افتتاح خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه/ فرصتی برای ورود نوآوری به عرصه حاکمیتی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی، خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه را افتتاح کردند تا ظرفیت های علوم انسانی به عرصه قانون گذاری و سیاست گذاری راه یابد.

به گزارش کارآفرینی پرس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با بیان این‌که اراده و عزم رئیس مجلس شورای اسلامی بر ایجاد تحول‌های نوآورانه ستودنی و زمینه ساز ورود خلاقیت ها به حوزه حاکمیتی است افزود: نوآوری، ضرورتی است که کشور بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد. می باید ظرفیتی فراهم شود تا برای مسائل کلان و راهبردی کشور راه حل های نوآورانه دخیل و اجرایی شود. به طور مثال در حوزه مسئله مهمی چون آب نمی توان ایران به مثابه کشوری با اقلیم های گوناگون را با راهکارهای یکسان سنتی پیش برد. همچنین در حوزه کشاورزی نیز باید سازو کارهای خلاقانه و نوآورانه در این حوزه تحول آفرینی کنند.

نوآوری و تحول‌آفرینی

 ستاری با بیان اینکه موضوع نفوذ نوآوری و خلاقیت در حکمرانی و سیاستگذاری یکی از اولویت های جدی  است ادامه داد: اگر چه دولت ها در تمام دنیا با نوآوری سرناسازگاری دارند و به هر میزان که دولت بزرگتر و بروکراسی گسترده تر باشد این مقاومت  فاصله نیز بیشتر است اما می توان با استفاده از ظرفیت های زیست بوم نوآوری و خلاق و سازو کارهای خلاقانه رسوخ نوآوری در عرصه حاکمیتی و سیاستگداری را شاهد باشیم.

رییس ستاد توسعه صنایع نرم و خلاق، یکی از مهم ترین رسالت های شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی حوزه علوم انسانی را همین موضوع دانست و گفت: اینکه نوآوری و تحول چگونه به متن حکمرانی وارد شود کار مهمی است که به دست فعالان دانش آموخته و نوآور شرکت های خلاق در حوزه علوم انسانی محقق می شود.

ستاری، استفاده از ظرفیت های نهفته علوم انسانی را در حوزه آموزش و پرورش و پژوهش های کارآمد حائز اهمیت دانست و بیان کرد: پژوهشگاه ها و دانشگاه ها برای اثرگذاری در حل مهمترین چالش ها و مسائل کشور به حلقه وصل شرکت های خلاق و مراکز نوآوری و خانه های خلاق نیاز دارند و امیدوارم این خانه خلاق و نوآوری، بتواند زمینه ساز تحول آفرینی قابل توجهی در عرصه قانون گذاری باشد.

ورود خلاقیت ها به حوزه کلان و حکمرانی معنای دیگری می دهد

در ادامه محمد باقر قایباف رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوآوری و فناوری شرکت های دانش بنیان و خلاق موضوع اصلی امروز است افزود: چه بخواهیم چه نخواهیم نوآوری دنیا را در مسیر دیگری قرار داده است و بدون تردید به حوزه حکمرانی و سیاست گذاری نیز مفهوم تازه ای می بخشد.

وی افزود: اگر چه رسوم و عادت ها مانع از تحقق تحولات می شود اما با ورود خلاقیت ها در حوزه کلان و حکمرانی نیز معنای دیگری شکل می گیرد که نوآوران و فعالان خلاق در تمامی این ساحت ها می توانند دگرگونی ایجاد کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می باید تاثیر بخش نواور و خلاق در حکمرانی و مدیریت دیده شود اظهار کرد: ضروری است تا فضای لازم برای نقش آفرینی کسانی که توانمندی دارند و نوآور هستند فراهم شود.

قالیباف، به هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدی به عنوان تاثیرات بهره مندی از خلاقیت و نوآوری در حوزه سیاست گذاری اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین نهادهایی که می تواند در تحول بخش عمومی و حکمرانی اثرگذاری کند مجلس شورای اسلامی است و باور به اینکه با نوآوری حصر زمان را بشکنیم، از همین جا آغاز می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نقش علوم انسانی و دیدگاه فعالان شرکت های خلاق این حوزه در تحول مجلس افزود: وجه خلاقیت این حوزه باعث می شود در مدت زمان اندک با کمک جوانان خلاق اثرگذاری و دستاوردها را در تحول مجلس با رویکردی نماینده محور شاهد باشیم. چرا که اگر این تحول در حوزه نمایندگان صورت بگیرد جهت گیری سیاست گذاری و حکمرانی کشور نیز متحول خواهد شد.

تحول آفرینی خلاق در سیاستگذاری و حکمرانی

شایسته یادآوری است در برنامه مشترک مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و ستاد توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، ایجاد خانه خلاق و نوآوری برای بهره مندی از فناوری های نرم و استعدادهای حوزه علوم انسانی با هم افزایی دانشگاه‌ها و فارغ التحصیلان آن در حوزه سیاستگذاری حکمرانی در دستور کار قرار گرفت که کار خود را امروز آغاز کرد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
معاونت علمی ریاست جمهوری
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا