چرا دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی راه‌اندازی شد؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی رویدادی ملی برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌هاست.

به گزارش کارآفرینی پرس، شهلا روزبهانی، نبود نیروی کار ماهر را یکی از موانع تولید در کشور برشمرد گفت: بر اساس استانداردهای تعریف‌شده توسط سازمان ملل و گزارش رسمی این سازمان در مورد ارزیابی میزان مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نرخ نیروی ماهر در ایران ۱۸ درصد و در کشورهای توسعه‌یافته بیش از ۷۸ درصد است.

وی افزود: این فاصله به‌خوبی بیانگر مشکلات موجود بر سر راه تولید، رونق اقتصادی و اشتغال است و بر همین اساس، تدوین نظام‌نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی منطبق بر رویکرد دانشگاه کارآفرین و تربیت حرفه‌ای در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: مهم‌ترین اهداف این نظام‌نامه، تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای، برنامه‌ریزی برای گسترش انواع آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، مهارتی و توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای متناسب با آمایش ملی و استانی است.

ارتقای اثربخش شایستگی‌های منابع انسانی

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بیان کرد: راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی مهم و ملی است که در همین راستا و با هدف تحقق اهداف ترسیم‌شده، صورت می‌گیرد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، ارائه آموزش‌های لازم برای اشتغال متناظر با مهارت‌های شغلی مورد نیاز منطقه و ارتقای اثربخش شایستگی‌های منابع انسانی را ازجمله اهداف راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی برشمرد و گفت: رشته‌های دایر در این دانشکده دارای سرفصل‌های مهارتی هستند.

روزبهانی اظهار کرد: یکی از ارکان زیرمجموعه دانشکده‌های مهارتی، مدارس عالی مهارتی است که مجری انواع آموزش‌های مهارتی کوتاه‌مدت برای مشاغل مختلف است و افراد می‌توانند پس از گذراندن این دوره‌های تخصصی با مدرکی که دریافت می‌کنند در همان زمینه مشغول به کار شوند.

وی اضافه کرد: کارگاه‌های کاربنیان نیز از دیگر ارکان این دانشکده‌هاست که در آن دانشجو علاوه بر تحصیل به‌منظور کسب تجربه برای تولید و آمادگی برای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی، بخشی از واحدهای عملی خود را در کارگاه‌های تولیدی دانشکده می‌گذراند و دانشجو با مشارکت در تولید می‌تواند برای خود کسب درآمد هم داشته باشد.

3 فرآیند اصلی مورد توجه مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد به آنا گفت: بالابودن نرخ فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، بیانگر نداشتن مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است، در همین راستا و به‌منظور انسجام‌بخشی به فعالیت‌های مرتبط با توانمندسازی دانشجویان برای کسب آمادگی‌های لازم برای ورود به بازار اشتغال کشور، مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی راه‌اندازی می‌شوند.

این استاد دانشگاه افزود: نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارت‌آموزی متناسب با نیاز بازار کار سه فرآیند اصلی مورد توجه این مراکز است و دانشگاه، مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای، مراکز کاریابی و مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی از ارکان مرتبط با  دانشکده مهارت و کارآفرینی هستند.

روزبهانی ادامه داد: یکی دیگر از ارکان فعالیت این دانشکده‌ها «طرح پویش» است که هدف از اجرای آن ارتقای کار آمادگی و توأم‌کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه‌ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند میان دانشگاه، صنعت و جامعه است و امکان حضور دانشجو هم‌زمان با تحصیل در بنگاه‌های تولیدی و نهادهای اجتماعی فراهم می‌شود.

وی گفت: طرح آموزش و توسعه کسب‌وکارهای خانگی با هدف توانمندسازی افراد خانواده، حمایت از اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی خانواده‌ها در دستور کار قرارگرفته است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد انعقاد تفاهم‌نامه همکاری طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه میان ستاد کل نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد اسلامی را یادآور شد و افزود: در قالب این تفاهم‌نامه، تربیت سربازان ماهر و آماده‌سازی آنان برای ورود به بازار کار به دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی محول شده است و در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز ذی‌ربط در سطح استان و شهرستان منعقد می‌شود.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا