هفت طرح فناورانه برای ایجاد زنجیره ارزش صنعت مس از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی شناسایی شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در فراخوان اولین رویداد زنجیره که در حوزه مس بوده است، ایده ۷ شرکت به تصویب رسید که این طرح‌ها با حجم سرمایه اولیه ۵۰ میلیارد تومانی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

به گزارش کارآفرینی پرس، حمیدرضا شاهوردی در اولین رویداد “زنجیره” با رویکرد معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری، تکمیل، زنجیره ارزش صنعت مس که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به فلسفه برگزاری این رویداد، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی بعد از تشکیل و تثبیت و طرح شدن به عنوان نهاد مالی حمایت کننده از شرکت‌های دانش بنیان اکنون به مرحله‌ای رسیده است که انتظارات دیگری از آن برای توسعه صنعتی مبتنی بر حضور شرکت‌های دانش بنیان می‌رود.

وی ادامه داد: بر این اساس ما در کنار توسعه ابزارهای مالی، با همت رییس هیات عامل صندوق نوآوری، حوزه فعالیت دیگری را تعریف کردیم که زنجیره ارزش حوزه‌های برق خورشیدی، بازیافت و پسماند و آب و پساب از جمله این برنامه‌ها است و کمیته طرح‌های ملی در این صندوق حاصل این برنامه است.

شاهوردی، هدف عملیاتی صندوق نوآوری را ایفای نقش در بهبود زنجیره مبتنی بر توان شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا در جاهایی که نیاز به امکانات بیشتر بود از توان شرکت‌های دانش بنیان بهره بردیم و در جاهایی که ایجاد ظرفیت‌های جدید سرمایه گذاری احساس می‌شد، تلاش کردیم نقشی را ایفا کنیم.

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی، با تاکید بر این که در رویدادهای زنجیره ارزش چندین راهبرد اصلی تعریف شد، اظهار کرد: در این راستا حوزه‌هایی که دارای نقش بزرگتری در اقتصاد هستند، انتخاب شدند و برای آنها تصویر جامعی تعریف کردیم و از سوی دیگر تلاش خواهد شد که از شرکت‌های دانش بنیان و اکوسیستم نوآوری و فناوری بهره مند شویم. بدیهی است در برخی از حوزه‌ها نیاز به سیاستگذاری در خارج از ماموریت‌های صندوق نوآوری است که در این زمینه انتظار همکاری نهادها را داریم.

وی با بیان اینکه اولین حوزه در رویداد زنجیره، مواد معدنی با تمرکز بر مس انتخاب شده است، خاطر نشان کرد: دلیل این انتخاب، پیشتاز بودن فلز مس در توسعه فناوری از گذشته تا آینده بوده است، ضمن آنکه جایگاه ایران در این صنعت در رتبه‌های سوم و چهارم عنوان شده است.

شاهوردی با تاکید بر اینکه آینده توسعه فناوری همگام با توسعه صنایع مس است، افزود: بسیاری از فلزات با چالش جایگزینی مواجه هستند، ولی فلز مس در آینده فناوری موثر است.

شاهوردی توسعه خودروهای برقی، سیستم‌های حمل و نقل جدید، جریان برق و صنایع الکترونیکی و میکروالکترونیکی را همگام با توسعه صنایع مس عنوان و خاطر نشان کرد: مهمترین اقدام در این زمینه کمک و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری است که در این راستا اولین فراخوان در حوزه زنجیره ارزش مس اعلام شد و طی آن از کلیه شرکت‌های دانش بنیان، فناور، شرکت‌های مستقل و افراد دارای ایده که به مرحله تشکیل شرکت نرسیده‌اند، هسته‌های بالغ و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های فناوری خواسته شد تا ایده‌های خود را ارسال کنند.

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در این فراخوان از تعداد پروپوزال‌های رسیده تعداد ۷ شرکت انتخاب شدند، ادامه داد: طرح این ۷ شرکت در کمیته ملی طرح‌های کلان صندوق نوآوری به تصویب رسید و در ارزیابی‌های اولیه حجم سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی منابعی است که برای حمایت و به هم رسانی این طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

به گفته وی دو مورد از این ایده‌ها در زمینه تولید قالب‌های مسی صنایع فولادسازی است که این قالب‌ها و تیوب‌های تخت و مدور یکی از موضوعات ارزبر در این صنایع محسوب می‌شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا