علی اوسط هاشمی: گواهینامه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای اعتبار جهانی دارد و قابل ترجمه است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: یکی از ایرادات سیستم آموزشی کشور مدرک محوری است و همه ارزش و توانمندی یک فرد نباید در مدرکش باشد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، علی اوسط هاشمی صبح امروز (۱۰ شهریورماه) در خصوص سفرش به جزیره کیش، چهار عنصر اساسی را در سازمان فنی و حرفه ای کشور اعلام کرد.

وی تدوین استاندارد جدید مشاغل بر اساس آینده پژوهی را اولین عنصر و رویکرد دانست و عنوان کرد: هم اکنون ۷۵۰۰ استاندارد آموزشی در کشور موجود است. هاشمی صلاحیت حرفه ای را به عنوان دومین عنصر معرفی کرد و گفت: معادل سازی مدرک برای نیروهای با تجربه و دارای مهارت در حال تصویب است.

هاشمی بر جامعه و تقاضا محور کردن مهارت تأکید و تصریح کرد: دانش، کاهش دهنده زمان دستیابی به مهارت است.

وی ادامه داد: سنجش مهارت یکی دیگر از برنامه های این سازمان است و تلاش خواهیم کرد که هر کس به راحتی به مدرک دست نیابد. طبق استانداردهای ایسکو ۲۰۰۸ ، گواهینامه های فنی و حرفه ای  اعتبار جهانی دارد و قابل ترجمه است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور اساس بیان کرد: اساس آموزش در سازمان فنی و حرفه ای پروژه محوری و آموزش در محیط کار است و تنها ۳۰ درصد مباحث تئوریک است.

هاشمی با اشاره به تفاوت ها و مزیت هایی که در کیش می تواند ایجاد شود، خاطرنشان: در جزیره کیش با هماهنگی جوامع و صنوف، افراد بدون شرکت در دوره آموزشی، سنجش مهارت خواهند شد و در صورت داشتن مهارت لازم بدون گذراندن دوره، گواهینامه دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: تهیه بانک اطلاعاتی مربیان کیش، دادن گواهی به مربیان کیش، تشکیل کمیته آموزش، توجه به مشاغل جدید و رو به رشد ، نیاز به جمع آوری اطلاعات بازار کار و مهارت کیش به صورت سیستمی از مباحث دیگر مطرح شده در سخنان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

هاشمی ادامه داد: یکی از ایرادات سیستم آموزشی کشور مدرک محوری است و همه ارزش و توانمندی یک فرد نباید در مدرکش باشد.

وی با بیان اینکه باید فصل جدیدی برای تربیت نیروی انسانی بر مدار دانش آغاز شود و کارخانه انسان سازی متفاوتی را شکل دهیم، اظهار کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه با ۴۵ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارند و نیاز به بازنگری در سیستم آموزش رسمی و غیر رسمی است. هاشمی با اشاره به آگاهی و نیاز جامعه گفت: ۵۲ درصد پذیرفته شدگان در دانشگاه ها به تعین رشته تن ندادند.

 هاشمی با اشاره به اینکه منشأ نوآوری ها در جهان  ۴ تا ۵ درصد دانشگاهی و ۹۵ درصد ریشه در بازار، صنعت و مشتری دارد، تصریح کرد: اختیارات سازمان فنی و حرفه ای کشور در کیش به سازمان منطقه آزاد کیش تفویض می شود و کیش به عنوان معین مهارت آموزشی در مناطق آزاد و الگوی کشوری نقش ایفا کند.

تلاش و پیگیری کیش برای میزبانی مسابقات آسیایی مهارت، یکی از پیشنهادات رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به سازمان منطقه آزاد کیش بود.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا