فعالیت‌های دانشگاه آزاد برای کاهش نرخ بیکاری و کمک به اشتغال در کشور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما به تشریح فعالیت‌های دانشگاه آزاد برای کاهش نرخ بیکاری و کمک به اشتغال در کشور پرداخت و گفت: قریب به ۵۰ مدرسه عالی مهارت در حوزه‌های کاملا مهارتی که منجر به اشتغال خواهد شد، تأسیس و یا راه اندازی شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس، سید محمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل کشور، موضوع اشتغال موثر و تأثیر آن در تولید است، اظهار کرد: در میان عواملی که می‌تواند اشتغال را به صورت پایدار و موثر گسترش دهد و خیل عظیم متقاضیان کار را پاسخ دهد، مهارت آموزی و به تعبیر صحیح‌تر آن ارتقای شایستگی نیروی کار است.

وی با تأکید بر اینکه امسال برای چندمین سال متوالی مجدداً و مکرراً واژه تولید به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، افزود: توجه دقیق معظم‌له به این کلید واژه مهم در پیشرفت جامعه، هشداری جدی برای همه مدیران و دستگاه‌های ذیربط در موضوع تولید است اما متأسفانه به دلایل مختلف، تاکنون تلاشی جدی که نتایج کاربردی و عملیاتی داشته باشد را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم و همچنان نرخ بیکاری به‌ویژه در میان جوانان تحصیل کرده بسیار بالاست.

بطحایی ادامه داد: اشاره نکنم که آثار اقتصادی این بیکاری و تأثیر بسیار مخرب آن بر تولید ناخالص داخلی و سختی معیشت خانواده‌ها چگونه است؛ اما علی‌رغم همه این آثار تخریبی، به نظرم تبعات اجتماعی و حتی روانی و شخصیتی معضل بیکاری بسیار آزار دهنده‌تر از ابعاد اقتصادی آن است که در جای دیگر و مصاحبه‌ای دیگر باید مورد گفت‌وگوی مفصل قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از واژه شایستگی که گاهی اوقات مترادف صلاحیت دانسته می‌شود، نام بردم؛ همان موضوعی که مهم‌ترین مولفه برای اشتغال موثر به ویژه اشتغال پایدار است؛ با تأسف باید عرض کنم به نظر بنده اصلی‌ترین عامل ناکامی در تحقق اهداف اشتغال و در نتیجه عقب ماندگی در زمینه‌های تولید ملی همین موضوع شایستگی و غفلت از آن بوده است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد گام اول و پله نخست برای ارتقای شایستگی و اصلاح عملکرد شغلی که باز تأکید می‌کنم اصلی‌ترین مؤلفه اشتغال است، موضوع مهارت‌آموزی و گسترش قابلیت‌های نیروی انسانی در بکارگیری دانش‌های آموخته شده وی در عرصه عمل ، میدان و کارگاه است؛ این همان موضوعی است که سیاست‌گذاران و راهبران حوزه‌های اشتغال و کسب وکار، عامدانه و یا با تساهل و تغافل از آن گذشته‌اند.

وی به عملکرد دانشگاه آزاد در این زمینه اشاره کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از گسترده‌ترین مراکز علمی و آموزشی کشور، با آسیب‌شناسی هوشمندانه از این معضل مزمن، وارد این عرصه شد؛ در این میان رویکرد و نگاه عملگرایانه آقای طهرانچی از زمان تصدی ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی شتابی مضاعف به این موضوع داده است؛ از این جهت واژه عمل‌گرایانه را به کار می برم که فراتر از موضوعات نظری و مفهومی در مهارت‌آموزی و ارتقای شایستگی نیروی انسانی برای اولین مرتبه در کشور – و نه فقط در دانشگاه آزاد اسلامی – جهت‌گیری‌های آموزشی و گسترش مهارت عملاً در نظام آموزشی بالاتر از دوره آموزش عمومی توسط دانشگاه آزاد وارد شده است.

بطحایی توضیح داد: مدارس عالی مهارت و رشته‌های کاربردی آن شکل گرفته و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای که به تدریج صرفاً به مراکز آموزش دانشگاهی و منجر به مدرک تبدیل شده بود به دانشکده‌های مهارت و کار بنیان تغییر مأموریت پیدا کرده است. در این مدت به ویژه با پیگیری‌ها و حمایت‌های آقای طهرانچی، مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های متعددی با مراکز موثر در مهارت‌آموزی به ویژه سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده است و با حمایت‌های کارشناسی و تخصصی آنها، مراکزی مثل مرکز مشاوره و مدیریت شغل در حال راه‌اندازی است.

وی تصریح کرد: امروز که در حال انجام این مصاحبه هستم قریب به ۵۰ مدرسه عالی مهارت در حوزه‌های کاملاً مهارتی که منجر به اشتغال خواهد شد، تأسیس و یا راه اندازی شده است و امروز خوشبختانه آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای با تغییر رشته‌ها و برنامه‌های درسی خود و متناسب‌سازی آنها با نیازهای بازار اشتغال درحال تأسیس و راه‌اندازی است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز خوشبختانه با مراجع و بنگاه‌های بزرگ تولیدی، مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های متعدد منعقد شده است تا با استفاده از ظرفیت مهارت آموزی دانشگاه آزاد اسلامی، نیروی انسانی شایسته، مهارت‌های لازم را با استفاده از به‌روزترین علوم در مهارت آموزی و فناوری‌های پیشرفته به دست آورند.

وی تصریح کرد: امیدوار هستم دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید و مسیر تحولی که برای مهارت آموزی گشوده است به ویژه با پشتیبانی‌های ریاست دانشگاه و هیأت رئیسه آن، بتواند گام‌های جدی در حوزه تولید و رفع موانع و مشکلات آن بردارد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا