کسب عنوان دوم جشنواره کشوری معیشت پایدار توسط بانوی کارآفرین میاندوآبی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مسئول امور بانوان فرمانداری میاندوآب‌ گفت: “خدیجه سعیدپور” بانوی کارآفرین ملی اهل این شهرستان در سومین جشنواره کشوری “معیشت پایدار جایگزین کشاورزی” توانست عنوان دوم را کسب کند.

به گزارش کارآفرینی پرس، حاجیه آهنگری در گفتگویی اظهار داشت: این بانوی میاندوآبی با ارایه ایده ” گلیم بافی از مواد ۱۰۰ درصد بازیافتی” با رویکرد اشتغال بانوان روستایی و معیشت پایدار در روستاهای حاشیه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه” برگزیده بخش “ایده‌ها و محصولات نوآورانه” با تاکید بر جلب مشارکت مردم در حفاظت و احیای تالاب‌های کشور با اولویت دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری این جشنواره شد.

وی افزود: وی در این جشنواره ایده “ایپک گول” (گول در زبان ترکی به معنای تالاب بوده که پسوند روستای سلیمان‌آباد میاندوآب‌ است) را معرفی و توانست مقام دوم بخش ایده‌های مستقل این جشنواره را کسب کند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ طرح و ایده به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که از میان آنان، هفت ایده استارتاپی و هفت ایده مستقل به مرحله نهایی و داوری راه یافتند، گفت: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تلاش می‌کند از برگزیدگان این دوره، در سطح توان خود حمایت کرده و نقشی را به عنوان تسهیل‌گر و معرفی طرح‌های برگزیده به ارگان و نهاد های مرتبط ایفا کند.

این بانوی کارآفرین نیز به ایرنا گفت: پس از سال‌ها خشکسالی متوالی و مشکلات ناشی از خشک شدن تالاب روستا و در نتیجه خشک شدن دریاچه ارومیه که معیشت روستاییان را تحت تاثیر قرار داده بود، برای ایجاد کسب و کار در روستا، مهاجرت معکوس داشتم، اما آبی برای روستا نمانده بود که با سعی و تلاش بسیار با مشارکت دادن بانوان روستا صنعت گلیم‌بافی را احیا کردم.

خدیجه سعیدپور بیان کرد: پس از تلاش‌های زیادی کار آفرین برتر کشور شدم و توانستم در ایجاد اشتغال و معیشت جایگزین کشاورزی، همراه و همگام بانوان عشایری و روستایی باشم.

این بانوی کارآفرین برتر با بیان اینکه نبود آب و خشک شدن تالاب روستا و کم شدن حقابه کشاورزی و مشکلات ناشی از انباشت بیش از نیم قرن پسماندهای شهری در زمین‌های روستای سلیمان‌آباد از جمله تهدیدهای آن روستا بود، ادامه داد: توجه به نوآوری‌ها و تنوع تولیدی که در صنعت گلیم بافی داشتیم، توانستیم در بازار، جای خوبی برای خود باز کنیم به طوری که به عنوان زنجیره تامین شرکت فرش آنلاین که اولین شبکه فروش مجازی در خاورمیانه است محسوب می‌شویم و همچنین توسط واسطه، تولیدات خود را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

سعیدپور در خصوص فعالیت خود در این زمینه گفت: در ابتدا پس از تشکیل صندوق خرد محلی زنان عشایری و روستایی، به واسطه آن صندوق  در دوره‌های تربیت مربی زنان روستایی بر اساس الگوی LNSIE و شناسایی ظرفیت‌های موجود در جامعه محلی و نیاز بازار و سپری کردن دوره آموزشی در خصوص نحوه حل مسئله و مشکل، همین آموخته‌ها را در روستا برای بانوان برگزار کردم.

وی اضافه کرد: در نهایت با همفکری به این نتیجه رسیدیم که با توجه به عشایرنشین بودن روستا، می‌توانیم صنعت گلیم بافی را احیا کرده و همین اهداف را به عنوان مدرس یکی از موسسه‌های مردم‌نهاد زیست محیطی میاندوآب به روستاهای اطراف تالاب‌ها هم انتقال دادیم.

”سعیدپور” از جمله بانوان کارآفرینی است که با سرمایه اندک اما با همت بالا، با تشکیل صندوق خُرد زنان، تاکنون زمینه را برای اشتغال ۶۵ خانم روستای “گل‌سلیمان‌آباد” میاندوآب فراهم کرده است.

شهرستان میاندوآب به علت قرار گرفتن بین ۲ رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود، چهارمین جلگه بزرگ ایران محسوب می‌شود و بسیاری از مجصولات کشاورزی و دامی در این منطقه به وفور یافت شده و معیشت مردم به آن وابسته است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا