۱۰ مرحله ضروری برای بازاریابی کسب و کار

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

از روش‌های مؤثر برای یافتن مشتریان جدید می‌توان به ارتقای محصول و افزایش آگاهی درباره‌ی شرکت اشاره کرد. این کار با اجرای استراتژی بازاریابی موفق انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس، با استفاده از استراتژی‌های جدید، سیستم بسیار قوی‌ای را برای «پاسخ‌گویی به مشتریان» بنا کنید تا روابط خود را با آنان حفظ کنید. در این مطلب، چگونگی بازاریابی کسب‌وکار و علت اهمیت و محصولات آن را بررسی خواهیم کرد.

علت اهمیت بازاریابی برای هر کسب‌وکار چیست؟

بازاریابی یکی از عناصر اصلی ارتقاء و افزایش آگاهی درباره‌ی محصولات است. اجرای روش‌های بازاریابی به مشتریان کمک می‌کند تا با شرکت شما آشنا شوند، محصولات شما را بشناسند و از مزایای آن‌ها باخبر شوند. پس از تدوین استراتژی بازاریابی، شاهد افزایش درآمد و مشتری جدید خواهید بود.

در شرکت‌های تازه‌ تأسیس که بودجه‌ی محدودی دارند، می‌توان از استراتژی بازاریابی مؤثر و مقرون‌به‌صرفه استفاده کرد. استراتژی بازاریابی موفق با استفاده از روش‌هایی مانند تبلیغات گرم، همکاری با مشاغل دیگر و محتوای آموزنده، کسب‌وکار شما را ارتقا می‌دهد.

چگونه می‌توان کسب‌وکار خود را بازاریابی کرد؟

برای بازاریابی مؤثر کسب‌وکار خود باید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. اهداف کسب‌وکار و برند خود را تعیین کنید

پیش از اجرای استراتژی بازاریابی، باید اهداف تجاری خود را تعیین کنید. ابتدا بازار هدف خود را مشخص کنید.

بازار هدف کسانی را شامل می‌شود که تلاش می‌کنید تا پیام تبلیغاتی شما را دریافت کنند. بازار هدف اغلب بر اساس افرادی که بیش‌ترین سود را از محصول شما کسب می‌کنند، تعیین می‌شود. بازار هدف یک گروه سنی، حرفه یا افراد شاغل در یک صنعت خاص را شامل می‌شود. 

به عنوان مثال، اگر محصول شما یک سیستم برنامه ریزی برای مطب‌های دندان‌پزشکی است، یکی از بازارهای هدف شما دندان‌پزشکی‌ها خواهد بود؛ یعنی دندان‌پزشکان و کارمندان مطب دندان‌پزشکی مخاطب شما خواهند بود.

پس از آن، می‌توانید برند خود را تعریف کنید. از آن‌جا که افرادی را که در صنعت دندان‌پزشکی کار می‌کنند هدف قرار داده‌اید، هدف کسب‌وکار و تلاش‌های بازاریابی شما، افزایش کارایی مطب‌های دندان‌پزشکی است. می‌توانید اهداف کسب‌و‌کار خود را توسعه دهید و آن‌ها را در پیام تبلیغاتی خود نیز بگنجانید.

۲. استراتژی کلی‌ و برنامه‌ای برای بازاریابی تهیه کنید

وقتی اهداف و مخاطبان خود را توسعه دهید، می‌توانید برنامه بازاریابی و استراتژی جدیدی را اجرا کنید. به بازار هدف خود فکر کنید. مشخص کنید که آن‌ها به چه چیزی علاقه دارند و چگونه می‌توانند با شرکت شما آشنا شوند.

به عنوان مثال، مخاطبان شما می‌توانند دستیاران دندان‌پزشکی باشند که از کامپیوتر استفاده می‌کند، ایمیل‌های خود را بررسی می‌کنند یا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ با وجود این، می‌توانید بازاریابی از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی را به بخش اصلی استراتژی بازاریابی خود تبدیل کنید.

سپس، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام کانال‌ها را هدف قرار دهید و هر چند وقت یک بار محصول خود را به بازار عرضه کنید.

۳. با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید و کسب‌وکار خود را معرفی کنید

با داشتن پیام تبلیغاتی و برندینگ صحیح می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. برای ملاقات با سایر افراد تأثیرگذار یا رهبران، باید در رویدادهای مختلف شرکت کنید. این فرصتی خواهد بود که آن‌ها را با کسب‌وکار خود آشنا کنید و همچنین می‌توانید از متخصصان این حوزه نیز مشاوره و راهنمایی بگیرید.

رویدادهای مهم را پیدا کنید. پس از حضور در رویدادها، کسب‌و‌کار خود را به افراد معرفی کنید و به صورت خلاصه و در قالب یک ارائه‌ی آسانسوری (elevator pitch) پیام تبلیغاتی و اهداف تجاری خود را توصیف کنید. (ارائه‌ی آسانسوری یک سخنرانی کوتاه است که ۳۰‌ ثانیه طول می‌کشد و در آن توضیح می‌دهید که کسب‌وکار شما در چه زمینه‌ای است، می‌خواهید به چه اهدافی دست پیدا کنید و علت اهمیت کسب‌وکار خود را شرح می‌دهید.)

۴. وب‌سایتی را راه‌اندازی و طراحی کنید

برای این‌که مشتریان به‌خوبی با برند شما ارتباط برقرار کنند، باید وب‌سایت کارآمد و بهینه‌سازی‌شده‌ای داشته‌باشید. مشتریان برای کسب اطلاعات بیش‌تر درمورد شما و کسب‌وکارتان، به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند؛ همچنین، وب‌سایت بستری است که مشتریان از آن برای خرید محصولات شما استفاده می‌کنند.

باید مطمئن شوید که وب‌سایت شما امکانات زیر را شامل می‌شود:

  • صفحه‌ای درباره‌ی محصولات یا کسب‌وکار شما؛
  • نسخه‌ای مناسب برای موبایل تا مشتریان بتوانند از طریق موبایل نیز خرید کنند یا وب‌سایت شما را مشاهده کنند؛
  • طراحی شیک که از نظر بصری هم جذاب و هم ساده باشد؛
  • صفحه‌ی «تماس با ما» به منظور سهولت تماس با شما برای کسب اطلاعات بیش‌تر درمورد محصولات و شرکت.

درمورد سیستم‌های مختلف مدیریت محتوا تحقیق کنید. یکی از سیستم‌ها را که دارای الگوها و ابزارهای مناسب برای جلب‌توجه مشتریان شماست، انتخاب کنید. فریلنسرهایی نیز وجود دارند که در ساخت وب‌سایت یا طراحی گرافیک تخصص دارند و می‌توانند به شما در راه‌اندازی وب‌سایت کمک کنند.

۵. با مشاغل دیگر همکاری و مشارکت داشته‌باشید

همان طور که برای پیشرفت و تأمین بودجه‌ی کسب‌وکار خود تلاش می‌کنید، می‌توانید با سایر مشاغل کوچک برای تبادل روش‌ها و تبلیغ محصولات یک‌دیگر همکاری کنید؛ همچنین، می‌توانید با شرکت‌هایی شریک شوید که می‌خواهند تأمین‌کننده یا فروشنده‌ی محصولات شما باشند.

۶. دانش خود را ثابت کنید

برای جلب‌توجه بیش‌تر مشتریان، باید دانشتان را به نمایش بگذارید و خود را به عنوان یک رهبر فکری به همه ثابت کنید. مشتریان برای یافتن پاسخ سؤالاتشان درباره‌ی یک شرکت خاص، به صورت آنلاین جست‌وجو می‌کنند.

می‌توانید از طریق پُست وبلاگ، ایمیل، وبینار، ویدئو یا پادکست به آن‌ها پاسخ دهید. هنگامی که آنان پاسخ سؤال خود را دریافت کردند، از طریق کانال‌های بازاریابی دیگری که دارید، به جست‌وجوی اطلاعات بیش‌تر می‌پردازند.

کانال‌ها را با دانش و محتوای آموزنده به‌روز‌رسانی کنید تا مشتریان بیش‌تری شما را پیدا کنند و تحت‌تأثیر دانشتان قرار گیرند. اثبات دانش گسترده از صنعت باعث می‌شود که مشتریان به محصولات شما بیش‌تر اعتماد کنند.

۷. وظایف را مدیریت کنید یا از افراد دیگر کمک بگیرید

با ادامه‌ی کار شاید وظایف بیش‌تری در لیست کارهای شما ظاهر شود. شاید بعضی از آن‌ها زمان‌بر یا انجامشان دشوار باشد. باید به خودتان یاد بدهید که چگونه مهارت‌های لازم را برای انجام این کارها را به دست آورید یا از افراد دیگری کمک بگیرید.

برای انجام پروژه‌های مهم بازاریابی می‌توانید افراد زیر را استخدام کنید:

  • دستیار مجازی؛
  • طراح گرافیک؛
  • نویسنده‌ی محتوا؛
  • مشاور بازاریابی.

۸. کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید

احتمالا، مشتریان شما زمانی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. این امر باعث می‌شود که رسانه‌های اجتماعی بهترین گزینه برای بازاریابی و تبلیغات باشند. یک حساب کاربری ایجاد کنید و پست‌های جذابی را منتشر کنید. باید محتوایی را تولید کنید که کسب‌وکار شما را ارتقا دهد و برند تجاری‌تان را بر سر زبان‌ها بیندازد.

از استراتژی‌های مؤثر برای میزبانی مسابقات، معرفی محصولات جدید و تبلیغ وبلاگ یا محتوای ویدئویی خود استفاده کنید؛ همچنین، می‌توانید هزینه‌ای بپردازید و بازدید پست‌هایتان را بیش‌تر کنید تا مخاطبان بیش‌تری داشته‌باشید.

۹. با مشتریان خود روابطی قوی و پایدار داشته‌باشید

حفظ مشتری از عناصر اصلی موفقیت کسب‌و‌کار شماست. با ایجاد و حفظ روابط پایدار با مشتریان خود می‌توانید به این موفقیت دست پیدا کنید. به محض این‌که مشتریان متوجه شوند که شما قابل‌اعتماد هستید، می‌توانید آن‌ها را به مشتریان ثابت خود تبدیل کنید.

روش‌هایی برای برقراری روابط قوی و پایدار با مشتری وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • برای مشتریان هدایایی را ارسال کنید؛
  • برای آگاهی از مواردی که باید بهبود پیدا کنند، از مشتریان نظرسنجی کنید؛
  • از مسابقات یا تیم‌های ورزشی حمایت کنید؛
  • کسب‌وکار خود را در یک انجمن یا سازمان حرفه‌ای ثبت کنید؛
  • در مراسم‌ محلی یا جمع‌آوری کمک مالی داوطلب شوید.

۱۰. مسابقات و مراسم‌ خاصی را میزبانی کنید

برای افزایش آگاهی درباره‌ی کسب‌وکار خود و تشویق مشتریان به خرید محصولات، مسابقات یا مراسم‌ خاصی را میزبانی کنید؛ بدین ‌وسیله، این فرصت را به افراد می‌دهید که درباره‌ی محصول شما بیش‌تر بدانند و احتمالا آن را تهیه کنند.

برای انجام این کار روش‌هایی وجود دارند:

  • دوره‌های آزمایشی رایگانی را ارائه دهید؛
  • کوپن یا تخفیف‌هایی را با زمان محدود ارائه دهید؛
  • در رویدادهای مختلف غرفه داشته‌باشید و بروشور یا نمونه‌محصولتان را توزیع کنید؛
  • مسابقه‌ای را برگزار کنید و محصولات یا چیزی مربوط به محصولات را به عنوان جایزه در نظر بگیرید.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربومindeed.com
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا