ایجاد شغل و کارآفرینی از طریق توجه به رشته‌های آینده‌دار

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک مدرس دانشگاه گفت: ایجاد شغل و کارآفرینی از طریق توجه به رشته های آینده دار نظیر برنامه نویسی می تواند یکی از اقدامات اثر بخش مشترک وزارت تعاون و رفاه اجتماعی با وزارت کار باشد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، محسن مدحج اظهار داشت: بی تردید یکی از اقدامات دولت سیزدهم در توانمند سازی خانواده‌ها، ایجاد شغل است و این در حالی است که برنامه نویسی به عنوان زیربنا و مادر مشاغل مرتبط با تکنولوژی می‌تواند سرعت اشتغال سازی پایدار را در کشور بیشتر کند.

وی تصریح کرد: این نگرش اشتباهی است اگر فکر کنیم که بهترین شغل برای کودکان کار، زنان بی سرپرست و افراد بی بضاعت، مشاغلی نظیر خیاطی، قالیبافی و پرورش قارچ است چرا که بارها ثابت شده هر کسی با هر توانایی تحصیلی و سنی می‌تواند در برنامه نویسی خبره و ارزش آفرین شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: برنامه‌نویسی یکی از ظرفیت‌های بالقوه کشور برای رفع بیکاری و اشتغال جوانان است که متأسفانه تاکنون در تصمیمات کلان کشور نسبت به آن توجه خاصی نشده است، گسترش آموزش برنامه‌نویسی و استفاده از افراد نخبه این حوزه برای آموزش، به صورت موازی، تأثیر بسزایی در کاهش بیکاری خواهد داشت.

مدحج با بیان اینکه دولت می‌تواند با ایجاد بستری مناسب برای آموزش این علم، زمینه افزایش آمار متخصصان ایرانی را برای آینده فراهم کند، خاطر نشان کرد: کودکان کار، افراد بی‌بضاعت اما مستعد، زنان خود و بدسرپرست، زندانیان مالی و بسیاری از اقشار که به دلایل گوناگون در کسب درآمد دچار مشکل هستند می‌توانند با حمایت‌های آموزشی، وارد حوزه برنامه‌نویسی شوند و درآمدی غیرقابل مقایسه نسبت به یارانه و سبد معیشتی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برنامه نویسی امروز در کشورهای چین، ژاپن و آمریکا، طرفداران و علاقه‌مندان بسیاری دارد، اضافه کرد: انتظار می‌رود با استقرار دولت جدید و توجه مسئولان به اشتغال جوانان، حوزه برنامه‌نویسی بیش از پیش مورد توجه دولتمردان و صاحبنظران قرار گیرد.

مدحج ابراز کرد: حمایت دولت جدید از فعالان حوزه برنامه‌نویسی، می‌تواند زمینه‌ساز گرایش جوانان و نوجوانان کشورمان به این علم باشد و این امیدواری را برای کسانی که قصد دارند با یادگیری این رشته، آینده شغلی خود را رقم بزنند ایجاد می‌کند.

این کارشناس فناوری اطلاعات گفت: بررسی وضعیت گستردگی برنامه‌نویسی در جهان نشان می‌دهد که کشورهای در حال رشد همانند کشورهای پیشرفته، مشغول گسترش و آموزش در این حوزه هستند، با توجه به افزایش لحظه‌ای نیاز به استفاده از تکنولوژی‌ها و آمار مثبتی که از رضایت عمده مردم نسبت به استفاده از آن وجود دارد، دولت می‌تواند از این پتانسیل برای کاهش آمار بیکاری، تسهیل در ارائه خدمات بهتر و…، استفاده کند.

مدحج یادآور شد: مقایسه دوران کرونا و پیش از آن، نشان می‌دهد مشاغلی که از تکنولوژی برای حفظ رابطه با مشتری خود استفاده کردند، بسیار موفق‌تر از کسانی هستند که همچنان به روش‌های سنتی مشغول به کار هستند، مقایسه مشاغل یک مثال بسیار کوچک اما قابل دسترس برای دفاع از ظرفیت‌های علم برنامه‌نویسی است، چراکه این حوزه، نقش مؤثری در سطوح بالاتر تبادلات ارزی و روابط سیاسی کشورهای مختلف ایفا می‌کند.

این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره و تحولات تحصیلی که به واسطه شیوع کرونا در کشورهای مختلف صورت گرفته است، نشان می‌دهد که برنامه‌نویسی تا چه میزان در تحولات اجتماعی انسان‌ها تأثیر گذار است، اما متأسفانه این علم در کشور ما چندان شناخته شده نیست.

مدحج خاطر نشان کرد: آنچه که امروزه در کشور ما از علاقه‌مندی نسبت به برنامه‌نویسی می‌بینیم، حاصل کنجکاوی و یا تبلیغات، افراد موفق این رشته، در سایر کشورها در فضای مجازی است. تلاش‌هایی که در این زمینه شده در کشور ما قابل تقدیر است اما به طور قطع کافی نیست و پتانسیل افرادی که می‌توانند در این رشته صاحب نام شوند، به مراتب بیشتر از وضعیت موجود است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا