امضای تفاهم‌نامه آستان قدس رضوی و دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آستان قدس رضوی و دانشگاه آزاد اسلامی، به‌منظور تحقق الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت و ارتقای زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش کارآفرینی پرس، آستان قدس رضوی و دانشگاه آزاد اسلامی، به‌منظور تحقق الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت و ارتقای زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند، بر اساس این تفاهم‌نامه که با حضور مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به امضاء رسید، دو مجموعه اقداماتی را در زمینه «همکاری در توسعه نشان طیب»، «توسعه و تعمیق فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های زیرساختی، فناوری و اطلاعات و صنایع خلاق»، «برگزاری رویدادهای مرتبط با محصولات و کسب‌وکارهای طیب و دانش‌بنیان» و همچنین «استقرار الگوی ارزیابی و رتبه‌بندی طیب در مجموعه‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی» در دستور کار خواهند داشت.

ضرورت تمرکز دانشگاه‌ها در حوزه کارآفرینی و مهارت‌آموزی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در جلسه امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: پیش از این محور فعالیت دانشگاه‎‌ها، صرفاً ارائه خدمات آموزشی بود، اما به‌مرور به حوزه تحقیقات و فناوری نیز ورود کرده‌اند که این مهم می‌تواند ما را به هدف مورد نظر برای توسعه و پیشرفت متوازن کشور برساند.

مالک رحمتی با اشاره به استراتژی جریان‌ساز و نگاه جامع‌‎نگر دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه، افزود: در حال حاضر نیز رویکرد مهارت‌آموزی و کارآفرینی در دانشگاه‌ها بسیار مورد توجه است و اگر دانشگاه آزاد می‌خواهد مرجعیت خود را حفظ کند، باید روی این حوزه تمرکز کند تا به‌زودی شاهد تحول خوبی در این مجموعه علمی کشور باشیم.

رویکرد علمی در فعالیت‌ها؛ نقطه مشترک آستان قدس رضوی و دانشگاه آزاد

وی گفت: امروز در کشور برای دستیابی به اهداف و چشم‌انداز مدنظر، راهی جز توجه ویژه به علم و دانش نداریم و تکیه بر نگاه علمی در حوزه‌های اقتصاد، کشاورزی، امنیت غذایی، بهداشت و سلامت، نقطه اشتراک آستان قدس و دانشگاه آزاد است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: رویکرد امروز آستان قدس رضوی، توجه جدی به مقوله‌های علمی و مباحث دانش‌بنیان است تا خلاء موجود در کشور را با اجرای پروژه‌های مفید جبران کند که در این راستا از ظرفیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده خواهیم کرد تا هر چه سریع‌‎تر عقب ماندگی‌ها جبران شود.

رحمتی افزود: یکی از حوزه‌های مهمی که در شرایط امروز کشور مد نظر است، امنیت غذایی و خودکفایی در این حوزه است که همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نیز مطرح بوده است. بر همین اساس و با توجه به تاکید و حمایت تولیت محترم آستان قدس رضوی، ما نیز تلاش می‌کنیم در این عرصه همانند بسیاری دیگر از عرصه‌ها، تلاشمان را مضاعف کرده و نقش الگوسازی برای دیگران داشته باشیم.

وی افزود: اگر بخواهیم به نقطه‌ای برسیم که با بستن چاه‌های نفتمان نیز مشکلی در مدیریت اقتصادی کشور ایجاد نشود، راهکار آن تقویت ظرفیت‌های علمی کشورمان است و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشورمان، چهار اقلیمی بودن و شرایط مناسب برای کشاورزی است، می‌توانیم با تمرکز بیشتر در این صنعت راهبردی، علاوه بر تأمین نیازهای داخلی و استقلال در این حوزه، تراز واردات و صادرات محصولات کشاورزی را نیز متعادل کرده و به ارزآوری برسانیم.

رحمتی در ادامه گفت: آستان قدس رضوی با اجرای طرح کشت الگو، عملکرد قابل توجهی در این حوزه داشته و نه تنها رقیب بخش خصوصی نبوده، بلکه زمینه را برای فعالیت گسترده خودِ کشاورزان و بخش خصوصی با تکیه با دانش علمی کسب شده، فراهم می‌کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به ارائه «نشان طیب» توسط موسسه کیفیت رضوی به عنوان یک نشان سنجش و ارتقای کیفیت بر پایه سبک زندگی اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: آنچه از کشورمان انتظار می‌رود، تعریف و معرفی یک نشان تجاری بومی در تراز گفتمان پیشرفت ایرانی ـ اسلامی بوده که ضمن برخورداری از ویژگی‌های بهداشت، سلامت و استانداردهای جهانی، ویژگی‌های خاص مرتبط با تمدن ایرانی اسلامی و سبک زندگی اسلامی هم در آن دیده شده باشد.

رحمتی  ابراز امیدواری کرد با اجرا شدن تفاهم‌نامه منعقد شده با دانشگاه آزاد، نشان طیب جایگاه واقعی خود در این حوزه را پیدا کند و بتواند در سطح جهانی نیز صاحب اعتبار ویژه شود.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا