چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنید؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در این مقاله درباره آنچه باید قبل از پیدا کردن شغل انجام دهید، صحبت خواهیم کرد و کمک می‌کنیم که با اصول انتخاب شغل بهترین تصمیم را بگیرید.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس، هنگامی که در مورد شغل صحبت می‌کنیم، مطمئنا منظور ما مناسب‌ترین گزینه برای هر فرد است و اغلب همه باید به دنبال این باشند. به طور معمول، تناسب بین افراد و مشاغل به میزان مطابقت آنها با یک شرکت و نقش آنها مربوط می‌شود. این در حالی است که اغلب مهم‌ترین موضوع یعنی مناسب بودن شغل با روحیات و ساختار فرد، نادیده گرفته می‌شود.

موفق شدن در کار به هر دو عامل بستگی دارد؛ بنابراین اینکه قبل از ورود به بازار کار بدانید که به دنبال چه چیزی هستید، می‌تواند به شما کمک کند تا در وقت و انرژی به میزان قابل توجهی صرفه جویی کنید.

پس بهترین راه برای رسیدن به این آگاهی چیست؟ در نظر گرفتن عواملی مهمی مانند مهم‌ترین انگیزه‌ها، شخصیت و اخلاق‌های فردی، میزان اشتیاق شما در کار و چگونگی گذران وقت خود در خارج از محیط کار، می‌تواند به شما سرنخ مهمی از نوع شغلی که برای شما مناسب است بدهد.

اصول انتخاب شغل

بسیاری از افراد ساعت‌ها و روزهای خود را صرف کار در شغلی می‌کنند که به هیچ عنوان برای آن ساخته نشده‌اند و شخصیت و روحیات فردی آنها به هیچ عنوان با آن موقعیت شغلی هم‌خوانی ندارد. ممکن است فردی درون‌گرا باشد و به هیچ عنوان برای کارهای تیمی ساخته نشده باشد؛ برعکس این نیز اتفاق می‌افتد و فردی که برون‌گرا است نمی‌تواند پشت یک میز تنها بنشیند و توقع داشته باشد، که در کار خود موفق باشد.

مطمئنا برای پیدا کردن شغل مناسب و دانستن اینکه برای چه شغلی ساخته شده‌اید، باید فاکتورهای مختلفی را بررسی کنید و در ابتدای کار باید خود را بشناسید و ببینید روحیه شما چه شغلی را قبول می‌کند.

در ادامه با شما درباره کارهایی که باید قبل از پیدا کردن شغل انجام دهید، صحبت خواهیم کرد و به شما کمک خواهیم کرد که بتوانید تشخیص دهید برای چه شغلی ساخته شده‌اید.

1. با شناخت شخصیت شروع کنید

اول از همه باید بفهمید که کی هستید، اولویت‌های شما چیست و ببینید که آن کاری که شما را هر روز از رختخواب بیرون می‌کشاند با روحیه شما سازگاری دارد یا خیر.

حقیقت غم‌انگیز در بازار کار این است، که بسیاری از افراد ساعت‌ها و سال‌ها را برای شغلی گذاشتند که به هیچ عنوان برای آن ساخته نشده بودند و در واقع به علاقه‌مندی‌ها و نیازهای خود اهمیت ندادند. اینجاست که باید به دنبال راه های شناخت توانمندی ها و علایق حرفه ای خود بروید.

مطمئنا الان که این حقیقت را متوجه شدید به دنبال این هستید که چه شغلی با شخصیت شما همخوانی دارد و ممکن است همین الان به بالا و پایین کردن نقاط ضعف و قوت پرداخته باشید. اما بدانید که منابع تایید شده‌ی بسیاری وجود دارد که می‌توانید با کمک آنها به شناخت بهتری از خودتان برسید و با این شناخت سراغ انتخاب شغل بروید.

2. کمک بگیرید

بعد از اینکه خودشناسی را کامل انجام دادید، به دنبال مشورت با یک مشاور و فرد آگاه باشید. در اطراف خود به دنبال شخصی بگردید که به خوبی شما را می‌شناسد و مانند یک قهرمان یا یک مدیر، مربی یا استاد برای شما عمل کند.

افرادی که به آنچه شما انجام می‌دهید اهمیت می‌دهند، شما را تحت فشار قرار می‌دهند و الهام بخش شما هستند، کسانی هستند که باید از آنها کمک و مشورت بخواهید. این شخص، به طور بالقوه می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد حرفه مورد نظر خود بینشی کسب کنید و با آگاهی انتخاب کنید.

برای افرادی که قرار است به تازگی وارد بازار کار شوند، این افراد حکم مربی را دارند و با توجه به تجربه‌ی کمی که دارند، می‌توانند بهترین نصیحت‌ها را ارائه دهند.

3. لیستی از علایق و توانایی‌های خود تهیه کنید

همه ما در دوران کودکی و نوجوانی با این سوال مواجه شدیم، که در آینده می‌خواهی چه کاره شوی؟

جواب بسیاری از کودکان و نوجوانان قدیمی محدود به چند شغل خاص می‌شد و پاسخ آنها یا پزشکی بود، یا معلمی و در نهایت خلبانی. تعداد بسیار کمی از نوجوانان به این آرزوی خود می‌رسیدند و این انتخاب‌ها را تنها از روی فراوانی آنها در جامعه عنوان می‌کردند.

اما امروزه اگر این سوال را بپرسید، جواب‌های بسیاری می‌گیرید که ممکن است به این دلیل باشد که کودکان و نوجوانان امروزی شناخت بهترین نسبت به علایق و توانایی‌های خود دارند و بر اساس آن تصمیم گیری می‌کنند.

برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید لیستی از بهترین‌ها برای خود داشته باشید و بر اساس آن جستجوی شغلی را آغاز کنید. ابتدا سراغ توانایی‌های خود بروید و آنها را لیست کنید. سپس علایق خود را روی کاغذ بیاورید و این لیست را بر اساس توانایی‌های خود ویرایش کنید. به عنوان مثال، اگر فردی احساسی هستید نباید به هیچ عنوان سراغ کارهایی بروید که در آن نیاز به تفکرات منطقی است. با کمک این لیست می‌توانید مسیر شغلی را محدود به موارد درست و مناسب کنید.

4. تجربه کسب کنید و به دنبال یادگیری باشید

اگر قصد دارید تا تازه وارد بازار کار شوید، حتما باید تجربه کسب کنید و به دنبال این باشید که بیشتر در مورد شغل مناسب خود یاد بگیرید.

برای این کار، می‌توانید سراغ کارآموزی بروید و یا خارج از دانشگاه مطالعه کنید و کلاس‌های آموزشی شرکت کنید. حتی می‌توانید با افراد حرفه‌ای در بازار کار ملاقات داشته باشید و از تجربیات آنها استفاده کنید. راه دیگر برای افزایش آگاهی و دانش شغلی، حضور در رویدادهای مرتبط با صنعت مناسب شما یا وبینارها است.

هشدار: ممکن است یادگیری بیشتر در مورد یک مسیر شغلی خاص، شما را از مشاغل یا صنایع بالقوه دیگر دور کند. این در درازمدت ممکن است برای شما خوب باشد، اما با این حال محدود کردن خود به دنیای آرزوهایتان نیز به هیچ عنوان خوب نیست.

5. سراغ پرسونال برندینگ بروید

پس از کسب اطلاعات در مورد بازار هدف خود، این آخرین مرحله از پیدا کردن شغل مناسب می‌باشد. برای این کار لازم است تا سراغ نوشتن رزومه حرفه ای برای خود درست کنید، در شبکه‌های اجتماعی پروفایل حرفه‌ای بسازید و روی پرسونال برندینگ کار کنید.

برند شما باید بتواند هویت شما را تمام و کمال نشان دهد. تصویری که برای شبکه‌های اجتماعی خود انتخاب می‌کنید، نوع اطلاعاتی که در رزومه قرار می‌دهید و همچنین نقاط قوتی که در رزومه به آنها اشاره می‌کنید، می‌تواند تصویری کلی از شما و برند شما ارائه دهد.

با استفاده از اصول انتخاب شغل و همچنین رسیدن به شناخت کافی از خودتان، می‌توانید پی ببرید که چه شغلی برای شما مناسب است و از کار کردن لذت ببرید.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
تلنت کوچ
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا