حضور ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق برای رفع چالش صنعت هوانوردی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زیست‌بوم صنعت هوانوردی کشور توسعه یافت. در حال حاضر حدود 600 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در این صنعت فعالیت می‌کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس، یکی از صنایع تاثیرگذار در رونق اقتصادی کشورها، صنعت هوایی و هوانوردی است. اهمیت این حوزه راهبردی به حدی است که سال 1996 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه‌ای روز جهانی هواپیمایی به صورت رسمی تصویب شد.

همه کشورها در تلاش هستند با استفاده از نیروی متخصص داخلی و رصد پیشرفت‌های فناورانه دیگر کشورها سهم خود از این صنعت پیچیده و ارزش‌آفرین را ارتقا دهند. آمارها گواهی می‌دهند که در دنیا سالیانه 30 میلیون پرواز انجام می‌شود. عددی بزرگ و قابل توجه که دست‌اندرکاران این حوزه را ملزم به رعایت مواردی چون ارتقای ایمنی پروازها، توسعه ظرفیت ناوبری هوایی، افزایش تسهیلات و غیره کرده است.

سهم ایران از صنعت هوایی 

ایران هم برای جا نماندن از غافله این صنعت چاره‌ای ندارد جز هم‌گامی با فناوری‌های روز و پایش لحظه به لحظه این پیشرفت‌ها. شاید بتوان روزهای جنگ تحمیلی را نقطه اوج پیشرفت‌های فناورانه صنعت هوایی در ایران دانست. روزهایی که به جبر وضعیت اضطراری جنگ و تحریم‌ها، ایران تازه بازگشته از روزهای انقلاب را به سمت اتکا و اعتماد به توانمندی و دانش جوانان و متخصصان داخلی سوق داد. البته نتیجه این اعتمادها نیز مقبول افتاد و نتایج بی‌نظیری عائد کشور شد. این روند توسعه ادامه یافت تا امروز که پرچم به دست جوانانی افتاده است که با دانش خود تلاش می‌کنند ایران را به لیست کشورهای دارای فناوری بالا در صنعت هوایی متصل و توانمندی‌های تخصصی خود را به دنیا اثبات کنند.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایستادن در کنار این جوانان سعی دارد، تلاش‌های آنها را به ثمر برساند و حامی ایده‌ها و خلاقیت‌های آنها باشد.

نوآوری‌هایی که بر پایه تجریبات جهانی، تخصص‌های داخلی، مبتنی بر مدلی ایرانی و بر مدار نیازهای تعریف شده ارائه شده‌ و ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه بدل کرده ‌است. معاونت علمی و فناوری به عنوان پلی میان نهادهای دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، تجاری‌سازی ایده‌ها را تسهیل کند.

در حال حاضر با تلاش ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 600 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در صنعت هوایی شناسایی شده‌اند تا به نیازهای این حوزه پاسخی فناورانه دهند. چالش‌هایی چون تامین قطعات یدکی، تامین نیازهای حوزه MRO، طراحی و ساخت هواپیما، ساخت قطعات هوایی و غیره.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا