جوان کارآفرینی که از تولید در زیر زمین ۸ متری شروع کرد و صنعتگر نمونه شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با پشتکار خود از کار در زیر زمین هشت متری به کارآفرین و صنعتگری نمونه رسیده است؛ جوان ۲۵ ساله‌‌ی اردبیلی که با سرمایه اندک پا در مسیر تولید زیورآلات گذاشته، می‌گوید تا یک‌سال آتی تعداد پرسنل را به سه برابر افزایش خواهد داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، یک برنامه‌ تلویزیونی جرقه‌ای در ذهنش ایجاد می‌کند و همان جرقه تبدیل به تلنگر شده و پس از آن مسیر زندگیش طلایی می‌شود‌‌. به گفته خودش موفقیت و کسب و کارش را مدیون یک برنامه تلویزیونی با موضوع آموزش ساخت زیورآلات است.

حامد مجری، جوان ۲۵ ساله‌ی اردبیلی، مدیر و موسس مجموعه زیورآلات، طلا و جواهرسازی و نقره‌ ‌باستان هست. بعد از سه سال آموزش و جدال با انبر و آتش در ۱۷ سالگی به استادکاری ماهر تبدیل شده و کار تولید را در زیر زمین منزل به تنهایی آغاز کرده است.

نوآوری، ابتکار، ظرافت و کیفیت محصولات تولیدی، این جوان خوش ذوق و با پشتکار را در کنار کارآفرین برتر، جزو ۱۰ صنعتگر برگزیده کشوری در صنعت زیورآلات کرده است‌. او در حال حاضر بزرگترین و مجهزترین مجموعه تولیدی زیورآلات از جمله طلا و جواهر، نقره و بدلیجات را در سطح استان اردبیل دارد.

برای گفت‌وگو و آشنایی به کارگاه زیورآلات باستان رفتم، کارگاهی منظم که میز کارها در دو ردیف چیده شده است، دستگاه‌های مختلف هم، هر کدام در گوشه‌ای جای گرفته‌اند. اتاقی هم که محلی برای ذوب کردن مواد اولیه در نظر گرفته شده، در انتهای سالن قرار دارد.

از آموزش در تهران  تا تولید در زیر زمین ۸ متری

فارس: یک برنامه تلویزیونی مسیر کاری شما را مشخص کرد؛ برای رسیدن به این نقطه چه‌کارهایی کردید؟

مجری: سال ۸۶ به طور اتفاقی شاهد آموزش ساخت زیورآلات دست‌‌ساز در یک برنامه تلویزیونی شدم. همان برنامه در کنار اینکه مرا با این شغل آشنا کرد باعث شد تا به علاقه خودم به ساخت زیورآلات دست‌ساز پی ببرم.

چند روز بعد از آن برنامه، در اردبیل به دنبال آموزشگاه، آموزش ساخت زیورآلات گشتم، ولی متاسفانه پیدا نکردم. پس از پرس‌وجو متوجه شدم حتی استادکاری که به صورت انفرادی هم آموزش دهد در اردبیل وجود ندارد‌. به ناچار عازم تهران شدم؛ در تهران نزدیک به ۳ سال آموزش‌های لازم را دیدم و بعد از آن در شهر تبریز دوره‌های کارورزی و عملی را در یک کارگاه تولیدی گذراندم.

بعد از اینکه کاملا در ساخت زیورآلات مهارت کسب کردم، در سن ۱۷ سالگی دوباره به اردبیل برگشته و بلافاصله کار تولید را به صورت انفرادی در زیر زمین خانه آغاز کردم. اوایل سفارشات به صورت تکی بود برای همین به تنهایی از عهده‌ی سفارشات برمی‌آمدم.

جوان خوش ذوق ما بیش از ۱۴ سال از عمرش را صرف تولید زیورآلات دست‌ساز کرده است، او با نخستین جرقه‌ای که در ذهنش ایجاد شد به دنبال اهداف بلند مدت خود افتاد. اهدافی که نه تنها خود را بلکه بعد از گذشت سال‌ها حالا مسیر زندگی جوانان زیادی را هم تغییر داده است.

کیفیت محصولات باعث بالا رفتن حجم سفارشات و راه‌اندازی کارگاه و جذب نیرو شد

فارس: چطور از زیر زمین ۸ متری به یک کارگاه بزرگ و مجهز رسیدید؟

مجری: حدود ۵ سال در همان زیر زمین ۸ متری به صورت انفرادی، شبانه‌‌روز کار کردم. تمام تلاش و تمرکزم بر روی آثار تولیدی بود تا به نحوه احسن و خاص تمام شود، همین سخت‌گیری خودم در تولید باعث شد تا رفته رفته در بازارهای مختلف شناخته شوم و حجم سفارشات بالا برود.

در خرید مواد اولیه، بازاریابی را هم خودم انجام می‌دادم. اوایل با چند عمده فروش آشنا شده بودم که تولیدات را برای فروش به آن‌ها می‌سپردم. رفته رفته حجم سفارشات بالا رفت، به طوری که گاها در روز ۲۰۰ سفارش هم داشتم.

حجم سفارشات که بالا رفت، دقیقا زمان آن رسیده بود که آرزوی کارآفرین بودن را به واقعیت تبدیل کنم. بنابراین شروع به جذب نیرو و آموزش کردم؛ در مراحل آموزش پرسنل بود که از تبریز سفارش کار دادند و همین سفارشات، کار در زیرزمین را تمام کرد و سر آغازی برای کارگاه بزرگ زیورآلات باستان شد.

بالاخره سال ۹۴  به علت بالا رفتن حجم فروش و سفارشات کارگاه بزرگتری را با اشتغال ۷ نفر ایجاد کردم. با کمک پرسنل، کارگاه را روز به روز گسترش دادم و حالا با کمال افتخار بزرگترین و مجهزترین کارگاه زیورآلات دست‌ساز استان اردبیل یعنی مجموعه باستان را با پرسنلی جوان که میانگین سن‌شان ۲۰الی۲۱ است، را دارم.

با بالا رفتن حجم سفارشات پنجره‌ای دیگر بر مسیر کاریش گشوده شد. پنجره‌ای که راه جدیدی را نشانش داد، راهی که او را به آرزوی بزرگش یعنی گسترش کسب و کارش برد.

درآمد تولید زیورآلات به شرظ خلاقیت از متوسط رو به بالا است

فارس: از تعداد پرسنل و سطح درآمد این شغل برایمان بگویید؟ و آیا به جوانان جویای کار توصیه می‌کنید وارد این عرصه شوند؟

مجری: در حال حاضر ۵۳ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مجموعه ما کار می‌کنند. زیورآلات  بازار فروش خوبی دارد، سطح درآمد در این کار به شرط خلاقیت و پشتکار، از متوسط به بالا است.

البته موفقیت در این کار به صبر و حوصله و ابتکار نیاز دارد، هرکسی که می‌خواهد وارد این شغل و هنر شود باید قدرت ابتکار و نوآوری داشته باشد. برای موفقیت در تولید زیورآلات باید حداقل ۲ سال پشتکار به خرج داد تا به استادی ماهر و پخته تبدیل شد.

برای جوانان جویای کار حتی نوجوانان به شدت این شغل را توصیه می‌کنم‌. به‌نظر من در این شغل نوجوانان و جوانان به علت قدرت خلاقیت موفق‌تر می‌شوند. از طرفی به سرمایه آنچنانی نیاز ندارد و با سرمایه اندک هم می‌توان اینکار را شروع کرد.

نبود آموزشگاه برای ساخت زیورآلات، مانعی برای معرفی این رشته است

فارس: بازار فروش و میزان تولیدات زیورآلات مجموعه باستان به چه صورت است؟ ازعمده مشکلات این هنر صنعت در اردبیل برایمان بگویید؟

مجری: بازار فروش همانطور که گفتم خوشبختانه خوب است، زیورآلات همیشه مخاطبان خاص خودش را دارد. مخصوصا اگر کمی در این کار خلاقیت و نوآوری به خرج دهیم قطعا موفق‌تر خواهیم شد.

در مجموعه باستان ماهانه هزار الی هزار و۵۰۰ قطعه زیورآلات اعم از طلا، نقره و بدلیجات تولید می‌کنیم، البته در نظر داریم به زودی سایتی هم برای فروش محصولات راه‌اندازی کنیم.

در کنار فروش از طریق فضای مجازی، بخشی از تولیدات ما به تهران و تبریز ارسال می‌شود‌. همچنین در خود اردبیل هم فروشگاهی جهت فروش محصولات باز کرده‌ایم.

یکی از مشکلاتی که خود من تجربه کرده‌ام، عدم اعتماد بازاریان و فروشگاه‌های اردبیل به تولیدات داخل استان است. زمانی که کارم را در زیرزمین خانه شروع کردم متاسفانه از اردبیل هیچ‌کس رغبتی برای خرید آثار دست‌ساز من نشان نداد و با کلی بهانه مرا پس زدند.

در مقابل، شهرهایی همچون تبریز و تهران همان تولیدات دست‌ساز بنده را به علت کیفیت و ظرافتش خواستار بودند. جالب‌تر اینکه جنس تولیدی من با دوبرابر قیمت دوباره سر از فروشگاه‌های اردبیل در می‌آورد.

یکی دیگر از مشکلات حوزه زیورآلات از جمله طلا و جواهرسازی، نقره و بدلیجات، نبود آموزشگاه‌ها برای آموزش نیروی‌های جوان است. با گذشت سالیان سال متاسفانه جای خالی آموزش زیورآلات در سطح استان اردبیل احساس می‌شود‌ برای همین تمام پرسنل من قبل از شروع به کار توسط خود بنده آموزش‌های لازم را می‌بینند و بعد وارد کار تولید می‌شوند.

هنرنمایی دست بر دل آتش و خلق آثار باارزش با طرحی نو و باکیفیت مطلوب، مجموعه باستان را جزو مجموعه‌های موفق کشور کرده است. هنری ارزنده با تلاش جوانان اردبیلی حالا به صنعتی زیبا در اردبیل تبدیل شده،  به طوری که حال کیفیت کالای تولیدی این مجموعه زبانزد شده است.

کارآفرین و صنعتگر نمونه زیر سایه‌ تولیدات محصولات باکیفیت بالا

فارس: شما صنعتگر برتر کشوری و‌کارآفرین جوان در رشته زیورآلات و طلا و جواهرسازی شدید؛ این یعنی به اصل هدفتان رسیدید؟

مجری، لبخندی از سر رضایت می‌زند و نگاهی به تابلوها و لوح‌های نصب شده بر دیوار اتاقش می‌اندازد و می‌گوید: تمام تلاش من در عرصه کاری این است که بدون نقص، کسب و کارم را جلو ببرم‌‌. تیم مجموعه‌ی باستان کاملا جوان هستند و همگی با علاقه، خلاقیت و نوآوری کارشان به نحوه احسن انجام می‌دهند‌. بخاطر همین در کنار کمیت، ما در کیفیت هم حرف اول را می‌زنیم.

موفقیت مجموعه باستان را مدیون تلاش شبانه‌روزی خودم و تک تک پرسنل هستم. در سال۹۷  به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شدم؛ همچنین سال ۹۸  هم به علت کیفیت و طرح‌های خاص صنعتگر برتر سال معرفی شدم. این اواخر هم خوشبختانه بخاطر طراحی و اجرای صفر تا صد یک اثر توانستم افتخار ملی را کسب کنم.

به فکر فرو می‌رود گویی تمام سال‌ها را یک‌بار دیگر در ذهن خود مرور می‌کند؛ با تبسم ادامه می‌دهد: لازمه‌ی هر پیشرفتی تلاش و پشتکار است، در هر حرفه‌ای باید برای ادامه دادن و موفقیت، خود را با آخرین مدل‌های روز هماهنگ کرد. یکی از دلایل موفقیت مجموعه باستان جذب نیروهای جوان و اتحاد بین پرسنل است.

جوان ۲۵ساله‌ی اردبیلی که سنگ‌های مسیرش را پله‌ای به سوی موفقیت کرده است؛ حال رویای گسترش کسب وکارش، با هدف ایجاد زمینه‌های اشتغال بیشتر برای جوانان را در ذهنش پرورش می‌دهد. هم‌چنین اعتقاد دارد هرچقدر کسب و کارش را گسترش دهد می‌تواند هنر صنعت زیورآلات ایرانی را به کشورهای همسایه معرفی کند.

تلاش برای صادرات محصولات به بازار ترکیه/ طی یک سال آینده ۱۶۰ جوان دیگر را به مجموعه اضافه می‌کنم

فارس: برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

مجری: بزرگ‌ترین آرزوی من ایجاد زمینه‌ اشتغال برای جوانان است. برای این هدف و آرزویم چندین سال هست که تلاش می‌کنم و همچنان تلاش خواهم کرد. چرا که به عنوان یک جوان می‌دانم نبود کار و درآمد بزرگ‌ترین ضربه را به یک جوان می‌زند.

طی یک سال آینده در نظر دارم تعداد پرسنل مجموعه زیورآلات باستان را به سه برابر برسانم. خوشبختانه جوانان زیادی رغبت دارند تا در این زمینه مشغول به کار شوند و استقبال جوانان و نوجوانان از این‌کار برای من زیباترین انگیزه هست.

گسترش کسب و کار مجموعه از اولویت‌های اصلی من است. به این منظور با دو فروشگاه بزرگ نقره و بدلیجات در خارج از کشور وارد مذاکره شدم و هماهنگی‌های لازم جهت فروش محصولات تولیدی انجام شده است. انشالله در طی ماه‌های آتی تولید را شروع خواهیم‌ کرد.

هم‌چنین برای توسعه‌ی مجموعه و ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان و نوجوانان بر روی راه‌اندازی فاز دوم و سوم  تمرکز دارم. با راه‌اندازی دو فاز به صورت مستقیم می‌توانم زمینه اشتغال ۱۶۰ جوان را فراهم کنم.

در این مسیر تلاش خواهم کرد با تکیه به توانایی خودم و پرسنل قدم بردارم.چرا که با گسترش این هنر صنعت هم می‌توانیم برای جوانان اردبیل زمینه اشتغال را فراهم کنیم و هم به اقتصاد استان کمک کنیم.

در این راه خواسته زیادی از مسؤولان استان ندارم، تنها خواسته من فراهم کردن زمینه‌های آموزش زیورآلات در استان است که برای این‌کار هم به نظر باید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فنی حرفه‌ای استان اردبیل دست به کار شوند.

هرچقدر این هنر و رشته بیشتر معرفی شود قطعا افراد زیادی جذب خواهند شد و همین افراد بعد از یکسری دوره‌های آموزشی می‌توانند با کمترین سرمایه وارد بازار کار و تولید زیورآلات ازجمله طلا، نقره و بدلیجات شوند.

 گزارش خبرگزاری فارس، در روزهایی که نبود شغل و بیکاری به یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان تبدیل شده؛ هنوز هم تعدادی از جوانان خوش ذوق از کوچک‌ترین جرقه و روزنه استفاده کرده و آینده‌ی خود و جوانان هم سن و سال خود را تضمین می‌کند. این یعنی هر هنری قابلیت هنرصنعت شدن را دارد؛ فقط کافیست کمی پشتکار به خرج داد.

مجری، این جوان خوش فکر اردبیلی با همت بالا و تلاش خود نشان داد که در شرایط سخت و تحریمی هم می‌توان به فکر اشتغال و کارآفرینی بود و در چنین وضعیتی نباید دست روی دست گذاشته و تحریم‌ها  و شرایط اقتصادی را بهانه‌ای بر کم‌کاری‌های خود دانست.

در این روزهای کرونایی که بسیاری که کسب و‌کارها با مشکل رو به رو شدند، می‌توان با معرفی و اهمیت دادن به رشته‌های هنری به بحث اشتغال و درآمد هم کمک کرد. رشته‌هایی همانند تولید زیورآلات که  می‌توان با سرمایه‌ای اندک شروع کرد و با کمی پشتکار و تلاش شاهد آینده‌ای روشن شد.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا