۳۲ خانه فناوری و نوآوری برای تبادلات فناورانه و محصولات دانش‌بنیان ایرانی ایجاد می‌‌شود

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: خانه‌های نوآوری ایران، پایگاهی برای تبادلات فناورانه و صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی است که در این راستا ۳۲ خانه فناوری و نوآوری در کشورهایی از جمله سوریه، کره جنوبی، چین و روسیه ایجاد می‌‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از تسنیم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌ها و دوره‌هایی را برای تجاری‌سازی و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات محصولات آنها برگزار می‌کند.

اسماعیل قادری‌فر” رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این برنامه‌ها گفت: معاونت علمی به عنوان یکی از مولودهای انقلاب اسلامی امروز تبدیل به یک پلتفرمی شده است تا با برنامه‌ای تحت عنوان ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان زیر یک چتر مفهومی به عنوان تنوع‌بخشی به زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور بتواند با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نو روند تولیدات علمی کشور را تبدیل به محصول و تجاری‌سازی فناوری کند؛ ما برای روند تبدیل ایده به پدیده یا تجاری‌سازی محصولات نوآورانه و فناورانه برپایه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که تعداد آنها به 7 هزار رسیده است به حدی از بلوغ رسیدیم که کم‌کم مقوله اقتصاد دانش‌بنیان برپایه شرکت‌های دانش‌بنیان عرض اندام می‌کند.

وی ادامه داد: برای اینکه معاونت علمی بتواند این چارچوب مفهومی را بسط و توسعه دهد طبعتاً از ابزارهای سیاستی متناسبی برای توسعه فعالیت و کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بهره می‌گیرد که مجموعه آن در قالب 130 خدمتی است که در ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها، قانون‌گذار به معاونت علمی تکلیف کرده است و ما در این چارچوب مفهومی سعی می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان را به سطحی از بلوغ و توانمندی برسانیم که نه تنها در داخل کشور که یک بازار نزدیک به 85 میلیون نفری را دارا هستیم در سرزمین‌های دور مثل اروپا، آمریکای جنوبی، آسیای شرقی نیز عرض اندام کنند و این نماد خودباوری شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است که در عرصه‌های گوناگون خود را نشان می‌دهند.

قادری‌فر با اشاره به آمار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: هدف‌گذاری که مرکز تعاملات علمی و بین‌المللی معاونت علمی انجام داده این است که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در یک برنامه دوساله حداقل به سقف صادراتی یک میلیارد دلاری نزدیک شوند که آمار فعلی بسیار پایین است اما پلتفرمی که معاونت تبادل فناوری و همکاری‌های معاونت علمی اندیشیده است این بود که ما پایگاه‌های توسعه صادرات فناوری را در کشورهای هدف ایجاد کنیم که آن هم با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام خواهد شد یا خانه‌های فناوری و نوآوری را در کشورهای هدف ایجاد کنیم که ایجاد بیش از 32 خانه فناوری و نوآوری ایران در برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی در دستور کار قرار گرفته است. خانه نوآوری ایران در سوریه، کره جنوبی و چین راه‌اندازی شده است و در کشور ارمنستان نیز تدارکات آن انجام شده است یا در کشور روسیه نیز ماه گذشته افتتاح شده است.

وی با اشاره به کارکرد خانه‌های نوآوری ایران در سایر کشورها گفت: خانه‌های نوآوری ایران، پایگاهی برای تبادلات فناورانه و صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی است تا بتوانیم بازارهای بین‌المللی بالقوه‌ای که برای ایران و شرکت‌های بسیار خوب ایرانی متصور است را فراهم کنیم البته همانطور که می‌دانیم ورود به بازارهای بین‌المللی الزاماتی دارد که از جمله الزامات مهم آن اخذ استانداردهای بین‌المللی یا حضور مداوم و متناسب با شرایط زمانی و مکانی و به صورت پیوسته در بازارهای هدف است که همه آنها در هدف‌گذاری برنامه‌های معاونت علمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان دیده شده است.

قادری‌فر ادامه داد: ما در حوزه ثبت پتنت یا اختراع که یکی از لوازمات حضور در بازار بین‌المللی است  از دانش‌بنیان‌ها حمایت می‌کنیم یا برای اخذ استانداردهای معتبر بین‌المللی، معاونت علمی حمایت‌های لازم را خواهد کرد تا این شرکت‌ها بتوانند به صورت نظام‌مند و هدفمند در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنند؛ امروز صادرات محصولات دانش‌بنیان در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی ردپای خوبی را در کشورهای بین‌المللی پیدا کرده است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی  با اشاره به موضوع آموزش شرکت‌های دانش‌بنیان درباره حضور در بازارهای بین‌المللی گفت:‌ حضور در خانه‌های نوآوری و فناوری ایران در پایگاه‌های صادراتی بین‌المللی با بسته‌های حمایتی متنوعی همراه است که از جمله آنها نحوه انعقاد قرارداد، چگونگی تبادل فناوری و بحث‌های حقوقی و نحوه انتقال منابع مالی است.

وی با اشاره به موضوع آموزش شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی گفت: تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در ماه گذشته میلادی در حوزه هوایی و فضایی در نمایشگاه معتبر ماکس روسیه حضور داشتند یا در آستانه سال نوی 1400 که به همراه دکتر ستاری برای افتتاح خانه نوآوری به سوریه سفر کرده بودیم یک نمایشگاهی ترتیب داده شد؛ در واقع نمایشگاه یکی از ابزارهایی است که برای معرفی توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی به کار برده می‌شود.

یک خانه نوآوری و فناوری بین‌المللی با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سالن 37 A نمایشگاه بین‌المللی ایران برپا شده است که ما در این نمایشگاه دائمی در حوزه‌های گوناگون تخصصی، آخرین و پیشرفته‌ترین دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را در این نمایشگاه بین‌المللی در معرض دید عموم قرار دادیم که این نمایشگاه برای بازدید هیات‌های خارجی بیشتر کاربرد دارد که در راستای دیپلماسی بین‌المللی علمی و فناوری کشور، به ایران مراجعه می‌کنند؛ ایجاد این پایگاه‌های صادراتی و انتشار بروشورها و کاتالوگ‌های معرفی محصولات برای ارتقای ضریب نفوذ از ابزارهایی است که در این عرصه از آن بهره خواهیم گرفت.

قادری‌فر با اشاره به نحوه صادرات و بازار شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: مسئله بازار و تضمین بازار توسط دستگاه‌های اجرایی در داخل یکی از مسائل مهم شرکت‌های دانش‌بنیان است که معاونت علمی در تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور به آن اهتمام جدی دارد. با ایجاد پایگاه‌های صادراتی ما سعی کرده‌ایم که ارتقای بازارسازی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد باشیم اما ثبات قیمت‌گذاری و بحث استانداردسازی و مسلط شدن به فرایند تبادلات فناوری و انعقاد قراردادهای بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای حضور مستمر در بازارهای بین‌المللی از الزامات مهمی است که انتظار داریم شرکت‌های دانش‌بنیان بر روی آن وقت گذاشته و سرمایه‌گذاری کنند و ما نیز به عنوان معاونت علمی،‌ تسهیل‌گری کرده و موانع را برطرف کنیم که سهم بازار متناسبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از گذشته شاهد باشیم.

انتهای پیام/

اگر به اخبار مثبت علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا