تصویب طرح مدارس عالی مهارتی تجارت بین‌الملل و اتوماسیون صنعتی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب از تدوین و تصویب اولیه طرح توجیهی ۲ مدرسه عالی مهارتی «تجارت بین‌الملل» با رویکرد صادرات و واردات و «اتوماسیون صنعتی» خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

خبرنگار با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره از پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با جواد صحفی‌بناب معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب را می‌خوانیم.

ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد، ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صحفی‌بناب: با توجه به نیاز کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ و کوچک به افراد متخصص دارای مهارت و کارآفرین به‌اصطلاح افراد آچار به‌دست، این ایده می‌تواند برای ایجاد تعامل سازنده با شرکت‌های خصوصی و دولتی و صاحبان صنایع بسیار مؤثر واقع شود و دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی می‌توانند با تربیت نیروی انسانی متعهد و تکنسین‌های ماهر، کمک قابل توجهی به رفع نیازهای کشور کنند.

آیا در واحد بناب پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب می‌کند و اینکه چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟

صحفی‌بناب: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب اقدامات لازم برای ادغام انجام شده و با توجه به تصویب رشته‌های جدید مهارتی و رشته‌هایی که از قبل به صورت فعال دانشجو داشتیم، از مهر ۱۴۰۰ جذب دانشجو داریم و با توجه به این ادغام بالای ۲۰۰ نفر دانشجو در دانشکده خواهیم داشت.

طرح ادغام چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ شود تا این طرح موفق شود؟

صحفی‌بناب: از چالش‌های پروژه ادغام آموزشکده‌های فنی‌ و حرفه‌ای، تأمین کادر اداری دانشکده مهارت و کارآفرینی است، با توجه به چارت سازمانی دانشکده(حدود ۲۴ پست تعریف شده) و تعداد کارکنان آموزشکده‌های سما باید از طرف واحد دانشگاهی تأمین نیرو شود که هزینه‌بر است؛ بنابراین پست‌های تعریف شده در دانشگاه اعمال می‌شود.

تحصیل ۳۲۰ دانش‌آموز در دبیرستان دخترانه و پسرانه سمای بناب

اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سما توضیحاتی بدهید.

صحفی‌بناب: تعداد دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه و پسرانه سمای بناب بالای ۳۲۰ دانش‌آموز است که با توجه به آغاز سال تحصیلی افزایش می‌یابد و حدود ۱۱۹ دانشجوی فعال در دانشکده فنی حرفه‌ای داشته‌ایم که حدود ۸۰ دانشجو هم از دوره‌های کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته با توجه به ادغام دانشکده از طرف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب به دانشکده مهارت و کارآفرینی می‌آیند.

دوره‌های کوتاه مدت به آموزش‌هایی اطلاق می‌شود که هدف آن ارتقای سطح دانش و توان دانشجویان و علاقه‌مندان مرتبط با حوزه‌های صنعت و ایجاد مهارت‌های شغلی در آنهاست.در مورد امکانات هم باید گفت که سمای دانشگاه آزد اسلامی واحد بناب دارای امکانات خوب و کم‌نظیر در سطح منطقه است، دانشکده مهارت و کارآفرینی دارای فضای آموزشی مستقل و باکیفیت با ساختمان جداگانه است که کلاس‌های مجزا و تجهیزشده به ویدئوپروژکتور است و کلاس‌های تئوری‌مان در آنجا برگزار می‌شود.

تمام کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های رشته‌های موجود در دانشکده‌ مهارت از مکانیک خودرو، برق صنعتی، کامپیوتر و … واقعاً مجهز هستند و به‌تازگی در بازرسی سازمان فنی و حرفه‌ای برای کسب مجوز مرکز مدیریت و مشاوره شغلی مورد تحسین بازرسان قرار گرفت و در منطقه بی‌نظیر خوانده شد و با توجه به همجواری با واحد دانشگاهی بناب از یک سوله ورزشی با امکانات و کیفیت عالی در رشته‌های فوتسال، والیبال، بسکتبال، کشتی، تنیس روی میز و تنیس روی زمین برخوردار است.

اهداف نظام‌نامه نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

صحفی‌بناب: از اهداف این نظام‌نامه ایفای نقش جدی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تربیت دانشجوی ماهر و کارآفرین مبنی بر ترویج فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی و آموزش نیروی انسانی متخصص و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار است که البته دانشگاه آزاد اسلامی با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به این هدف عالی برسد.

آیا تفاهمنامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده؟ این تفاهمنامه‌ها در چه راستایی هستند؟

صحفی‌بناب: در این راستا امضای قرارداد با اداره فنی‌وحرفه‌ای شهرستان بناب در راستای کسب مهارت و کارآفرینی انجام شده که برگزاری کلاس‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب انجام می‌شود و ارائه مدرک معتبر از طرف سازمان فنی‌وحرفه‌ای است.

مورد بعدی تفاهمنامه‌ای با صاحبان فولاد ظفر و فولاد صنعت بناب بوده که زیرمجموعه آن فولاد شاهین است، همکاری دانشگاه در قالب سرای نوآوری فولاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب است که قرار شده دوره‌های کوتاه‌مدت برگزار کنیم.

تفاهم‌نامه بعدی برای ایجاد مرکز مدیریت و مشاوره شغلی با اداره فنی‌وحرفه‌ای بناب است که در این راستا می‌توانیم مدرک دوامضایی را از طرف سما و فنی‌وحرفه‌ای برای کارآموزان، دانشجویان و افراد علاقه‌مند صادر کنیم.

برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در حوزه فولاد

در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی، دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

صحفی‌بناب: دوره‌های کوتاه‌مدت به آموزش‌هایی اطلاق می‌شود که هدف آن ارتقای سطح دانش و توان دانشجویان و علاقه‌مندان مرتبط با حوزه‌های صنعت و ایجاد مهارت‌های شغلی در آنهاست، این دوره‌ها به منظور توسعه دانش تخصصی افراد، افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی شاغل در دستگاه‌های اداری و افزایش دانش کاربردی و توانمندسازی آنهاست که فراگیران با شرکت در این دوره‌ها و به پایان رساندن آنها به اخذ گواهینامه نایل می‌شوند و می‌توانند از آن استفاده لازم را داشته باشند.

دوره‌های کوتاه‌مدت به منظور توسعه دانش تخصصی افراد، افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی شاغل در دستگاه‌های اداری و افزایش دانش کاربردی و توانمندسازی آنهاست.با بررسی میدانی و با توجه به صنعتی بودن شهرستان بناب به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در حوزه تجارت بین‌الملل اقدام کردیم و با توجه به تصویب سرای نوآوری فولاد واحد بناب و وجود کارخانجات متعدد فولاد، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در حوزه فولاد را با همکاری اعضای هیئت علمی در اولویت قرار دادیم و دوره‌هایی مانند ICDL و اتوماسیون صنعتی برای علاقه‌مندان را برنامه‌ریزی کردیم و مقدمات برای برگزاری آنها آماده می‌شود.

فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صحفی‌بناب: با برنامه‌ای که پیش رو است و تدابیری که اندیشیده شده، مدارس سما به سمت مهارت و کارآفرینی پیش می‌روند؛ البته با توجه به ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی، می‌توانیم طرح بوستان تربیت را اجرا و افراد را از مهد کودک تا دانشگاه و آینده‌ای برتر برای مدارس سما تربیت کنیم.

باید و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

صحفی‌بناب: باید و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال را ارتباط نزدیک و مثمر با حوزه صنعت، کشاورزی و تجارت می‌دانم که با تجهیز مدارس، دانشکده و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و بالابردن کیفیت آنها با تأمین استادکار ماهر و استفاده از اعضای هیئت علمی میسر است.

تدوین طرح توجیهی ۲ مدرسه عالی مهارتی

دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است، مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد و آیا واحد بناب مدرسه عالی مهارتی را راه‌اندازی کرده است؟

صحفی‌بناب: فعالیت مدارس مهارت تداخلی با دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی ندارد و اینها مکمل همدیگر هستند و ایده خوبی برای آموزش است.

سمای بناب طرح توجیهی دو مدرسه عالی مهارتی «تجارت بین‌الملل» با رویکرد صادرات و واردات و «اتوماسیون صنعتی» را تدوین کرده و در استان به تصویب اولیه رسیده و منتظر داوری است که در سازمان انجام می‌شود که به محض تصویب در این راستا اقدام می‌کنیم؛ البته اگر امکانش باشد در صورت تسریع به این طرح‌ها، برای اهداف عالی آن اقدامات اساسی انجام خواهد شد.

به گزارش آنا، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به‌تازگی از فعالیت ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید در واحدهای دانشگاهی مختلف کشور خبر داد و اعلام کرد که در این دانشکده‌ها آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک می‌شوند و ورود به این دانشکده‌ها براساس سوابق تحصیلی داوطلبان و علاقه‌مندان خواهد بود.

سیدمحمد بطحایی با اعلام اینکه مدارس عالی مهارتی هم از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرند، خبر داد که تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا