مدرسه عالی مهارتی تا پایان سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی می‌شود/ تکمیل زنجیره مهارت آموزی از پیش‌دبستان تا مقاطع تحصیلات عالی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی بازنگری در ساختار نظام مهارت‌آموزی است.معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود گفت: با تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی زنجیره مهارت‌آموزی در دانشگاه آزاد اسلامی از پیش‌دبستان تا مقاطع تحصیلات عالی تکمیل می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس، خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به‌تازگی از فعالیت ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید در واحدهای دانشگاهی مختلف کشور خبر داد و اعلام کرد که در این دانشکده‌ها آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک می‌شوند و ورود به این دانشکده‌ها براساس سوابق تحصیلی داوطلبان و علاقه‌مندان خواهد بود.

سیدمحمد بطحایی با اعلام اینکه مدارس عالی مهارتی هم از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرند، خبر داد که تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.

 با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره از پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با امیر زارع‌بازقلعه معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود را می‌خوانیم.

ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زارع‌بازقلعه: تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به معنای بازنگری در ساختارهای سابق نظام مهارت‌آموزی است. در دانشگاه آزاد اسلامی سابق نیز مقوله مهارت‌آموزی مورد توجه قرار گرفته بود؛ اما از طرفی ضعف فراوان در اجرا و برخی موازی‌کاری‌ها بین معاونت‌های سما واحدهای دانشگاهی مانع از دستیابی به این هدف می‌شد. در این زمینه معاونت‌های سما با توجه به ذات فنی و حرفه‌ای‌شان موفق‌تر بودند که البته به دلیل محدودیت تحصیلات به مقطع کاردانی، مهارت‌آموزی صرفاً محدود به سطح تکنسین بود.

تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به‌نوعی تولد نگرش جدید است که مهارت‌آموزی را در همه سطوح تحصیلی حتی تا دوره دکتری مورد توجه قرار می‌دهد. نگرشی که فراتر از تربیت تکنسین ماهر است. در صورت اجرای صحیح این نگرش و طرح، فارغ‌التحصیلان و آموزش‌یافته‌های حوزه دانشکده مهارت و کارآفرینی با توجه به تسلط عملی به فنون مربوطه که با عنوان «مهارت» تلقی می‌شود، می‌توانند گام را فراتر بگذارند و خودشان موتور محرک «کارآفرینی» باشند. طبیعتاً تربیت فارغ‌التحصیلان ماهر و کارآفرین کلید حل موانع و مشکلات تولید و اشتغال در کشور است.

نکته امیدوارکننده، تجمیع همه جنبه‌های مهارتی ازجمله «کاربنیان و طرح پویش»، «مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی» و «امور مهارتی و رویدادهای مهارت‌آموزی» در دانشکده است. مدارس عالی مهارت هم این امکان را فراهم می‌کند که افرادی با حداقل مدرک تحصیلی دیپلم در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداقل مهارت شغلی منطبق با شرایط بومی و سرزمینی منطقه خود را فراگرفته و سریعاً جذب بازار کار شوند. جالب اینکه در همه حوزه‌های فعالیت، امکان درآمدزایی غیرشهریه‌ای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای واحدهای دانشگاهی مهیا بوده و هم‌افزایی، جایگزین موازی‌کاری آموزشکده‌های سابق واحدهای دانشگاهی خواهد شد.

آیا در واحد لنگرود پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب خواهد کرد و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟

زارع‌بازقلعه: جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود در قالب دانشکده مانند سایر واحدهای دانشگاهی صورت می‌پذیرد. از آنجا که در سمای واحد لنگرود از برگزاری رشته‌های موازی با واحد دانشگاهی از بدو تأسیس اجتناب شده، تعداد دانشجویان در دو رشته دایر آموزشکده ۱۲۵ نفر است.

طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟

زارع‌بازقلعه: طبیعتاً چالش‌ها و فرصت‌هایی که این طرح برای واحدهای دانشگاهی به همراه خواهد داشت بسته به شرایط نیروی انسانی و برخی عوامل دیگر متفاوت است. به‌عنوان نمونه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با توجه به تعداد بسیار کم کارکنان آموزشکده، این ادغام از لحاظ مالی و آماری به سود واحد دانشگاهی بوده در حالی که در واحدهای دیگر این موضوع می‌تواند معکوس باشد.

هدف اصلی نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تربیت دانشجوی متخصص، خلاق، ماهر و کارآفرین است.از سوی دیگر استفاده از امکانات واحد دانشگاهی برای آموزشکده سمای لنگرود در سال‌های گذشته بسیار ارزشمند بوده و در نتیجه این ادغام برای واحدی با شرایط این واحد دانشگاهی می‌تواند سیاست انقباضی مناسب برای بهره‌وری بیشتر سرمایه و نیروی انسانی و در نتیجه توسعه در سال‌های آینده باشد.

با توجه به ادغام منافع مالی، راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی اگر به‌گونه‌ای باشد که مانند آموزشکده‌های سابق جدای از واحد دانشگاهی تلقی نشود، طرح با آسیب کمتری اجرا شده و آینده روشن‌تری را می‌توان برای آن متصور بود. به‌عنوان نمونه بعد مسافت میان ساختمان‌های آموزشکده‌های سمای واحدهای دانشگاهی در بعضی از شهرها منجر به جابه‌جایی مکان تحصیل دانشجویان می‌شود که بسته به شرایط ممکن است منجر به نارضایتی‌هایی شود.

از سوی دیگر اگرچه ایجاد ساختار دانشکده در واحدهای دانشگاهی منتج به ساماندهی امور محوله می‌شود؛ اما این نگرانی وجود دارد که علاوه بر زمان‌بر بودن تغییر ساختار، برخی بروکراسی‌های زمان‌بر دیگر موجب اتلاف انرژی و فرصت‌ها شود؛ بنابراین ضروری است ساختاری چابک برای ابلاغ بخش‌نامه‌ها، نظارت، هماهنگی و صدور مجوزها به‌صورت متمرکز و تخصصی در پنج محور عمده محوله به دانشکده‌ها در نظر گرفته شده و همراه با شیوه‌های ارتباط با کارشناسان سازمانی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شود؛ مانند همان ساختارهای چابک و پاسخگو در سازمان سما که به‌عنوان نمونه اخذ مجوز برگزاری دوره‌های مهارتی را از سازمان سما به گونه‌ای بسیار سریع و منظم میسر می‌کند.

فعالیت‌های مدارس سمای لنگرود

اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد متبوعتان توضیح دهید.

زارع‌بازقلعه: در مجموعه معاونت سمای لنگرود در پنج سال گذشته موفق به تأسیس دو مدرسه و دو آموزشگاه زبان شدیم. اکنون تعداد ۴۷۰ دانش‌آموز در دو دبستان و دو دبیرستان دوره نخست این معاونت برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده‌اند که در مقایسه با سال تحصیلی گذشته ۲۸ درصد و در مقایسه با سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ حدود ۱۰۷ درصد افزایش داشته است.

در آموزشکده سما نیز از مهر ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۸ افزایش دانشجو به میزان ۵۶ درصد را شاهد بودیم که با توجه به تغییر نظام آموزشی در آموزش و پرورش و نبود رشته‌های کارشناسی در آموزشکده، این روند رشد متوقف شد؛ اگرچه در مقایسه با مهر ۱۳۹۵ شاهد کاهش آمار دانشجویی در آموزشکده نیستیم. این آمار گویای ظرفیت شهر لنگرود برای توسعه رشته‌های مهارتی به مقاطع بالاتر از کاردانی است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی بسیار مطلوبی برخوردار است که با توجه به ادغام صورت پذیرفته، امکان بهره‌مندی از آنها فراهم خواهد بود، همه این تجهیزات صنعتی بوده و می‌توانند در بخش فعالیت‌های کاربنیان نیز بسیار مثمر باشند. از سوی دیگر وجود مشاوران متخصص در مدارس سمای لنگرود و اعضای هیئت علمی ماهر و توانمند در واحد دانشگاهی مایه امیدواری است تا در زمینه امور مهارتی و مشاوره شغلی موفق ظاهر شویم.

با توجه به وجود کشاورزی پویا و پادگان‌های نظامی در شهرستان لنگرود، برنامه‌ریزی خوبی در زمینه مدارس عالی مهارت مرتبط با کشاورزی و تربیت سرباز ماهر صورت پذیرفته است. یکی از زمینه‌های مهارتی منطبق با موقعیت جغرافیایی و شهری پرورش کرم ابریشم بوده که با پیشنهاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود درصدد برنامه‌ریزی در این باره هستیم.

استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی در بازارسنجی و بهره‌مندی از روش آموزش

اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

زارع‌بازقلعه: هدف اصلی از این نظام‌نامه تربیت دانشجوی متخصص خلاق، ماهر و کارآفرین است. در این راستا اهداف دیگری ازجمله «ترویج و تقویت فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی با بهره‌گیری از نظام آموزشی کشور»، «تطبیق فرآیند آموزش متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی»، «فراهم کردن امکان فراگیری توأمان آموزش و مهارت» و «جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی» مطرح است.

این نظام‌نامه با تأثیرگذاری مستقیم بر مدیریت توسعه منابع انسانی کشور مزایای متعددی را به همراه خواهد داشت که از آن جمله می‌توان فراهم کردن ارتقای مستمر صلاحیت حرفه‌ای نیروی کار کشور، افزایش اعتبار و رقابت‌پذیری ملی و بین‌المللی گواهینامه‌ها و مدارک تحصیلی آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی، افزایش بهره‌وری نیروی کار با تأکید بر ارتباط با نیازهای برنامه‌های توسعه ملی و استانی، یکپارچه‌سازی ساختار گواهینامه‌های مهارت آموزش‌های غیررسمی و مدارک سطوح و مقاطع مختلف آموزش‌های رسمی فنی و حرفه‌ای و مهارتی و برنامه‌ریزی ویژه به‌منظور تربیت نیروی کار با هدف صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه برای دسترسی به فرصت‌های شغلی را نام برد.

برای نیل به این اهداف و مزایا، انواع آموزش‌های «رسمی و غیررسمی» به شیوه‌های حضوری، نیمه‌حضوری و مجازی در سطوح مختلف استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌کار گرفته خواهد شد. پس از سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای، گسترش تعاملات آموزشی، پژوهشی و مبادله مربیان و کارشناسان با مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای ملی و بین‌المللی معتبر و حضور مؤثر در رویدادهای معتبر علمی و مهارتی ملی و بین‌المللی در سطوح دانشجویی و استادان مد نظر قرارمی‌گیرد.

در این نظام‌نامه موارد دیگری ازجمله تربیت مربی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گسترش دوره‌های آموزشی غیررسمی مهارتی، ایجاد و توسعه بانک استاندارد صلاحیت حرفه‌ای و استانداردهای آموزشی، استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی در زمینه بازارسنجی و بهره‌مندی از روش آموزش همراه با تولید مورد توجه قرار گرفته است.

آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادرارت منعقد شده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

زارع‌بازقلعه: از سال گذشته و پس از مطرح شدن تأسیس دانشکده مهارت و کارآموزی، رایزنی درباره در اختیارگیری امتیاز مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی (TMC) با اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان لنگرود صورت پذیرفته که به‌زودی محقق خواهد شد.

اجرای موفق مهارت‌آموزی در مدارس سما نیز مورد توجه اداره آموزش و پرورش شهرستان قرار گرفته و درصدد هستیم در معاونت آموزش‌های عمومی مهارتی، خودمان مجری طرح «ایران مهارت» برای دانش‌آموزان سمایی باشیم؛ البته در این راستا محدودیت‌ها و ملاحظاتی درباره اعطای مجوز تأسیس آموزشگاه‌های آزاد وجود دارد که برای مرتفع کردن این محدودیت در حال رایزنی هستیم.

اقدامات متعدد دیگری نیز در دست اقدام است که پس از انتقال نیروی انسانی مورد نیاز از واحد دانشگاهی به دانشکده و تکمیل ساختار اداری، تسریع خواهد شد. از آن جمله می‌توان به تفاهم‌نامه با اداره نوغان شهرستان و تفاهم‌نامه با اداره چای لنگرود در مقوله مهارت‌آموزی و کارآفرینی نام برد. پس از موفقیت در این مرحله حتی می‌توان اقدامات و پیشنهادهای لازم را برای تأسیس رشته در این زمینه‌ها ارائه داد.

دوره‌های کوتاه‌مدت محوری‌ترین شاخه‌ فعالیت دانشکده مهارت

در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

زارع‌بازقلعه: قطعاً با توجه به اهداف طرح ادغام، دوره‌های کوتاه‌مدت یکی از محوری‌ترین شاخه‌های فعالیت دانشکده خواهد بود. این دوره‌ها در قالب آموزش‌های آزاد غیررسمی اجرایی می‌شود و می‌تواند به‌صورت آموزش‌های تخصصی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی و برخی دوره‌های مهارتی عمومی برای عامه مخاطبان مناسب باشد. به عبارت دقیق‌تر منظور از این دوره‌ها در درجه نخست آموزش مهارت‌های تکمیلی و کاربردی به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است؛ البته می‌توان این‌گونه آموزش‌ها را به مهارت‌های عمومی که در آن پیش‌نیاز تحصیلات آکادمیک احساس نمی‌شود نیز تسری داد.

در سمای واحد لنگرود، مانند بسیاری از واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی پیش از این نیز در بخش دوره‌های کوتاه‌مدت فعالیت خوبی را آغاز کرده و دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش فنون معلمی، آموزش مدرسی زبان انگلیسی TTC و آموزش‌های شغلی مرتبط با رشته حسابداری را مستمراً برگزار کرده است. اکنون با هم‌افزایی میان آموزشکده‌ها واحدهای دانشگاهی و بهره‌مندی از امکانات کارگاهی و اعضای هیئت علمی متخصص، این دوره‌ها از این پس می‌تواند با جدیت بیشتر و در گستره وسیع‌تری اجرایی شود.

فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید.

زارع‌بازقلعه: در سازمان سما اهتمام جدی و مدبرانه بر اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد. مهارت‌های عمومی و حرفه‌ای لازمه دستیابی به حیات طیبه به‌عنوان هدف اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. با توجه به اینکه فعالیت همکاران سمایی و سایر مدارس غیرانتفاعی در شهرهای مختلف را دنبال و مقایسه می‌کنم به‌طور قاطع می‌توان گفت که سیاست‌گذاری بسیار اصولی سازمانی در این زمینه باعث شده مدارس سما در اغلب شهرها، بی‌رقیب باشند.

مدارس عالی مهارت و کارآفرینی مکمل فعالیت‌های دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی هستند.

در مدارس سمای لنگرود نیز به‌ویژه پیش از محدودیت‌های کرونایی مهارت‌آموزی در مدارس بسیار خوب دنبال شده و علاوه بر نفس ارزشمند آنها برای نیل به حیات طیبه در جامعه آینده ایران اسلامی، درآمد غیرشهریه‌ای قابل قبولی را برای مجموعه مدارس در پی داشت. به‌عنوان نمونه از این حوزه در مدارس دخترانه مهارت‌هایی مانند خیاطی و هنرهای آشپزی و در مدارس پسرانه نیز جوجه‌کشی و صنایع‌دستی آموزش داده می‌شود. جالب اینکه این موارد که بلافاصله پس از اجرا در مدارس به مطالبه اولیا تبدیل شد، اکنون به‌صورت امتیاز برای مدارس سمای واحد لنگرود مطرح است.

بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

زارع‌بازقلعه: اغلب در کشور نظام‌نامه‌ها و سندهای مختلفی تدوین‌شده که بعضاً به دلیل پیش‌بینی نکردن ساختار و یا وجود ساختار و بروکراسی عریض و طویل با اینرسی زیاد اجرایی نشده‌اند. نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی حلقه مفقوده آموزش عالی در کشور و طراحی بومی برای ارتباط مؤثر صنعت با مراکز آموزشی است. همان طور که در همه کشورهای توسعه‌یافته می‌بینیم که ارتباط صنعت و دانشگاه به چه میزان می‌تواند در تولید و به‌کارگیری علم و ثروت مؤثر باشد.

درباره اجرای این طرح در مرحله نخست باید ساختار سازمانی متمرکز که در همه زمینه‌های فعالیت، قابلیت ارجاع داشته باشد، پیش‌بینی شود. این ساختار سازمانی باید به اندازه کافی چابک باشد تا موجب اتلاف فرصت‌ها یا ایجاد بی‌انگیزگی در اجرا نشود. در این صورت همان‌گونه که سما در حوزه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و کیفیت مدارس پیشرو است در حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال هم موفق خواهد بود.

مدرسه عالی مهارتی تا پایان سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی می‌شود

دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد متبوع لنگرود مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟

زارع‌بازقلعه: نه تنها تداخلی در این بخش وجود ندارد؛ بلکه مدارس عالی مهارت و کارآفرینی مکمل فعالیت‌های دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی هستند. مدارس عالی مهارت در حوزه آموزش‌های غیررسمی قرار می‌گیرد. شاید بتوان از آموزش در مدارس عالی مهارتی در قیاس با دوره‌های رسمی و بلندمدت دانشگاهی و دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت به‌عنوان دوره‌های آموزشی-مهارتی میان‌مدت تعبیر کرد. در این بخش در نظر داریم از میان مدارس عالی مهارت «ماشین‌آلات کشاورزی»، «مکانیک خودرو» و «چرم‌دوزی» حداقل یک مورد را تا پایان سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی کنیم.

آنا: و سخن پایانی….

زارع‌بازقلعه: ذکر چند نکته را درباره مهارت و کارآفرینی ضروری می‌دانم. نخست اینکه آغاز این مقوله باید از مدارس و پیش‌دبستانی‌ها باشد. به همین دلیل است که در دانشگاه آزاد اسلامی نکته‌سنجانه و ریزبینانه اجرای دانشکده مهارت و کارآفرینی را بر عهده سازمان سما و معاونت‌های آموزش‌های عمومی و مهارتی در استان‌ها و شهرستان‌ها گذاشته‌اند. به این ترتیب زنجیره مهارت‌آموزی در دانشگاه آزاد اسلامی از پیش‌دبستان تا آخرین مقاطع تحصیلات عالی تکمیل خواهد بود.

به عبارت دقیق‌تر دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی حلقه آخر از مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی در راستای نیل به حیات طیبه در جامعه ایران اسلامی است که نقطه آغاز آن در مدارس و با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده و اتفاقاً دانشگاه و سازمان سما در این بخش واقعاً درخشان عمل کرده‌اند. امیدوارم که ممارست جدی بر فعالیت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی مطابق با انتظارات نظام‌نامه فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه‌دار باشد؛ چراکه بازدهی این طرح‌ها آن‌گونه که موجب تحول اساسی در جامعه، صنعت و توسعه کشور شود، نیازمند زمانی طولانی بوده و قطعاً فراز و نشیب‌هایی در این مسیر وجود خواهد داشت.

به گزارش کارآفرینی پرس، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا