امیر قائدی: بازار کسب‌وکار در آینده به متخصصان آموزش دیده خود رجوع می‌کند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون عنوان کرد: با تربیت دانشجویان و دانش‌آموزان ذیل «نظام‌ مهارت‌آموزی» تا چند سال آینده نفسی در کالبد نیمه‌جان بازار کسب و کار دمیده می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ و خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ در قالب پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با امیر قائدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون را می‌خوانیم.

آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قائدی: در دنیای امروزی مهارت‌آموزی به جزء لاینفک آموزش‌ها تبدیل شده و دانشگاه آزاد اسلامی سعی دارد بسترهای لازم را در این زمینه به‌گونه‌ای فراهم کند که فارغ‌التحصیلان با کسب مهارت‌های لازم بتوانند جذب بازار کار شده یا خود به عنوان کارآفرین مطرح شوند.

بنابراین تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی با آموزش نیروهای مهارت‌محور می‌تواند متناسب با شعار سال در مسیر اشتغال جوانان گام‌های مؤثر و سازنده بردارد و انتظار می‌رود چشم‌انداز پیش رو در ایجاد دانشکده‌های مهارتی و کارآفرینی امیدبخش باشد و با عملیاتی شدن این طرح در آینده خبرهای موفقیت این اقدام در سطح ملی نمایان شود.

تحصیل ۱۷۴ دانشجو در مقطع کاردانی سمای کازرون

آنا: آیا در واحد کازرون پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب خواهد کرد و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟

قائدی: با توجه به اهمیت موضوع ادغام، این مهم در دستور کار قرار گرفته و براساس برنامه زمانی سازمان مرکزی، هفتم شهریور جلسه‌ای با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون و کارکنان سما برگزار و ادغام آموزشکده سما با این واحد دانشگاهی رسماً انجام شد. واحد کازرون اکنون پذیرای همکاران باتجربه و مفید آموزشکده سما است و امیدواریم به کمک آنان بتوانیم خلأ نیروی انسانی در این واحد دانشگاهی را به‌منظور خدمات‌رسانی بیشتر به دانشجویان پرکنیم.

هیچ تفاوتی بین همکاران در سما و دانشگاه وجود ندارد و همه در کنار هم باید برای رسیدن به اهداف بلند دانشگاه آزاد اسلامی و سربلندی میهن و خدمت به دانشجویان که به علم‌آموزی مشغول هستند، تلاش و کوشش کنیم. انتظار این است که همه همکاران با درنظرگرفتن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان مرکزی با همفکری و در کمال آرامش در کنار هم به امور جاری دانشگاه بپردازند.

آموزشکده سما قبلاً در گرایش مهارت و کارآفرینی در مقطع کاردانی فعالیت داشت و علاوه بر آن، دوره‌هایی به‌منظور مهارت‌آموزی و آموزش تخصص‌های لازم به فارغ‌التحصیلان و افرادی که جویای فعالیت شغلی هستند، اضافه خواهد شد و قطعاً اگر اجرایی شود مورد استقبال افراد جویای کار قرار خواهد گرفت.

با توجه به اینکه در دفترچه انتخاب رشته کنکور دیگر نامی از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما نیست، عملاً پذیرش دانشجو از طریق سازمان سنجش و کدهای قیدشده در دفترچه انتخاب رشته انجام خواهد شد.

اکنون تعداد ۱۷۴ دانشجو در مقطع کاردانی سمای کازرون مشغول به تحصیل هستند.

ادغام آموزشکده‌ها باید ابتدای تابستان انجام می‌شد

آنا: طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت و چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ شود تا به موفقیت بینجامد؟

قائدی: برای بیان چالش‌ها باید طرح اجرایی شده و سپس آسیب‌شناسی در این موضوع انجام شود؛ اما با توجه به اینکه این طرح با مطالعه و پژوهش انجام شده، حتماً چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای خواهد داشت و احیای واحدهای سما و دمیده شدن نفس تازه به کالبد این مجموعه که از این پس دانشکده مهارتی و کارآفرینی دانشگاه آزاد خوانده می‌شود و پیش‌بینی جذب دانشجو در مقاطع بالاتر از کاردانی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای) از محورهای قابل توجه این ادغام خواهد بود.

ادغام در هر جایی که صورت گیرد حتی در سطح وزارتخانه، ابتدا با مشکلاتی مواجه است که با هماهنگی بخش‌های مدیریتی و آموزشی امید می‌رود این مشکلات به حداقل رسیده و در سال تحصیلی آینده با برنامه‌ریزی مناسب و پایان یافتن دوران کرونا اقدامات لازم برای جذب بیشترین دانشجو در این دانشکده آغاز شود.

یکی از مشکلات طرح زمان نامناسب ادغام بوده است؛ چراکه اگر این ادغام ابتدای تابستان انجام می‌گرفت، مسلماً زمان بیشتری برای جذب دانشجو در اختیار بود؛ چراکه عمده دانشجویان از ابتدای مهر برای ثبت‌ نام و ادامه تحصیل اقدام می‌کنند.

آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و درباره ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سما توضیح دهید.

قائدی: اکنون ۶۰۰ دانش‌آموز و ۱۷۴ دانشجو در مدارس و آموزشکده سمای واحد کازرون مشغول به تحصیل هستند و ساختمان‌های استاندارد آموزشی آموزشکده و مدارس تابعه و کارگاه‌های مجهز دانشکده مهارتی و کارآفرینی که برخی از این کارگاه‌ها مانند کارگاه آزمایش خاک و بتن جزء مجهزترین کارگاه‌های جنوب کشور بوده، از جمله امکانات سمای کازرون هستند.

اجرای طرح‌های پژوهشی متنوع از جمله ساخت پهپادهای عمودپرواز، روبات‌های جنگجو و امدادگر در مدارس توسط دانش‌آموزان مستعد از دیگر ظرفیت‌های نهفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون است و در برنامه آینده سما نیز ارتباط مدرسه و دانشگاه جزء مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه در نظر گرفته شده تا هرچه بیشتر از این ارتباطات استفاده کرده و دانش‌آموزان را بیش از پیش به مهارت‌آموزی و پژوهش تشویق کنیم.

آنا: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

قائدی: نظام‌نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منطبق بر رویکرد دانشگاه کارآفرین و تربیت حرفه‌ای و براساس اسناد بالادستی از جمله سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی شورای عالی گسترش و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه بوده که ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است.

آنا: آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

قائدی: رایزنی با سازمان فنی و حرفه‌ای، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حال انجام است که به‌زودی این تفاهم‌نامه‌ها نهایی خواهد شد. در نظر داریم با چند کاریابی منتخب همکاری‌هایی در زمینه مهارت‌آموزی و معرفی به بازار کار در قالب تفاهم‌نامه هم داشته باشیم. در استان فارس نیز رایزنی‌های لازم به منظور انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان نظام مهندسی صورت گرفته است.

راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی در کازرون

آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی در این راستا صورت گرفته است؟

قائدی: برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت چند سال است که در برنامه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گنجانده شده، رویکردی که در مجموعه سما برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مورد انتظار است؛ البته باید این دوره‌ها بیشتر در بخش مدارس عالی مهارتی برگزار شود و بر این اساس دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ۳ تا ۶ ماهه پیش‌بینی شده و این دوره‌ها متناسب با نیازهای بازار کار و نیازهای منطقه طراحی خواهد شد.

با توجه به اینکه در حال راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی سلامت در واحد کازرون هستیم، تمرکز اصلی بر برگزاری دوره‌ها در این حوزه خواهد بود؛ البته بسته به نیاز منطقه این دوره‌ها گسترش خواهد یافت و سعی داریم در زمینه‌های دیگر نیز دوره‌های مهارتی برگزار کنیم.

آنا: فعالیت‌ مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قائدی: با توجه اهمیت موضوع مهارت‌آموزی، مدارس سما در شهر کازرون نیز شعار خود را «هر دانش‌آموز، یک کارآفرین» قرار داده و در مقاطع مختلف تحصیلی مهارت‌آموزی را اجرا می‌کند.

به عنوان مثال در مقطع ابتدایی آموزش‌های مهارتی در حوزه فکری، خلّاقیت و در مقطع متوسطه اول در حوزه فناوری و رباتیک تمرکز می‌یابد.

بازار کسب و کار در آینده به متخصصان خود رجوع می‌کند

آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

قائدی: مهارت‌آموزی یکی از نیازهای امروز و مسلماً فردای جامعه خواهد بود. بازار کسب و کار در آینده متخصصان حوزه‌های خود را جذب خواهد کرد و به آنها بیشتر بها خواهد داد؛ بنابراین با توجه به رسالتی که برعهده دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته، انتظار می‌رود تربیت متخصصان در حوزه‌های مختلف با قدرت انجام شود و در دو یا سه سال آینده و ورود متخصصان آموزش‌دیده در دانشگاه آزاد اسلامی، نفسی تازه در بازار کسب و کار کشور دمیده شود.

آنا: دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟

قائدی: مدارس عالی مهارتی بخشی از بدنه دانشکده مهارتی و کارآفرینی بوده و به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت ۳ تا ۶ ماهه اقدام می‌کند که در پایان دوره دانشجو بتواند گواهینامه پایان دوره را کسب کرده و به‌صورت تخصصی وارد بازار کار شود، به عنوان مثال دانشجویی را در نظر بگیرید که در رشته حقوق در حال تحصیل است؛ اما مهارت‌های تخصصی این حوزه را می‌تواند در دوره‌های کوتاه‌مدت به‌خوبی کسب کند، مهارت‌هایی که شاید در کلاس‌های تئوری گفته نشود یا آموزش بازار بورس و …

آنا: آیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟

قائدی: در واحد کازرون به پشتوانه بیمارستان امام علی علیه‌السلام (در روزهای آینده شاهد راه‌اندازی این بیمارستان خواهیم بود) و دایر بودن رشته پزشکی در این دانشگاه، پیشنهاد مربوط به مجوز راه‌اندازی «مدرسه عالی مهارتی سلامت» را به سازمان مرکزی ارائه کرده|‌یم که امیدواریم با اخذ مجوز مدرسه عالی مهارتی سلامت، دوره‌های کوتاه‌مدت را در این حوزه با ارائه گواهینامه پایان دوره برگزار کنیم.

آنا: و سخن پایانی….

قائدی: با توجه به اینکه تجربه و پژوهش‌های متعدد نشان داده که کسب مهارت‌های لازم، تأثیر فراوانی در حوزه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دارد، پیش‌بینی می‌کنیم دانشکده مهارت و کارآفرینی نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده و جوانان متخصصی از این مرز و بوم در تخصص‌های مختلف تربیت کند. رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقش مهمی بازی و ادامه تحصیل در دوره‌های مهارتی را برای جوانان و نوجوانان بیان کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا