صالحی عمران: آموزش عالی مهارتی باید مبتی بر نیاز صنایع مختلف باشد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان اینکه باید تقاضای بخش‌های مختلف بازارکار مبنای ایجاد و دوام رشته در دانشگاه باشد، گفت: آموزش‌ عالی مهارتی، مبتنی بر نیاز صنایع مختلف باشد تا از ارز محوری دور شود.

به گزارش کارآفرینی پرس، امروزه دانشگاه‌های سطح کشور به اهمیت ارتباط با صنعت پی برده و در تلاش هستند که مهارت‌آموزی را در نظام آموزشی خود جای دهند چراکه در ایجاد اشتغال و کارآفرینی نقش به سزایی دارد و این همان دانشگاه تمدن‌سازی بوده که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

از آنجا که دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور محور اصلی آموزش عالی مهارتی است، باید دانش‌آموختگانی را تربیت کند که با توجه به نیازهای صنایع مختلف مهارت‌ها را کسب کنند و بعد از فارغ‌التحصیلی با تکیه بر آموخته‌ها در بازارکار وارد شده و به رشد اقتصادی جامعه کمک کنند.

در راستای تبیین سیاست‌های کلی و بررسی چالش‌های پیش‌روی دانشگاه‌ مهارتی، گفت‌وگویی با ابراهیم صالحی‌عمران، رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور انجام شد.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور دارای شورای برنامه‌ریزی آموزشی مستقل است/هفت‌خان رستم در جذب اعضای هیئت علمی این دانشگاه

چشم انداز دانشگاه فنی و حرفه ای کشور چیست؟

صالحی‌عمران: در ۲ سال اخیر دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور سند راهبردی با سیاست‌های کلان در حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اداری، مالی و هم‌نوایی بین آن‌ها تنظیم کرده و به تصویب هیئت امنا رسیده است اما از سال گذشته تصمیم گرفته شد یک بازنگری در سند چشم انداز دانشگاه داشته باشیم.

رویکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ابتدا بر اصلاح درون سیستم بوده، از جمله یکی از دغدغه‌های سیستم آموزشی، رشته‌ها و برنامه‌های درسی است علی‌الخصوص سرفصل‌های درسی که دانش، مهارت، نگرش و ارزش به وسیله آن به دانشجو منتقل می‌شود. متاسفانه با همه تحولات علمی، پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات خیلی سال است که این سرفصل‌ها تغییر نکرده‌اند، دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور از سال ۹۶ وارد مذاکره با وزارت علوم شد تا شورای برنامه‌ریزی آموزشی مستقل برای این دانشگاه اخذ کند که کمتر دانشگاهی این اختیار را دارد..

تاکید عمده این دانشگاه برروی کاردانی پیوسته است، یک نوع آموزش خاص که هیچ دانشگاهی آن‌را ارائه نمی‌دهد. دانشجوی کاردانی پیوسته ۳ سال در هنرستان، ۲ سال در فنی و حرفه‌ای با برنامه درسی پیوسته به تحصیل می‌پردازد و در این ۵ سال روی مهارت‌هایی متمرکز می‌شود که برای اشتغال‌زایی سودمند است.

دغدغه دیگر بازسازی کارگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی بود چراکه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود ۷۰ ساعت به دروس عملی اختصاص دارد که دانشجو در این کلاس‌ها مهارت حضور در بازار کار را فرا می‌گیرد. کل بودجه دانشگاه حدود ۱۰ یا ۱۵ میلیارد، کفاف بازسازی این تجهیزات را نمی‌داد، در این راستا با مجلس و سازمان برنامه وارد مذاکره شده تا بودجه مربوط به تجهیزات و دارایی‌های سرمایه بیش از ۲۸۰ میلیارد تصویب شد که با این امکان مالی در ۲ سال اخیر خیلی از تجهیزات در این دانشگاه بازسازی شده است..

یکی از مهم‌ترین اصلاحات در ارتباط با اعضای هیئت علمی دانشگاه بوده که براساس نیاز حدود ۲۵۰ عضو جدید در ۲ سال اخیر وارد بدنه دانشگاه شده است. این اعضا با ۳ سال سابقه اجرایی مرتبط ضمن اینکه در آزمون عملی شرکت می‌کنند، آزمون به خصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای را با هدف سنجش مهارت می‌دهند و یک سال بعد از جذب باید وارد صنعت شوند، انتخاب هیئت علمی فنی در این دانشگاه بسیار با اهمیت و همانند هفت‌خان رستم است.

دغدغه دیگر این بود که آموزش‌ عالی مهارتی، مبتنی بر نیاز صنایع مختلف باشد تا از ارز محوری دور شود، باید تقاضای بخش‌های مختلف بازارکار مبنای ایجاد و دوام رشته در دانشگاه باشد. در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بسیاری از کد رشته‌ها صفر و گرایش‌های جدیدی ایجاد شده است.

در بحث اشتفال دانش‌آموختگان، باید با ایجاد محیط کار عملی، دانشجو وارد صنعت شود تا فضای کار واقعی را ببیند، همه رشته‌ها در تک تک شهرها شناسایی شوند، دانشگاه به سراغ تمامی بخش‌های اشتغال جامعه رفته تا دانشجو و رشته را به کارفرمایان معرفی تا زمینه اشتغال و کارآفرینی را ایجاد کنند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور باید یک پیامد اجتماعی با آثار ملموس و عینی در رشد اقتصادی جامعه داشته باشد که با برون داد متفاوت است.

طرح برندسازی و حمایت از تولید داخلی

در راستای ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور چه دستاوردهایی داشته است؟

صالحی‌عمران: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با صنایع بزرگ وارد مذاکره شده است، از جمله امداد خودرو، صنعت لوازم خانگی گروه انتخاب در اصفهان و جی پلاس که ایجاد اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان می‌شود.

این دانشگاه طرح برندسازی را معرفی کرده که کارگاه‌های تولید محصول داخلی در دانشگاه تجهیز شوند که به نوعی حمایت نیز بشوند.

کتابچه‌ای توسط دانشگاه در سال گذشته به چاپ رسید که در آن ۱۰۰ فارغ‌التحصیل موفق معرفی شده و امکان ارتباط باآن‌ها وجود دارد تا به عنوان الگویی برای افراد جامعه باشند.

سیاست‌ها و سازوکارهای آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تا چه میزان در تناسب با موازین دانشگاه کارآفرین است؟

صالحی‌عمران: دانشگاه مهارتی نوعا کارآفرین و در طیف آن محسوب می‌شود، در این دانشگاه باید فهم رشته و مطالعه آن مبتنی بر نیاز کار باشد در غیر اینصورت به خطا می‌رود.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در قبال اشتغال فارغ‌التحصیلان به ویژه رشته‌های کاردانی پیوسته مسئولیت‌پذیری دارد که چطور و به چه میزان وارد بازار کار می‌شوند، خروجی‌ها در این دانشگاه باید جا پای خوبی در جامعه پیدا کنند و در صنایع مختلف مشغول به کار شوند. در کل دانشگاه‌ها باید به سمت کارآفرینی رفته و ارتباط بیشتری با صنایع مختلف داشته باشند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا