شناسایی کلاهبرداران شبکه‌ای در قالب کاریابی در مشهد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با تلاش کاشناسان پلیس فتا فعالیت شبکه‌ای و هرمی باند بازاریابی شبکه‌ای و کار در مشهد متلاشی شد.

به گزارش کارآفرینی پرس، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: در پی دریافت گزارشات مختلف و همچنین رصد و پایش فضای سایبری کارشناسان پلیس فتا استان متوجه فعالیت مشکوک تعدادی از افراد در بحث کاریابی در سایت دیوار شدند.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: با توجه به سرنخ‌های بدست آمده توسط کارشناسان پلیس فتا فعالیت شبکه‌ای وهرمی باند بازاریابی شبکه‌ای و کار در مشهد محرز سایر اقدامات فنی و پلیسی محل اختفای متهمین مورد نظر شناسایی و در محل دستگیر شدند و پس در هماهنگی قضایی یکی از دفاتر بازاریابی qnet , fateh از سرشاخه‌های اصلی فعال در این باند کلاهبرداری در مشهد به پایان رسید.

وی تصریح کرد: تا کنون ۱۶ مرد جوان که از شهر‌های مختلف از سایر نقاط کشور به امید بدست آوردن کاری مناسب با رویت آگهی کاریابی مانند گچ کاری، مترجم عرب زبان و … در سایت دیوار، وارد شهر مشهد شده بودند شناسایی شدند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: این افراد  با تجمع در منازلی که از همان سایت دیوار توسط یکی از فریب خوردگان به صورت مقطعی اجاره شده بود اقدام به مطالعه کتاب‌های انگیزشی و دست یابی به موفقیت نموده و در امتداد رویای پولدار شدن ابتدا افکار آن‌ها توسط کتاب‌ها و دوره‌های مربوطه مورد شستشوی مغزی قرار گرفته و سپس هر کدام به عنوان یک لیدر اقدام به جذب سرمایه دیگر افراد در سطح دوستان و آشنایان می کردند.

سرهنگ جهانشیری افزود: در مواردی که شاهد آن بودیم بعضا افراد از محل سکونت تعیین شده حق خروج نداشته و به صورت محدود و در حد پیامک به خانواده خود اعم از والدین یا همسران شان دسترسی داشته و هر کدام از این افراد متاسفانه مبلغ ۳ میلیون ریال الی ۶۰۰ میلیون ریال به صورت دلار و ارز دیجیتال به شبکه qnet و fateh پرداخت کرده بودند.

وی  با اشاره به افزایش ۹ درصدی آمار جرایم سایبری از ابتدای سال تاکنون بویژه در ایام بیماری منحوس کرونا افزایش تعداد کاربران فضای سایبری و به تبع آن ابزار‌های پیرامون آن نیز افزون شده است و نداشتن دانش کافی نسبت به استفاده صحیح از بستر فضای سایبر دلیل افزایش کلاهبرداری‌ها شده است به شهروندان هشدار داد  در خصوص هرگونه پیشنهادی و کاریابی در فضای سایبری با چشم باز عمل نمایند تا گرفتار افراد شیطان صفت در فضای مجازی نگردند.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: برای ارسال گزارش و یا در صورت وقوع هرگونه اتفاق و حادثه‌ای در فضای سایبر بلافاصله با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا ارتباط برقرار کنند تا نسبت به دریافت خدمات فوریت سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا بهرمند شوند و یا با آدرس الکترونیکی به نشانی www.cyberpolice.ir از بروز‌ترین اخبار و حوادث و آموزش‌های پیشگیرانه در حوزه فضای سایبری مطلع گردند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
خبرگزاری صدا و سیما
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا