نقش شرکت‌های خلاق در حوزه بازی، سرگرمی و اسباب‌بازی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت‌های خلاق در حوزه بازی، سرگرمی و اسباب بازی حافظ و مروج اندوخته‌های تاریخی و هویت فرهنگی کشورمان هستند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، محمد وحیدی با اشاره به برگزاری رویداد بازی، سرگرمی و اسباب بازی از سوی جهاد دانشگاهی خراسان شمالی، بیان کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق، نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر رویکردهای نادرست نسبت به این حوزه است از جمله باورهای ناصواب درباره حوزه صنایع نرم و فرهنگی، غیر ضروری یا هزینه‌بر بودن این حوزه است، اما واقعیت این است که نه‌تنها ثروت آفرین هستند، بلکه حافظ و مروج اندوخته‌های تاریخی و هویت فرهنگی کشورمان هستند و می‌توانند ظرفیت خارق‌العاده فرهنگی کشورمان را به جهانیان نشان دهند.

وی با تأکید براینکه حضور اقوام مختلف در استان یکی از ظرفیت‌های مناسب برای فعالیت در حوزه بازی، سرگرمی و اسباب بازی است، افزود: معرفی اقوام مختلف استان از طریق بازی و اسباب بازی می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در نسل‌های آینده داشته باشد و نسل‌های آینده نیز از دوران کودکی با ظرفیت‌های استان آشنا شوند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای شکل گرفتن و تکامل زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی باید همه نقش‌آفرینان اثرگذار این حوزه از تصمیم گیران استانی تا هنرمندان و فعالان فناور و سرمایه گذاران به میدان بیایند.

وی ادامه داد: شکل گیری یک صنعت فناور با وضعیت سخت اقتصادی امروز بسیار سخت شده است اما شرکت‌های خلاق به راحتی و با تکیه بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بومی که استان‌های مختلف کشور دارند کار را بسیار آسان تر کرده است و شکل گیری زیست بوم خلاق در کشور به تمرکززدایی کمک می‌کند و حمایت از کسب وکارهای سنتی و نوپای محلی را آسان تر می‌کند.

وحیدی با اشاره به اینکه گسترش شرکت‌های خلاق موجب احیای میراث فرهنگی و محلی گرایی در کشور می شود، اضافه کرد: اگر ایران اسلامی بخواهد صدور فرهنگی داشته باشد از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند داشته‌های فرهنگی خود را منتقل کند و در واقع هیچ کار فرهنگی ماندگار نیست مگر اینکه به شکل محصول اقتصادی به فراسوی مرزها برود.

وی با بیان اینکه در رویداد بازی، سرگرمی و اسباب بازی که از سوی جهاد دانشگاهی خراسان شمالی برگزار شده است، ۳۲ ایده به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است، تصریح کرد: برگزاری اینگونه رویدادها باید افزایش پیدا کند و به طور قطع از این طریق درآمدزایی، اشتغال‌زایی و معرفی فرهنگ استان را به خوبی می‌توانیم محقق کنیم.

رویداد ایده‌پردازی بازی‌ و اسباب‌بازی توسط مرکز نوآوری جهاددانشگاهی بجنورد از ۲۴ لغایت ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۰ با محورهای بازی و اسباب‌بازی‌های تیمی، بازی و اسباب‌بازی‌های فکری، آموزشی و مهارتی، بازی و اسباب‌بازی با رویکرد آموزش مفاهیم شهروندی و بازی و اسباب‌بازی‌های سنتی، بومی و محلی، بازی و اسباب‌بازی با مفاهیم دینی و زیارتی، بازی و اسباب‌بازی‌های الکترونیکی، بازی و اسباب‌بازی‌های محیطی- اجتماعی و بازی و اسباب‌بازی با مفاهیم دفاع مقدس برگزار می‌شود.

پرویز کرمی نیز با اشاره به برگزاری رویداد بازی و اسباب بازی که از سوی مرکز نوآوری جهاددانشگاهی خراسان شمالی برگزار می‌شود، اضافه کرد: اینگونه رویدادها کلید شناسایی و توانمندسازی سرمایه انسانی است و موجب ارتقاء زیست‌بوم صنایع خلاق فرهنگی می‌شود که برای سوق دادن نیروی انسانی به سمت صنایع خلاق باید در تمام استان‌های کشور چنین رویدادهایی برگزار شود.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری رویدادهای نوآورانه با بیان اینکه برگزاری اینگونه رویدادها موجب بهبود محیط کسب و کار و صیانت از بازار می‌شود، گفت: امیدواریم در مجلس شورای اسلامی که قانون جهش تولید در دستور کار است، سهم شرکت‌های خلاق و دانش بنیان به‌‍خوبی در نظر گرفته شود و ما نیز بتوانیم با کمک شرکت‌های خلاق و دانش بنیان خود، کشور را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کنیم.

اشتغالزایی برای ۷۰۰ هزار نفر در حوزه صنایع خلاق بازی و اسباب‌بازی

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق در ادامه افزود: هفت هزار و ۵۰۰ شرکت خلاق و دانش‌بنیان در کشور در حال فعالیت است که از این تعداد ۱۷۰ شرکت در حوزه بازی و اسباب بازی فعالیت می‌کنند و در مجموع برای  ۷۰۰ هزار نفر در این حوزه به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

کرمی در ادامه با اشاره به اینکه درآمد مالی شرکت‌های خلاق و دانش بنیان ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: گردش مالی در زمینه بازی و اسباب بازی ۳۵۰ میلیون دلار بوده است که عمده محصولات مربوط به حوزه بازی و اسباب‌بازی به‌صورت قاچاق از کشورهایی مانند چین، آلمان، آمریکا و… وارد می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه گردش مالی محصولات بازی و اسباب بازی ساخت ایران ۱۵ میلیون دلار بوده است،  افزود: در سال جاری ۱۰ هزار استارت‌آپ برگزار شده است که برگزاری رویدادهای اینچنینی می‌تواند در توسعه و پیشرفته شرکت‌های دانش بنیان و خلاق نقش موثری داشته باشد.

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به اینکه گردش مالی صنعت بازی و اسباب بازی ۱۰۰ میلیارد دلار در جهان است، افزود: زیست‌بوم صنایع خلاق فرهنگی در چند شاخه اصلی فعالیت می‌کند که شاخه بازی، سرگرمی و اسباب‌بازی قابلیت اشتغال‌زایی بسیار بالایی دارند و هویت‌سازترین صنعت فرهنگی ایرانیان است و از این طریق می‌توان جامعه‌پذیری کودکان و نوجوانان را تقویت کرد.

نبود قانون شفاف در حوزه بازی و اسباب‌بازی از چالش‌های مهم این صنعت

کرمی نبود قانون شفاف برای حوزه بازی و اسباب‌بازی را یکی از چالش‌های مهم این صنعت دانست و ادامه داد: صنف اسباب بازی به تازگی شکل گرفته است و به علت اینکه عمده محصولات اسباب‌بازی از محصول پتروشیمی ساخته می‌شود، محصولات اسباب‌بازی نیز زیرمجموعه صنف پلاستیک قرار گرفته بود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت مجلس برای وضع قوانین مناسب برای فعالان این حوزه، تصریح کرد: با وضع قوانین مناسب و در نظر گرفتن حمایت‌های مالی کافی برای فعالان این حوزه می‌توانیم با تکیه بر شرکت‌های خلاق و دانش بنیان، جهش تولید قابل توجهی داشته باشیم و توسعه این شرکت‌ها را مشاهده کنیم که به‌طور قطع سهم بسزایی در درآمدزایی و اشتغال‌زایی دارند.

لزوم توجه به کیفیت بازی و اسباب‌بازی در تولیدات ملی

وی با تاکید بر اینکه فعالان حوزه بازی، سرگرمی و اسباب بازی باید به کیفیت محصولات توجه بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: کاراکترهای ملی که تولید می‌شوند متاسفانه استاندارد نیست و به راحتی قابلیت کپی شدن را دارند و از همین جهت نیاز است که به افزایش کیفیت این محصولات توجه بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسناایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا