درباره امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: این دانشگاه در حال انجام اقدامات لازم برای اخذ مجوز به‌منظور راه‌اندازی 5 مدرسه عالی مهارت است.

به گزارش کارآفرینی پرس، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» را -که به تصویب شورای گسترش این دانشگاه رسیده بود – ابلاغ کرد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

روزهای نخست خرداد ۱۴۰۰ با ابلاغ بخشنامه ای دیگر از سوی دکتر طهرانچی، «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد که آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته است، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

براساس بندهای این آیین‌نامه؛ واحدهای دانشگاهی بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم عنوان کرده است که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

خبرنگار آنا با توجه به همزمانی هفته مهارت و نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با محسن شکرنیا معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی را می‌خوانیم.

آنا: چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سمای آذربایجان غربی مشغول به تحصیل هستند؟

شکرنیا: اکنون تعداد هزار و ۱۸ دانشجوی دختر و پسر در ۲۳ رشته در مقطع کاردانی در آموزشکده‌های سمای آذربایجان غربی به تعداد چهار دانشکده در شهرستان‌های ارومیه، خوی، مهاباد و میاندوآب در حال تحصیل هستند که این آموزشکده‌ها به دانشکده مهارت و کارآفرینی ارتقا یافته‌اند و از این تعداد نیز ۵۴۹ نفر دانشجو در ۱۲ رشته تحصیلی مربوط به ارومیه است.

اقدامات لازم در راستای اخذ مجوز برای ۲۴ رشته جدید در مقاطع کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، کارشناسی حرفه‌ای و کارشناسی پیوسته با سرفصل‌های مهارتی برای پذیرش دانشجو در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ انجام شده است.

آنا: در مورد امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه توضیح دهید.

شکرنیا: ازجمله امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در آذربایجان غربی می‌توان کلاس‌های مجهز به امکانات لازم به‌منظور تدریس، چهار باب سایت کامپیوتری مجهز به سیستم‌های کامپیوتری و شبکه، ۶ باب آزمایشگاه مدرن و مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز برای تدریس دروس آزمایشگاهی، ۱۳ باب کارگاه مجهز به تجهیزات لازم برای تدریس دروس کارگاهی، هشت باب آتلیه مجهز برای برگزاری دروس رشته معماری و گرافیک، سالن ورزشی، نمازخانه، سلف‌سرویس خواهران و برادران، کتابخانه مجهز با بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب در دو سالن مطالعه برادران و خواهران در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه را نام برد.

این دانشکده‌ها دارای امکان دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی Magiran, Noormags, Noorlib, Civilica, Daneshgostar, IAU Digital Library است که این امکان را برای استادان و دانشجویان فراهم می‌کند تا بتوانند مقالات و منابع علمی خود را به‌صورت رایگان از این پایگاه‌ها استخراج کنند.

آنا: دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه چه فعالیت‌هایی در راستای گسترش و توسعه دوره‌های آموزش غیررسمی مهارتی انجام داده است؟

شکرنیا: این دانشکده مهارت و کارآفرینی در حال انجام اقدامات لازم برای اخذ مجوز برای راه‌اندازی پنج مدرسه عالی مهارتی پیشنهادی با عنوان مدرسه عالی مهارتی آموزش‌های کسب‌وکار (مهارت‌های نرم و سخت)، مدرسه عالی مهارتی مالی و سرمایه‌گذاری، مدرسه عالی مهارتی طراحی و اجرای معماری داخلی ساختمان، مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی و مدرسه عالی مهارتی علوم رایانه است که برای افرادی که در این مدارس تحت آموزش قرار خواهند گرفت، مدرک معتبر مورد تأیید دانشگاه و قابل ترجمه ارائه خواهد شد.

۲ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز در ۲۲ مدرسه سما تحصیل می‌کنند

در این راستا دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با کارخانجات و واحدهای تولیدی در قالب اجرای طرح پویش مکاتباتی داشته است. این طرح در راستای ارتباط مؤثر و حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت برای تربیت نیروهای متخصص و ورود آنها به بخش صنعت و بازار کار در واحد ارومیه پیگیری می‌شود که می‌تواند هم در تأمین نیروهای متخصص و ماهر برای صنعتگران باشد و هم در تأمین هزینه شهریه دانشجویان کمک کند.

آنا: اقدامات دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی استان آذربایجان غربی در راستای تحقق سیاست‌های کلی اشتغال چیست؟

شکرنیا: در راستای تحقق سیاست‌های کلی اشتغال، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای و تحقق شعار سال با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی استان آذربایجان غربی با بهره‌گیری از کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی مجرب به اجرا و اخذ مجوز برای اجرای فعالیت‌های کاربنیان با عنوان دست‌ساخته‌های هنری و تزیینی، پرورش گل و گیاه آپارتمانی، تولید محتوای الکترونیکی آموزشی، برنامه‌نویسی کامپیوتر و طراحی وب‌سایت، ورزش‌های رزمی و تولید نهال اقدام کرده است که پنج عنوان سهم دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه است.

آنا: فعالیت‌ مدارس سمای آذربایجان غربی در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است؟

شکرنیا: مدارس سما در عرصه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در خدمت فراگیران قرار دارند و در تلاش هستند تا با بازتعریف راهبردی مفاهیم اساسی در آموزش و پرورش و ساحت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به‌کارگیری رویکردهای نوین علمی و آموزشی و تأکید بر ارزش‌های هویت اسلامی-ایرانی و روزآمدکردن دانش و مهارت‌های حرفه‌ای نیروهای انسانی، علاوه‌بر آمایش منطقه‌ای و تشخیص نیازها و ضرورت‌های مهارتی استان، نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند.

اکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر در ۲۲ مدرسه سما در آذربایجان غربی در دوره‌های مختلف تحصیلی مشغول تحصیل و مهارت‌آموزی هستند که این تعداد سهم عمده‌ای از آموزش استان را بین مدارس غیردولتی به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا