دانشگاهها باید فرهنگ کارآفرینی را در دانشجویان نهادینه کنند/ اهمیت تربیت دانشجویان عملگرا برای پاسخ به نیازهای جامعه

معاون دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی: انشاالله با تحقق برنامه های دانشگاه نسل چهارم و تحرک بیشتر، خود دانشجویان شاهد تاثیرگذاری و نقش آفرینی بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی در حل مشکلات جامعه و کمک به تبدیل شدن ایران اسلامی به کشوری فرصت ساز و توسعه یافته باشیم.
به گزرش کارآفرینی پرس، مهدی پور فتح مدیر کل پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران درباره کارآفرین شدن دانشگاهها اظهار کرد: دانشگاهها بایستی با آموزش و ایجاد فرهنگ کارآفرینی در دانشجویان و محققان نقش جدی در این حوزه داشته باشند.
او افزود: نبایستی انتظار داشت دانشگاههای کشور به صورت مستقیم در جامعه ایجاد کارآفرینی کنند، بلکه با تربیت نیروهای انسانی متخصص که فرهنگ کارآفرینی دارند، میتوانند در این حوزه نقش جدی ایفا کنند تا نسل جدید از دانش و فناوری کسب شده به افزایش اشتغال، ایجاد ثروت و رونق اقتصادی اقدام کنند.
پورفتح تصریح کرد: خیلی مهم است که دانشگاهها بتوانند این فرهنگ را در دانشجویان نهادینه کنند، یعنی دانشجویان تخصص فنی و دانشی که یاد میگیرند را با فرهنگ کارآفرینی همراه کنند. در اینصورت است که دانشگاهها میتواند در ایجاد اشتغال، کاهش وابستگی به خارج و بهبود وضع اقتصادی کشور نقش فعالی داشته باشند.
مدیر کل پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: لازمه این مهم این است که شرکت ها، مجموعههای صنعتی، استارتاپ ها، سرمایه گذاران خطر پذیر و … در کنار دانشگاهها قرار بگیرند. طبیعتاً این موضوع باعث میشود تا فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان نهادینهتر شود و هم اینکه زنجیره آموزش، پژوهش، نوآوری و کارآفرینی تکمیل گردد.
پورفتح اضافه کرد: لازمه موضوع کار آفرین شدن دانشگاهها نیازمند همکاری و همگرایی بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
تربیت دانشجویان عمل گرا برای پاسخ به نیازهای جامعه اهمیت دارد
علیرضا فارسی معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص نقش دانشجویان خلاق در امور دانشگاهی اظهار کرد: یکی از اهداف ما پیش بردن همین موضوع بوده و سیاست آموزشی کشور و دانشگاههای نسل چهارم هم همین موضوع است.
او افزود: دانشگاه نسل چهارم ضمن پرداختن به سه موضوع آموزش، پژوهش و کارآفرینی، ماموریتی در خصوص مسئولیتهای اجتماعی دارند و بی توجهی به این موضوع میتواند خسارتهای جبران ناپذیری را برای جامعه به ویژه برای جوانان به همراه داشته باشد.
فارسی تصریح کرد: به عبارتی دانشگاهها علاوه بر کارکردهای قبلی باید بتوانند در پاسخگوی به نیازهای جامعه نیز فعال باشند. برای تحقق این امر تربیت دانشجویانی عمل گرا برای پاسخ به این رسالت اهمیت دارد. البته ایجاد فرصت ها، تقویت زیرساخت ها، بازنگری در دروس و سرفصلهای درسی از الزامات این موضوع بوده که برخی در وزارت عتف و دانشگاهها در دست اقدام است.
معاون دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی ادامه داد: لذا تلاش معاونت دانشجویی و دانشگاه با فعال کردن همهی سرمایههای فکری، اجتماعی، مالی، علمی و انسانی این است که بیش از پیش نسلی را تربیت کند که حداکثر توان پاسخگویی به نیازهای مبتنی بر علم و دانش جامعه را داشته باشند.
او اظهار کرد: برای این موضوع با راهکارهایی مانند: سپردن امور دانشگاه به خود دانشجویان و تمرین و کسب تجربه ولو با پرداخت هزینههای آزمون و خطایشان تا جایی که به مدیریت دانشگاه و تحصیل دانشجویان لطمه وارد نشود، تقویت کارورزی با ایجاد ارتباطات برون سازمانی به ویژه با صنعت، توسعه مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری و کانونهای شکوفایی و خلاقیت، حمایت از نوآوری و اختراع، برگزاری دورههای کاربردی در دانشگاه با همکاری مرکز آموزشهای آزاد، راه اندازی مرکز فنی و حرفهای در خود دانشگاه برای یادگیری و کسب حداقل یک مهارت علاوه بر اخذ مدرک دانشگاهی و تلاش به هدایت دانشجویان به یادگیری و انتقال فناوری به جامعه به جای صرفا انتقال دانش باشد.
فارسی اضافه کرد: البته لازم به ذکر است که اخیرا در دانشگاه شهید بهشتی اقداماتی در حوزههای فوق انجام شده است، به طور مثال ایجاد اشتغال از راه دور برای ١٠٠٠ نفر از دانشجویان، واگذاری اداره فضاهای ورزشی و رفاهی به دانشجویان، حضور دانشجویان در مراکز رشد و … نمونهای از اینهاست که شاید شروعی بر اقدامات آتی باشد.
پایان پیام/