تلاش جامع چین برای کارآفرینی و نوآوری

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چین تلاش جامعی را برای کارآفرینی و نوآوری پیاده کرده است. با ابتکار عمل «چین 2025» این دولت از 10 بخش کلیدی که هدف آنها تبدیل شدن به رهبری جهانی است، حمایت می کند. کشورهای دیگر هم چشم انداز بلندپروازانه‌ای برای آینده دیجیتال خود تدوین کرده اند: ویتنام می‌خواهد اقتصاد دیجیتالی‌اش تا سال 2030، 30 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد.

به گزارش کارآفرینی پرس، همه‌گیری کووید 19 نشان داده است که فناوری‌های دیجتال نه تنها پیشرفت یا عدم پیشرفت کشورها را تعیین می‌کند، بلکه میزان توانایی آنها در حرکت در زمان‌های سخت را هم مشخص می‌کند. فناوری‌های دیجیتال به طور موثر نه تنها آموزش و کار را از مدارس و ادارات به خانه منتقل کرده‌اند، بلکه راه‌های کارآمدتری برای سازماندهی فرایندها در شرکت‌ها و دولت‌ها ارائه می‌دهند. مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی کشورهایی که در رقابت دیجیتال سرآمد هستند را معرفی کرده است.

فناوری‌های جدید مانند چاپ سه‌بعدی، واقعیت افزوده و مجازی، حسگرها، هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و روباتیک همچنین می‌توانند هر صنعتی را دچار اختلال کنند. رقابت کشورها در این فناوری‌ها تعیین می‌کند که آنها در دهه‌های آینده چقدر آباد خواهند بود.

در این زمینه، ما نحوه رقابت کشورها در سه سال گذشته را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌ایم. در نسخه جدید Digital Riser Report رقابت دیجیتالی 140 کشور تجزیه‌وتحلیل شده و رتبه‌بندی جهانی برای آن ارائه شده است.

ما نشان می‌دهیم که کدام کشورها موقعیت خود را ازدست‌داده‌ و کدام کشورها عملکرد خوبی داشته‌ و موقعیت خود را نسبت به همتایان خود ارتقا داده‌اند. ما همچنین آنچه را که می‌توان از بهترین‌ها آموخت را برجسته کرده و اقدامات سیاسی‌ای را که باعث موفقیت کشورها در عرصه رقابت دیجیتال می‌شود را مطرح کرده‌ایم.

در گروه هفت، کانادا توانست بیشترین پیشرفت را از نظر رقابت دیجیتال نسبی بین سال‌های 2018 تا 2020 داشته باشد. این وضعیت باعث می‌شود که این کشور برترین رتبه Digital Riser را در این گروه داشته باشد. برعکس، ژاپن و آلمان بیشترین کاهش را در این گروه داشته‌اند. ایتالیا هم توانست موقعیت خود را در گروه هفت از آخرین مکان در سال قبل به مقام دوم در سال 2021 ارتقا دهد.

در گروه 20 هم رتبه پویایی قوی نشان می‌دهد که دو ابرقدرت دیجیتال جهانی در چه شرایطی قرار دارند. چین در رقابت دیجیتال، رشد قابل توجهی داشته است، در حالی که ایالات متحده در همین بازه زمانی شکست‌هایی داشته است.

سه کشور برتر Digital Risers در گروه 20، چین، عربستان سعودی و برزیل بوده‌اند و هند و ژاپن و آلمان در رده‌های آخر قرار دارند.

این گزارش تغییراتی را که کشورهای جهان در رقابت دیجیتال خود در سه سال گذشته مشاهده کرده اند را تجزیه و تحلیل و رتبه بندی کرده است.

این شاخص توسط دو فاکتور اصلی رقابت دیجتیال، اکوسیستم کشورها و طرز فکر آنها براساس داده‌های گزارش رقابت پذیری جهانی که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود و همچنین پشتیبانی از داده‌های ارائه شده توسط بانک جهانی و اتحادیه بین‌المللی مخابرات اندازه گیری می‌شود.

دو تفاوت عمده میان گزارش رقابت پذیری جهانی و گزارش Digital Riser وجود دارد. ابتدا در حالی که گزارش رقابت پذیری جهانی، رقابت پذیری کلی کشورها را تجزیه  تحلیل می‌کند، گزارش Digital Riser تنها رقابت دیجتیالی آنها را تجزیه و تحلیل می کند. دوم اینکه در حالی که گزارش رقابت پذیری جهانی تغییرات را در بازه زمانی یک ساله تجزیه و تحلیل می کند، گزارش Digital Riser وضعیت کشورها در سه سال گذشته را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در این گزارش، دو عامل تجزیه و تحلیل شده است، اول میزان پیشرفت کشورها نسبت به همتایان جهانی آنها در سه سال گذشته و بهترین شیوه برتر Digital Riser در منطقه یا گروه کشورها.

کشورهایی که برنامه‌های جامعی را با اهداف بلندپروازانه دنبال می‌کنند

به عنوان مثال، چین تلاش جامعی را برای کارآفرینی و نوآوری پیاده کرده است. با ابتکار عمل «چین 2025» این دولت از 10 بخش کلیدی که هدف آنها تبدیل شدن به رهبری جهانی است، حمایت می کند. کشورهای دیگر هم چشم انداز بلندپروازانه‌ای برای آینده دیجیتال خود تدوین کرده اند: ویتنام می‌خواهد اقتصاد دیجیتالی‌اش تا سال 2030، 30 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد. مجارستان هم هدف خود را برای تبدیل شدن به یکی از 10 کشور پیشرو در زمینه فناوری‌های دیجیتال در اروپا تا پایان دهه تعیین کرده است.

Digital Risersهای موفق هم ابتکارات مشخصی را برای حمایت از اهدافشان مشخص کرده اند. به عنوان مثال، ایتالیا برنامه Repubblica Digitale را آغاز کرده که برنامه جدیدی برای غلبه بر شکاف دیجیتالی، ترویج دیجیتالی و تقویت مهارت‌های دیجیتالی در میان شهروندان است.

آنها بر کارآفرینی تمرکز می‌کنند

به عنوان مثال، برزیل تلاش‌های مختلف دولتی و خصوصی را برای تحریک کارآفرینی در کشور آغاز کرده و برنامه‌هایی مانند InovAtiva Brasil، StartOut Brasil  را در نظر دارد.

در مصر، دولت از توسعه شش پارک فناوری برای تقویت نوآوری و کارآفرینی رونمایی کرده است. همچنین دولت کانادا بیش از 1.2 میلیارد دلار به برنامه موسوم به «ابرخوشه های نوآوری» برای تسریع نوآوری‌های تجارت محور با پتانسیل انرژی بخشیدن به اقتصاد سرمایه گذاری کرده است.

با این حال گزارش مجمع جهانی اقتصاد شکاف فزاینده ای را در سرعت تحول دیجیتال نشان می‌دهد. در اروپا تحولات در دو سطح ادامه دارد. همانطور که در گزارش سال گذشته مشخص است، فرانسه پیشرفت قابل توجهی در زمینه رقابت دیجیتال خود انجام داده، در حالی که آلمان در همین بازه زمانی به میزان قابل توجهی ضرر کرده است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا