گذر از آموزش حافظه‌محور با توانمندسازی استادان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو عنوان کرد که برای گذار از دوران آموزش حافظه‌محور و رسیدن به آموزش مهارت‌محور، توانمندسازی استادان و حفظ و تداوم ارتباط آنان با مراکز نوآوری ضروری است.

به گزارش کارآفرینی پرس، سعید مرادی در تبیین شعار سال جدید تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «تحول در آموزش حافظه‌محور به آموزش بسترساز اشتغال دانش‌بنیان» ملزومات تحقق این شعار را تشریح کرد و با توجه به تمهیدات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو برای تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان اظهار کرد: امسال قصد داریم با کمک و مشاوره معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری و اداره کل کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز رشد واحد دانشگاهی ماکو را را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: در صورت امکان مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکورا با مرکز نوآوری سازمان منطقه آزاد ماکو مرتبط می‌کنیم؛ چراکه مشارکت در توسعه منطقه آزاد ماکو با بهره‌گیری از اکوسیستم نوآوری دانشگاه، هدف اصلی واحد بین‌الملل ماکو است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو افزود: اکنون دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، دانشجویان را به مراکز تخصصی خود برای گذراندن دوره‌های کارآموزی و پروژه معرفی می‌کند؛ اما این سازوکار تاکنون کارایی لازم را نداشته و باید تغییرات اساسی داده شود. دانشجویان باید توانمندتر شده و سپس همراه استادان در حوزه تخصصی خود حضور داشته باشند.

مرادی با یادآوری شعار سال جدید تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «تحول در آموزش حافظه‌محور به آموزش بسترساز اشتغال دانش‌بنیان» گفت: در آموزش اشتغال دانش‌بنیان و در مرحله نخست، نیاز اساسی ارتباط مستمر دانشگاه با جامعه برای شناسایی و احصا و گردآوری نیازها در حوزه‌های مختلف مانند صنعت و تجارت و IT و … است و در مرحله دوم لازم بوده سیلابس(سرفصل و فهرست) دروس به‌طور دائم با تغییرات سریع نیازهای جامعه و تکنولوژی منطبق شود که ایجاد بسترهای ساختارمند مانند سراهای نوآوری می‌تواند این ارتباط را اثربخش و نهادینه کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو با ارزیابی فعالیت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه بیان کرد: امسال قصد داریم آزمایشگاه غذا و دارو، مدرسه عالی مهارتی و مرکز رشد را راه‌اندازی کنیم که همه می‌توانند در راستای فعالیت‌های دانش‌بنیان تلقی شوند. این اقدامات را در آینده با گسترش آزمایشگاه و تبدیل آن به یک مرکز R&D و توسعه مرکز رشد به سرای نوآوری تکمیل خواهیم کرد.

راهکاری برای گذر از دوران آموزش حافظه‌محور

مرادی مطرح کرد: برای گذار از دوران آموزش حافظه‌محور و رسیدن به آموزش مهارت‌محور، توانمندسازی استادان و حفظ و تداوم ارتباط آنان با مراکز نوآوری ضروری به نظر می‌رسد تا استادان بتوانند سرفصل دروس را با نیازهای جامعه در حوزه تخصصی خود مطابقت و به دانشجویان منتقل کنند. برای هر مبحث علمی در کلاس درس هم باید حداقل یک مطالعه موردی در حوزه اشتغال تعریف و عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: شناخت فناوری‌های مورد استفاده در کسب‌وکارها و بهبود آنها با فناوری‌های نوین می‌تواند باعث ترغیب استادان و دانشجویان به ایده‌پردازی شده و افق‌های جدیدی را پیش روی آنان باز کند؛ البته در این مسیر ناشناخته و پرچالش، باید حمایت‌های لازم از افراد خلاق و ایده‌پرداز صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو با تشریح برنامه‌های این واحد دانشگاهی در راستای جذاب‌کردن فضای دانشگاه برای دانشجو توضیح داد: پویایی برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی، جوان‌محور بودن و تنوع برنامه‌ها می‌تواند به جذابیت محیط برای دانشجو کمک کرده و استفاده از ظرفیت‌های استادان خبره و کارکنان خلاق هم رکود این حوزه را جبران می‌کند.

به گفته این مسئول، برنامه‌های حوزه دانشجویی ظرافت‌های خاص خود را دارد که باید برای ایجاد فضای جذاب در دانشگاه برای دانشجویان مد نظر قرار گیرند. از طرفی، کانون‌ها، بسیج دانشجویی، انجمن‌های‌های علمی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و … بسترهای بسیار مناسبی برای این منظور هستند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا