توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی از طریق کارگاه‌های کوچک

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شاید برخی از افراد داشتن کارخانجات معظم و بسیار پیشرفته را تنها راه ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور بدانند، اما با نگاهی دقیق به بسیاری از کشورها پیشرفت، یک نکته بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند و آن توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی از طریق کارگاه‌های کوچک است.

به گزارش کارآفرینی پرس، از سال‌های دور، وابستگی اقتصاد کشورمان به نفت و خام فروشی این ثروت ملی موضوعی است که همواره مد نظر کارشناسان اقتصادی بوده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشات خود به اقتصاد جدای از نفت تأکید کرده‌اند. شاید برخی از افراد داشتن کارخانجات معظم و بسیار پیشرفته را تنها راه ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور بدانند، اما با نگاهی دقیق به بسیاری از کشورها پیشرفت، یک نکته بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند و آن توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی از طریق کارگاه‌های کوچک است. موضوعی موجب توسعه اژدهای خفته شد و چینی‌ها برای توصیف آن می‌گویند هر خانه در چین یک بنگاه اقتصادی کوچک است.

در کشورمان نیز این روزها شاهد هستیم که کارآفرینان وارد عرصه شدند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از این تجربه ارزشمند، به هر نحو در مسیر توسعه تولید کشور گام بردارند. یکی از کارگاه‌های اقتصادی کوچک، کارگاه ساخت شکلات‌های دست‌ساز است.

شاید عجیب به نظر برسد اما در کشور مانند بلژیک در بلژیک نزدیک به ۳۰۰ کارخانه مشغول به تولید شکلات هستند و شش میلیون گردشگری که در سال از بروکسل دیدن می‌کنند محال است این شهر را بدون خرید شکلات ترک کنند به‌نحوی‌که در بلژیک بیش از ۱۷۰ هزار تن شکلات در سال در بیش از ۲۰۰۰ فروشگاه فروخته می‌شود.

این روزها چنین نگاهی در کشورمان توسط یکی از بانوان کارآفرین جوان رقم خورده است. عاطفه کاسب و خواهرانش امروزه بزرگ‌ترین کارگاه شکلات دست‌ساز شرق کشور در اختیار دارند و محصولاتشان در آن‌سوی آب‌های نیز خواهان دارد.

کاسب تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته زبان و ادبیات عرب در دانشگاه به اتمام رسانده و به گفته خودش از ۱۰ سال پیش وارد این عرصه شد.

او در ابتدا باعلاقه‌ای که به این کار داشت با گذراندن دوره شیرینی‌پزی، نظر اقوام و آشنایان را به شیرینی‌هایش جلب کرد. شیرینی‌هایی که او تولید می‌کرد شیرینی‌های سنتی ایرانی مانند باقلوا و نان برنجی و نان نخودچی بودند که از قضا در بین مردم طرفداران بسیاری دارد.

اما او به همین موضوع بسنده نکرد و برخلاف برخی از فضای اینترنت و اطلاعات موجود در این فضا به بهترین وجه برای توسعه کارهای خود، تحقیق و تغییر و تنوع محصولاتش استفاده کرد.

دو سال گذشته بود که او دوره شکلات‌سازی را در یکی از آکادمی‌های آموزشی گذارند و در یک ورک شاب ۳ روزه در تهران برای تکمیل اطلاعاتش شرکت کرد.

توسعه و تجربه

کاسب به‌این‌ترتیب وارد کار شکلات‌سازی شد، اما او در نیمه‌راه تجربیات زیادی را کسب کرد. ازآنجاکه مواد اولیه تهیه شکلات وارداتی و گران‌قیمت بود، محصول نهایی گران از آب درآمده و مورد استقبال عموم قرار نمی‌گرفت؛ بنابراین او با کمی ابتکار شکلات‌های خارجی را با محصولات تولید داخل درآمیخت و این بار محصول او از نظر کیفیت و قیمت مورد پسند قرار گرفت.

با افزایش تقاضا کاسب مجبور به توسعه کار شد و در این زمان از خواهرانش که آنها هم تحصیلات دانشگاهی داشتند کمک خواست. به‌این‌ترتیب کار به بیرون از خانه انتقال یافت، اما او برای توسعه کارگاه و دریافت گواهینامه‌های بهداشتی سازمان غذا و دارو مجبور بود تا کارگاه خود را تجهیز کند، این اقدام هزینه زیادی را به او تحمیل کرد؛ اما در میانه تجهیز کارگاه او از صندوق توسعه کارآفرینی امید تقاضای تسهیلات کرد و پس از بازرسی بازرسان این صندوق موفق به دریافت وام ۵۰ میلیونی صندوق کارآفرینی شد.

به‌این‌ترتیب این وام گشایشی بود تا او بتواند کارگاه خود را به‌خوبی تجهیز کند. حالا او خواهرانش تا جایی پیش رفته‌اند که تولیداتی چون کرم‌های شکلاتی و سس شکلات و سس کارامل و … را تولید می‌کنند و بسیاری از کافی‌شاپ‌ها، قنادی‌ها و … در زمره مشتریان ثابت آنها قرار دارند.

نگاه به آینده

خانم کاسب متأهل است و یک فرزند دارد و علاوه بر وظایف مادری و همسری به عنوان یک کارآفرین برای توسعه و اشتغال‌زایی بیشتر با موانعی روبرو است. او دراین‌باره گفت: با اینکه طراحی محصولات به عهده خودمان است اما بسته‌بندی گران تمام می‌شود و تجهیز کارگاه به تجهیزات مربوط به بسته‌بندی بسیار سخت است و نیاز به تسهیلات و حمایت دارد.

او با اشاره به اینکه یکی از خواهرانش سرپرست خانوار است و در این کار توانسته موفقیت خوبی کسب کند و یک پای توسعه شرکت او به شمار می‌رود، افزود: همه ما با همکاری یکدیگر برندها کار را ایجاد و توسعه دهیم در حال حاضر شیرینی‌های ما به‌خوبی فروش می‌رود و برای توسعه بخش شکلات نیز اقدامات متعدد و تحقیقات بسیاری را انجام داده‌ایم. از جمله این تحقیقات تولید شکلات‌های سفید، تلخ و درصدهای متفاوت شکلات‌ها سفارشی و مغز دار است و حتی در فکر تولید محصولاتی برای بیمارانی که مصرف قند برای آنان ضرر دارد هستیم.

وی با اشاره به اینکه محصولاتش از سوی کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته و حتی از برخی از کشورها مانند امریکا و ترکیه درخواست همکاری داشته است افزود: بسیاری از این افراد با توجه به مرغوبیت کالاها و قیمت پایین آن نسبت به خرید و همکاری با این شرکت مشتاق شده‌اند و این محصولات در صورت حمایت توان ارزآوری و اشتغال‌زایی دارد.

کاسب بر این باور است که اگر بتواند شرکتش را توسعه دهد، بسیار از خانم‌هایی که در اطراف او سرپرست خانوار هستند را می‌تواند تحت پوشش گرفته و برکت و رونق را برای شرکتش دوچندان کند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا