۵ روش کمک به مدیران جهت جلوگیری از استرس و فرسودگی شغلی در سازمان

در این مقاله قصد داریم تا با شما درباره ۵ روشی صحبت کنیم که مدیران با انجام آنها می‌توانند از فرسودگی شغلی و همچنین استرس در محل کار جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس، فرسودگی شغلی موضوعی است که هنوز هم در سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود دارد و در کارمندان بسیاری دیده می‌شود. نکته‌ای که در این مورد باید عنوان کنیم این است که ما نمی‌توانیم انجام کاری را ادامه دهیم و انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشیم. به عنوان یک کارفرما اگر به دنبال این هستید که پیشرفت را در تیم‌ها و سازمان خود مشاهده کنید، باید بتوانید از فرسودگی شغلی و همچنین استرس در محل کار پیشگیری کنید. ما به این اعتقاد داریم که اتخاذ بهترین و درست‌ترین تصمیم‌ها است که از این موضوع جلوگیری می‌کند و در شرکت‌ها تغییر ایجاد می‌کند.

۱- قبل از هر چیزی انسانیت مهم است

فرسودگی شغلی در محل کار توسط سازمان بهداشت جهانی WHO به عنوان یک پدیده شغلی شناخته شده است. با این حساب باید به این موضوع بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت داد و به دنبال تغییر رویکرد در محل کارها بود. گرچه پرداختن به این موضوع و تلاش برای رفع آن بسیار سخت است و نیاز به برنامه ریزی دارد، اما اینگونه نباید باشد که آن را نادیده گرفت. طبق گفته گالوپ، کارکنانی که مدیر آنها همیشه برای گوش دادن به مشکلات آماده است، ۶۲٪ کمتر نسبت به دیگر مدیران باعث فرسودگی شغلی کارمندان خود می‌شود.

شاید باورتان نشود، اما کارهای ساده مانند جلسات یک به یک و رودررو با کارمندان می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در این جلوگیری از استرس و فرسودگی شغلی آنها داشته باشد. اگر رسیدگی به این امور را در رأس اولویت بندی کارهای خود قرار دهید، حتی ممکن است نیروی کار کوشا و کارآمدتری در شرکت خود داشته باشید. به طور خلاصه، رهبران سازمان‌ها ابتدا باید انسانیت را در رأس کار خود قرار دهند و بعد به عنوان مدیر خود را در محل کار نشان دهند.

۲- تیم‌ها را به طور جداگانه تشویق کنید

بسیاری از ما در یک سال گذشته نتوانسته‌ایم به صورت عادی سفر کنیم، اما آیا این بدان معناست که کارمندان از مرخصی‌های خود به اندازه کافی استفاده نکنند و شرکت‌ها و شما به عنوان کارفرما در معرض این خطر هستید که کارمندتان با فرسودگی شغلی مواجه شود؟

استفاده نکردن از مرخصی‌ها و تعطیلات برای کارمندان می‌تواند این طرز فکر را به وجود آورد که همیشه باید کارمندان به صورت سخت کار کنند و این تبدیل به یک فرهنگ در محل کار شود. این مدیران و رهبران شرکت‌ها هستند که باید با جلوی این مشکل را بگیرند. کارمندان ممکن است اغلب در پی این باشند که دل مدیران خود را به دست آورند و اگر مدیران نتوانند فرسودگی شغلی از کار کردن زیاد در آنها را از بین ببرند، مطمئنا با مشکلی حل نشدنی مواجه خواهند شد. مدیران با انجام این کار و حتی الگو قرار دادن خود در این زمینه، می‌توانند به خوبی به کارمند نشان دهند که باید در مواقعی از کار دست کشید و سراغ تفریح و استراحت رفت.

۳- فرهنگ همکاری ایجاد کنید

در ادامه موضوع بالا، باید عنوان کنیم که بسیاری از کارمندان از گرفتن مرخصی و دور شدن از محیط کار می‌ترسند؛ چرا که فکر می‌کنند که با برگشت آنها دیگر خبری از سمت شغلی قبلی نیست و در اصل امنیت شغلی خود را در خطر می‌بینند. اگر تمام اطلاعات در مورد کارها در تیم‌ها در اختیار کارمندان قرار گیرد، با آنها در مورد این مسائل بحث شود و فرهنگ قوی همکاری در هسته اصلی هر تیم وجود داشته باشد، این مسئله در شرکت‌ها رخ نمی‌دهد.

در رهبری تیم‌ها بسیار مهم است که زیرساخت‌ها و وظایف افراد به طور مشخص به آنها تفویض، به اشتراک گذاشته و ترسیم شود و در طول روند کار نیز از کارمندان حمایت صورت پذیرد. آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که هرگز شکست برای یک فرد و یک بخش از سازمان وجود ندارد، زیرا فشار کار برای همه افراد، نه فقط یک فرد بلکه برای تیم و سازمان به طور کلی زیاد است.

۴- خود را آسیب پذیر نشان دهید

ممکن است بسیاری از افراد از نظر ظاهری نشان دهند که در بهترین حالت خود در شرکت هستند و مشکلی ندارند. آنها ممکن است در ماه‌های اخیر با چالش‌های بسیاری دست و پنجه نرم کرده باشند و با تمام این مشکلات باز هم تمام وظایف و کارهای خود را مدیریت کرده باشند. در واقع شما به عنوان مدیر در اینجا باید وارد عمل شوید و نگذارید تا زیاد کار کردن و سخت کار کردن، آنها را از کارآمد بودن دور کند.

به عنوان مثال، افرادی که بیشترین تمرکزشان بر روی انجام وظایف و کارهای محول شده به آنها است، کمتر تمایل به صحبت و ابزار سختی و فشار کار دارند. بنابراین، رهبران و مدیران وظیفه دارند که این گفتگو را آغاز کرده و فضایی را برای کارمندان خود فراهم کنند که از روز بد خود در محل کار بگویند و درباره مشکلاتی که در کار با آنها روبه‌رو شدند نیز، صحبت کنند. سخت‌ترین قسمت این است که افراد مدام تظاهر به خوب بودن خودشان و همه کارها کنند. تنها راه ایجاد آسیب پذیری در تیم‌ها این است که رهبران خودشان آسیب پذیر باشند.

۵- تمرکز روی ارزش‌ها

فرسودگی شغلی فقط چیزی نیست که در دوره‌های پراسترس رخ دهد. این مشکل ممکن است در نتیجه یک فرهنگ نابجا در شرکت‌ها نیز رخ دهد. اگر کارمندان احساس کنند که نمی‌توانند خودشان باشند یا نقش خود را به خوبی انجام، این طاقت فرساست و همچنین باعث ایجاد فرهنگ بی اعتمادی می‌شود. این مسئله مخصوصاً هنگامی دشوار می‌شود که رهبران سازمان‌ها و مدیران شرکت‌ها بر این فرهنگ دامن زنند. وقتی فردی را برای کاری در تیم خود استخدام می‌کنید، باید بیشتر از هر چیز دیگری روی ارزش آن فرد تمرکز کنید.

هر کس وقتی می‌تواند خود واقعی‌اش باشد، بهترین عملکرد را دارد و هر روز تمام آنچه در توان دارد را در تیم می‌گذارد. این رهبران هستند که باید از انواع مهارت‌ها و توانایی‌های افراد مختلف در تیم خود استفاده کنند تا کارمندان به این برداشت نرسند که ارزش کمتری نسبت به دیگران دارند.

انتهای پیام/

اگر به اخبار مثبت علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایران تلنتhrdive

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا