طاهره چالدره: مهارت‌ورزی دانش‌آموزان از مقطع دوم ابتدایی آغاز شود

تنها رسانه اختصاصی برخط موتورسیکلت در ایران

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، نیروی انسانی مجرب، امکانات سخت‌افزاری، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را فرصتی برای کسب تبحر توسط دانشجویان دانست.

به گزارش کارآفرینی پرس، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ و خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ در قالب پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با طاهره چالدره معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار را می‌خوانیم.

آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چالدره: دانشکده مهارت و کارآفرینی بر اساس نظام‌نامه مصوب شورای تخصصی گسترش با هدف آموزش‌های لازم برای اشتغال در واقع با هدف ارتقای اثربخشی و شایستگی‌های منابع انسانی مبتنی بر ظرفیت‌های اقتصادی و آمایش منطقه‌ای راه‌اندازی شده و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در سطوح صلاحیت حرفه‌ای ملی در ماده ۸ قانون (نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی) مصوب مجلس شورای اسلامی و رشته‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی در هر واحد دانشگاهی است و ارزیابی این‌جانب از ادغام آموزشکده‌ها و راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی دارای آموزشکده مثبت و با چشم‌اندازی روشن است.

جذب دانشجو در 14 رشته دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر 1400

آنا: آیا در واحد گرمسار پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب خواهد کرد و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟

چالدره: بله، پروژه ادغام صورت گرفته و آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما در شهر ایوانکی به دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار تبدیل شده است و در ترم تحصیلی جدید و از مهر ۱۴۰۰ در رشته‌های الکترونیک عمومی، الکتروتکنیک، حسابداری، تربیت بدنی، امور اداری، نقشه‌برداری، ساخت و تولید، نقشه کشی صنعتی، مکانیک خودرو، حرارت مرکزی و تهویه مطبوع، عمران، معماری و نرم‌افزار کامپیوتر جذب دانشجو خواهیم داشت.

اکنون ۵۶۹ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در شهر ایوانکی مشغول تحصیل هستند.

آنا: طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت و چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ شود تا به موفقیت بینجامد؟

چالدره: تغییر پست سازمانی و شرح وظایف برخی از همکاران و تأمین نیروی انسانی دانشکده مهارت و کارآفرینی در ابتدای امر، مشکلاتی را برای واحد دانشگاهی و دانشکده خواهد داشت؛ اما با تلاش و تدابیر لازم به حول و قوه الهی رفع خواهد شد.

آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و درباره ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سما توضیح دهید.

چالدره: تعداد دانش‌آموزان مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با احتساب پیش دبستانی ۸۵۹ نفر و تعداد دانشجویان ۵۶۹ نفر هستند و با توجه به اینکه در حال ثبت نام و آغاز سال تحصیلی هستیم به‌طور قطع تعداد آنان تغییر می‌کند.

دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار علاوه بر نیروی انسانی مجرب، دارای امکانات سخت‌افزاری بسیار عالی است و تعداد ۲۲ باب کارگاه و آزمایشگاه در رشته‌های تخصصی، این واحد دانشگاهی را در زمینه فنی و حرفه‌ای و مهارتی در سطح کشور برجسته و این فرصت را فراهم کرده است که دانشجویان به‌صورت عملی در رشته تحصیلی خود تبحر یابند. علاوه بر اینکه دانشجویان دانشکده مهارت و کارآفرینی می‌توانند از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار نیز برخوردار شوند.

آنا: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

چالدره: اهداف نظام‌نامه، تحقق سیاست‌های کلی اشتغال و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف تعیین شده در سند دانشگاه اسلامی مبنی بر تربیت متخصصان متخلق، ماهر و کارآفرین است و این مهم، نیازمند وجود نظام جامع و یکپارچه آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی و سرمایه‌گذاری در چارچوب (قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی) است.

آنا: آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

چالدره: با مسئولان اداره آموزش و پرورش جلساتی در زمینه برقراری ارتباط و تعامل و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه مهارت و کارآفرینی دانش‌آموزان برگزارشده و برای سال تحصیلی جدید مذاکراتی با شرکت‌ها و بنگاه‌های صنعتی در راستای طرح پویش(اشتغال همزمان با تحصیل) و دوره‌های آموزش کوتاه مدت انجام شده است و موارد مختلف را پیگیر هستیم.

آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی در این راستا صورت گرفته است؟

چالدره: منظور از آموزش کوتاه‌مدت، دوره‌های آموزشی مهارتی است که مدرک معتبر مورد تأیید دانشگاه یا سازمان‌های ملی و بین‌المللی به آن تعلق می‌گیرد.

فعالیت‌هایی در راستای آموزش‌های کوتاه‌مدت و دوره‌های آموزشی مهارتی از قبل در دانشکده مهارت و کارآفرینی (آموزشکده سما) انجام شده بود و اکنون در چند رشته دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت و میان‌مدت در دست بررسی و برنامه‌ریزی است.

آنا: فعالیت‌ مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چالدره: مهارت‌ورزی و کارآفرینی باید از مدرسه و از مقطع دوم ابتدایی آغاز شود و دانش‌آموزان به‌صورت عملی و کاربردی با مشاغل و حرفه‌ها و… آشنا شوند تا استعداد و علاقه آنان مشخص شود؛ البته در این زمینه نیاز به تلاش بیشتری داریم تا به حد مطلوب برسیم.

لزوم ارتباط بیشتر مسئولان و دانشجویان با صنعت

آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

چالدره: دانشکده مهارت و کارآفرینی با تمرکز بر تربیت نیروی حرفه‌ای و کارآفرین با برنامه‌ای بلندمدت با طرح‌هایی مانند فعالیت‌های کاربنیان، طرح پویش و مدرسه عالی مهارت گامی استوار در این راستا برداشته و تحقق این مهم به ارتباط هرچه بیشتر مسئولان دانشکده و دانشجویان با صنعت، خدمات و بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی است.

آنا: دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟

چالدره: راه‌اندازی و ایجاد مدارس عالی مهارتی تداخلی در فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی ندارد و به نوعی مکمل است و درواقع مدارس عالی مهارت در چارت سازمانی زیرمجموعه معاونت توسعه فعالیت‌های کاربنیان بوده و آموزشی غیررسمی و دارای دوره‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت است.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا