درباره گام بعدی زیست‌بوم دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چالش ارتباط میان فناوری دانش‌بنیان‌ها و نیاز صنایع، با ایجاد فضای تعامل صنایع و فعالان زیست‌بوم نوآوری برطرف می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس، زیست‌بوم فناوری و نوآوری در سال‌های اخیر روندی تکاملی و رو به رشد را پشت سر گذاشته و این تکامل، به شکل مستمر و پیوسته، حل نیاز‌های فناورانه در کشور را به دنبال داشت.

رشد جهشی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در سال‌های اخیر، به کشور و رشد اقتصاد در کنار رفع نیاز‌های ملی کمک کرد و بخشی از بار مسئولیت اجتماعی به دوش این کسب و کار‌ها قرار داده شد.

نقش آفرینی فعالان زیست‌بوم نوآوری در کرونا
به گفته سجاد محمدی فعال حوزه کسب‌وکار، نقش اجتماعی شرکت‌های فعال در دوران کرونا، نشان دهنده اثرگذاری بالای آنان در حل چالش‌های جامعه است. به طور مثال در حوزه مقابله با کرونا، بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق نقش‌آفرینی کردند و با پذیرش مسئولیت اجتماعی در این حوزه، در ارتقای سلامت، کمک به رفع نیاز‌های جامعه و کمک به اقتصاد در دوران بحران، اثرگذار شدند.

این فعال فناور، با بیان این‌که گفتمان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور در کشور شکل گرفته است که توانمندی حضور دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها در گلوگاه‌های حساس را اثبات می‌کند، ادامه می‌دهد: تحریم‌ها و شرایط دشوار اقتصادی و بحران‌های غیر قابل انتظار مانند شیوع کرونا، از مهم‌ترین گلوگاه‌های چند سال اخیر بود که شرکت‌های دانش‌بنیان اثبات کردند می‌توانند در رفع مشکلات مهم اثربخش باشند. این نقش‌آفرینی، نگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را از یک مقوله تزیینی به یک حوزه کارآمد تغییر داد.

گام بعدی زیست‌بوم دانش‌بنیان
این فعال فناور، دوره جدید اثرگذاری دانش‌بنیان‌ها را در حل نیاز‌های کلان اقتصادی و صنعتی می‌داند و ادامه می‌دهد: برای کمک به ارتقای صنایع و افزایش تاب‌آوری فناورانه، باید شرکت‌های دانش‎بنیان به زنجیره ارزش صنایع پیوند بخورند و این کار با کشف نقاط حساس و گلوگاه‌های فناورانه در صنایع امکان پذیر است.

محمدی، با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان امروز سطح جدیدی از تکامل را تجربه می‌کنند، می‌افزاید: به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم، با نگاه به توانمندی‌های درونی، ظرفیت‌های فناورانه کشورمان را افزایش دهیم و اکنون این شرکت‌ها به سطحی ار توانمندی دست یافته‌اند که به زنجیره ارزش صنایع بپیوندند.

حمایت از پیوند فناوری و صنعت
در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با حمایت ستاد‌های توسعه فناوری، بر روی تجاری‌سازی و دیگری بین‌المللی شدن محصولات دانش‌بنیان با تکیه به برند‌های ایرانی کارشده است. آن‌طور که این فعال حوزه کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان عنوان می‌کند، اکنون فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری این آزمون مهم و حساس یعنی صنعتی شدن را باید به خوبی پشت سر بگذارند و به بدنه صنعت ملحق شوند.

این فعال حوزه کسب و کار می‌افزاید: اکنون با توجه به درک و شناختی که در جامعه ایجاد شده، این فرصت و اعتماد ایجاد شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان برای این‌که در فضای رقابتی وارد شوند، باید سطح بالاتری از تکامل را تجربه کنند.

وی اقداماتی مانند پیوست فناوری در صنایع، رویداد‌های تاب آوری صنعت و همچنین نیاز‌های فناورانه که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جریان است را گام‌هایی در مسیر ایجاد این فرصت می‌داند و ابراز می‌کند: این اقدامات به ایجاد یک شبکه کامل و تعاملی از زنجیره ارزش کمک می‌کند. این شبکه اکنون در حوزه سلامت شکل گرفته است و ادامه حمایت‌ها از این فرآیند، می‌تواند به تکامل این زنجیره در سایر حوزه‌های صنعتی و فناورانه منجر شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
خبرگزاری دانشجو
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا