تشریح وظایف دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی/ جزئیات تفاهم‌نامه با مراکز تولیدی و صنعتی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با تشریح وظایف دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی گفت: برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و برپایی کسب و کارهای نوین ازجمله این وظایف است.

به گزارش کارآفرینی پرس، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی به گفت‌وگو پرداختیم. در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با امیر گوهری رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد را می‌خوانیم.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار  اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق شعار سال‌ جاری، افزایش مهارت و روحیه کارآفرینی و نوآوری بین مردم به‌خصوص نیروی کار است.

لزوم تغییر آموزش‌ها بر محور نظری ـ مهارتی

گوهری اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه آموزش دانشگاهی وجود دارد، آن است که درصد بالایی از آموزش مبتنی بر آموزش نظری هستند؛ اما امروزه با توجه به نیاز جامعه باید آموزش‌ها بر محور نظری ـ مهارتی تغییر کند و این مهارت‌ها مبتنی بر نیازهای استانی و ملی و تلاش بر مهارت‌سازی رشته‌ها باید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دلسوزان دانشگاهی و صنعتی باشد.

وی افزود: با درایت شورای عالی گسترش دانشگاه آزاد اسلامی مصوب شد که آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما که تاکنون زیر نظر سازمان سما فعالیت داشتند با عنوان دانشکده مهارت و کارآفرینی در واحدهای تابعه ادغام و واگذار شوند و این واگذاری با هدف تقویت کارایی این آموزشکده‌ها انجام شد.

در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی می‌توان برای تدریس از استادکاران صاحب‌نام استفاده کرد، به‌گونه‌ای‌که در صورت تأیید سازمان مرکزی در جذب آنها الزامی به داشتن مدارک رسمی دانشگاهی وجود ندارد.سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با اشاره به اهداف این دانشکده بیان کرد: دانشکده مهارت و کارآفرینی علاوه بر سرپرستی تمام دوره‌های رسمی بلندمدت دوساله در قالب کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته باید پیگیر جذب رشته‌های جدید مهارتی باشد و سرفصل دروس رشته‌ها را نیز براساس آمایش استانی اصلاح کند.

گوهری متذکر شد: البته با توجه به نوپابودن دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی مشکلاتی در نقل و انتقالات آموزشکده به دانشکده در سطح ملی وجود دارد، امیدواریم با مدیریت و درایت مسئولان این امر مهم به‌خوبی محقق شود.

وی با اشاره به سرفصل رشته‌های مهارتی اظهار کرد: سرفصل رشته‌های مهارتی به‌گونه‌ای خواهد بود که حداقل ۴۰ تا ۷۰ درصد مباحث آنها به‌صورت مهارتی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد توضیح داد: در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی می‌توان برای تدریس از استادکاران صاحب‌نام استفاده کرد، به‌گونه‌ای‌که در صورت تأیید سازمان مرکزی در جذب آنها الزامی به داشتن مدارک رسمی دانشگاهی وجود ندارد.

تفاهم‌نامه دانشکده مهارت و کارآفرینی با مراکز صنعتی و تولیدی

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد مطرح کرد: وظیفه مهم دیگر دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت حسب نیاز سازمان‌ها و ادارات شهرهاست که محل برگزاری دوره‌ها می‌تواند براساس نیاز سازمان طرف قرارداد در محل دانشکده، مدارس عالی مهارتی یا مکان مطلوب طرف قرارداد از جمله زندان‌ها، مراکز بهزیستی، مدارس و ادارات باشد.

گوهری با اشاره به تشکیل مدارس عالی مهارتی بیان کرد: وظیفه مهم دیگر تشکیل مدارس عالی مهارتی به یکی از زیرشاخه‌های دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، موضوع‌محور بودن آن است، به‌عنوان مثال به مدارس عالی مهارتی چرم، سبک زندگی، پرواز، روباتیک، کسب و کار خانگی، بورس، صنعت گاز، حقوق، داروهای گیاهی، حسابداری و مکانیک خودرو می‌توانند در مکان مناسبی تأسیس شوند و دارای کادر اداری مشخص و مصوبی باشند.

وی تبیین کرد: در مدارس عالی مهارتی می‌توان مهارت عملی دانشجویان را برحسب نیاز بازار کار استان خراسان‌شمالی تقویت کرد؛ البته موضوع صرفاً آموزش نیست؛ بلکه مدارس عالی علاوه بر آموزش‌های مهارتی به‌صورت تخصصی به رصد کسب وکارهای نوین پرداخته و مهارت‌آموزی و کارآفرینی را در افراد توسعه می‌بخشند.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با توضیح اجرای طرح پویش اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی اجرای طرح پویش بوده که مشابه دوره «طرح کاد» مقطع دبیرستان است.

گوهری با اعلام اینکه دانشکده مهارت و کارآفرینی با مراکز صنعتی، اداری و تولیدی تفاهم‌نامه امضا کرده است، تبیین کرد: در نتیجه این تفاهم‌نامه، دانشکده به همراه طرف قرارداد خود از بین متقاضیان طرح پویش، دانشجویانی که الزام بیشتری برای ورود به عرصه کار را دارند (ترم بالاتر یا گذراندن دروس اولیه) را گزینش کرده و برای حضور در محل کار پذیرش می‌شوند.

وی افزود: بنابراین دانشجو در محل کار با تعامل اجتماعی آشنا شده و اعتماد به نفس کافی را برای ورود به بازار کار و حتی کارآفرینی پیدا می‌کند و بسته به نوع قرارداد حق‌الزحمه، فرد مهارت‌آموز از تخفیف شهریه برخوردار می‌شود و در پایان با گذراندن ۲۴۰ ساعت دوره گواهی طرح پویش که مبین تأیید مهارتی فرد مورد نظر است، داده می‌شود و ارائه این گواهی براساس مجوز سازمان مرکزی جایگزین دو واحد از دروس انتخابی دانشجو خواهد بود.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد متذکر شد: دانشکده مهارت و کارآفرینی در مدت آموزش دانشجو می‌تواند در صورت نیاز این مهارت‌آموزان، دوره‌های مناسب با شغل انتخابی را برگزار و در پایان به آنان گواهینامه معتبر ملی ارائه کند. در ادامه دانشکده متعهد می‌شود موضوعات و مشکلات مراکز طرف قرارداد را در اولویت رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی خود قرار دهد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا