرد. از سوی دیگر اگر این رشته حفاری از داخل چاه استخراج نشود، امکان برداشت از چاه نیز در ادامه وجود نخواهد داشت و به این دو علت مانده یابی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مانده‌یابی سبب می شود تا حفاری انحرافی نیز صورت نگیرد و بتوان به صورت مستقیم با هزینه کم تر از چاه برداشت کرد.

این فعال فناور با اشاره به رفع نیاز وارداتی به واسطه تولید این دستگاه افزود: با تولید محصولات دانش بنیان توانستیم که حدود 50 فرصت شغلی نیز ایجاد کنیم. تولید محصول مانده یاب سبب شده تا مانع خروج حجم قابل توجهی ارز از کشور شویم و در ادامه نیز توانستیم این محصول را به کویت صادر کرده و دو شرکت فعال در صنایع نفتی این کشور، امروز از مانده یاب ایرانی استفاده می کنند.

مدیرعامل شرکت نسیم کار ورزی ایرانیان با اشاره به این که تکیه بر علم داخلی از اولویت های آن هاست، توضیح داد: موفقیت های شرکت نسیم کارورزی ایرانیان از ابتدا تا به امروز متکی به نیرو و علم تولید شده مهندسین و مدیران این شرکت و به کارگیری ظرفیت ها و استعدادها بوده است. امید است که بتوانیم با ادامه و استقامت در استفاده از نیروی داخلی و تلاش مضاعف در زمینه بومی سازی محصولات و قطعات صنعتی پیشرفته، قدم بزرگ و قابل توجهی در شکوفایی تولید داخلی و عدم وابستگی به تولیدات خارجی داشته باشیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا