با چه شرکت‌هایی به عنوان کارآموز، همکاری داشته باشیم؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

کارآموزی در شرکت مناسب کمک می کند تا اصول فعالیت حرفه‌ای را بیاموزید. در این مقاله به شما نحوه انتخاب شرکت برای کارآموزی را شرح خواهیم داد.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس حرف از کارآموزی که می‌شود، چه چراغی در ذهنتان روشن می‌شود؟ بسیاری از رشته‌های تحصیلی در دوران دانشجویی واحدی به نام کارآموزی برای آشنایی افراد با کسب و کارهای مرتبط دارند. اما باید بپذیریم که بسیاری از دانشجویان این دو واحد تحصیلی را جدی نمی‌گیرند و صرفا به دنبال پیدا کردن محلی برای پر کردن ساعت کاری و گزارش کارآموزی هستند. اگر فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و افرادی که به صورت حرفه‌ای مشغول فعالیت نیستند، بدانند که کارآموزی چه نقش پررنگی را در زندگی حرفه‌ای‌شان ایفا می‌کند، هرگز به راحتی از کنار آن عبور نمی‌کنند.

کارآموزی یک تجربه کاری کوتاه‌مدت است که توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه می‌‌شود تا افراد در معرض ورود به صنعت و کسب و کار قرار بگیرند. کارآموزان معمولا در این بازه، زمان خود را صرف کار در پروژه‌های مربوطه، یادگیری، ایجاد ارتباط و تقویت مهارت‌های سخت و نرمشان می‌کنند. دوره‌های کارآموزی حتی گاهی اوقات منجر به پیشنهاد شغل تمام وقت می‌شوند. طبق آخرین نتایج 74٪ سازمان‌ها به کارآموزان گذشته خود اشتغال تمام وقت داده‌اند. دوره‌های کارآموزی معمولا به صورت نیمه‌وقت برگزار می‌شود و برای برخی از آن‌ها مبلغی نیز به عنوان حقوق تعیین می‌شود.

در این مقاله به گزینه‌های پیش روی شما برای کارآموزی خواهیم پرداخت. اما در مقالات قبل ما می‌توانید به جواب سؤال چگونه بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا کنیم؟ برسید.

اهمیت کارآموز شدن چیست؟

البته که منظور ما از کارآموزی، هر نوع کار در هر سازمانی نیست. احتمالا اگر خودتان هم این موضوع را تجربه نکرده باشید، از اطرافیانتان تجربه کارآموزی‌های غیر مفید و اتلاف وقت را شنیده‌اید. کارآموزی‌هایی که تنها با گذشتن چند ماه بدون حقوق، یادگیری و پیشرفت تنها اتلاف وقت را در پی داشته‌اند. ما منظورمان اصل کارآموزی در سازمان‌های درست و اصولی است.

شما به عنوان کارآموز این فرصت را دارید که در کنار متخصصان برجسته صنعت یا کسب و کار مورد نظرتان کار کنید و از کمک آن‌ها برای پیشرفت بهره‌مند شوید. در کارآموزی نه تنها تجربه واقعی کار را کسب خواهید کرد، بلکه با جوانب مثبت آن نیز آشنا شده و از تجربه چنین فعالیتی یاد می‌گیرید چطور شبکه‌سازی و ارتباط‌سازی کنید.

از مزایای دیگر کارآموزی این است که به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه کاری را نمی‌خواهید انجام دهید. کارآموزی به شما این فرصت را می‌دهد که با کسب و کارها و صنعت‌های متفاوتی آشنا شوید و حوزه کاری مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. این که شما متوجه شوید کاری مناسبتان نیست یا با انجام آن ارتباط برقرار نمی‌کنید، بزرگترین دستاورد برای هر فرد به عنوان کارآموز است. در واقع باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که زمانی که صحبت از حرفه و شغل می‌شود، هرچه اطلاعات بیشتری وجود داشته باشد، تصمیم‌گیری و ادامه دادن راحت‌تر است.

با چه شرکت‌هایی به عنوان کارآموز، همکاری داشته باشیم؟

از آنجایی‌که امکان تجربه کارآموزی بیشتر شده است، کارفرماها انتظار دارند که در رزومه افراد تازه وارد، سوابق آن‌ را مشاهده کنند. متقاضیانی که سابقه کار قبلی دارند نسبت به افرادی که فقط دوره‌های مربوطه را گذرانده‌اند یا مدرک تحصیلی دارند، اولویت بالاتری برای کار دارند. باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که بسیاری از شرکت‌ها از کارآموزی به عنوان روشی جهت استعدادیابی و پر کردن موقعیت‌های تمام وقت خود استفاده می‌کنند. در واقع کارفرمایان بسیاری دوست دارند با ارائه پیشنهادات شغلی در آینده حرفه‌ای کارآموزان خود، همراهشان باشند.

کارآموزی این فرصت را به شما می‌دهد که علاوه بر مهارت‌های مربوطه در رابطه با رشته، صنعت و کسب و کار، آداب و اصول فعالیت حرفه‌ای را نیز بیاموزید. پس نگران عدم دریافت حقوق نباشید و در ازای آن تجربه، مهارت، ارتباط و اصول کار حرفه‌ای را بیاموزید. به نظر شما برای کارآموزی باید سراغ چه شرکت‌هایی رفت؟

1. کارآموزی در یک شرکت معتبر فرصتی برای یک معجزه بزرگ

بیل گیتس در رابطه با انتخاب شغل می‌گوید:

“همکاری به عنوان آبدارچی در یک شرکت بزرگ و معتبر، بهتر از کارمندی در شرکت‌های کوچک برای افراد است.”

البته که ممکن است افراد بسیاری با این استراتژی موافق نباشند، اما این نقل قول می‌تواند یک الگو برای شما در انتخاب شرکت برای کارآموزی باشد. مسلما راه ورود به شرکت‌های بزرگ برای کارآموزی آسان نیست. اما قطعا این سخت‌گیری‌ها برای کارآموزی کمتر از استخدام دائمی است. پس این بهترین فرصت است که با حضور در این شرکت‌ها علاوه بر کسب تجربه حرفه‌ای، توانایی‌های خودتان را اثبات و مسیر موفقیت را هموار کنید.

2. کارآموزی در شرکت‌های مرتبط با رشته تحصیلی، اولین قدم برای حرفه‌ای شدن

اگر رشته تحصیلی‌تان را دوست دارید، برای به دست آوردن تجربه کاری در همان حوزه تلاش کنید. اگر رشته تحصیلی‌تان مرتبط با صنعتی است، کارآموزی در شرکت‌های صنعتی را جدی بگیرید. به خاطر داشته باشید که کارآموزی در شرکت‌های کاملا متناقض با رشته شما، نه تنها به شما کمک نمی‌کند، بلکه تنها زمان شما را تلف می‌کند. اما اگر رشته تحصیلی‌تان را دوست ندارید و به دنبال شروع مسیر جدیدی هستید، با گذراندن دوره‌های آموزشی پایه‌ای و تهیه یک رزومه برای این شرکت‌های غیر مرتبط نیز اقدام کنید.

3. کارآموزی در شرکت‌های در حال پیشرفت، یک صعود دو طرفه

شرکت‌های تازه‌کار، کوچک اما در حال پیشرفت نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای شروع دوره‌های کارآموزی باشند. این شرکت‌ها را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنید و در صورت دریافت فیدبک‌های مناسب از سایر افراد برای ارسال رزومه کارآموزی برایشان اقدام نمایید. این شرکت‌ها با پیشرفتشان به شما هم امکان رشد و پیشرفت می‌‌دهند، می‌توانید کنارشان تجربه کسب کنید و پله‌های موفقیت را با سرعت بیشتری طی کنید.

4. کارآموزی در شرکت‌های با دوره‌های آموزشی، رعایت اصول اولیه

برخی شرکت‌ها در شروع دوره کارآموزی، کلاس‌ها یا دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند. این کلاس‌ها به شما کمک می‌کند تا با فرهنگ سازمانی، وظایف، مهارت و دانش‌های اولیه سازمان آشنا شوید. پس این دوره‌ها را به عنوان یک مدرسه در نظر گرفته و برای شروع کارآموزی در این شرکت‌ها تعجیل کنید. این روزهای تابستان معمولا بهترین زمان برای شرکت در دوره‌های کارآموزی است چرا که شرکت‌های بسیاری برای جذب نیرو و کارآموز در این زمان اقدام می‌کنند و دانشجویان در این برهه، زمان بیشتری برای سپری کردن کارآموزی و کسب تجربه دارند.

چطور شرکت‌هایی که کارآموز استخدام می‌کنند را پیدا کنیم؟

1- شرکت در نمایشگاه‌های کار: در اولین قدم و در صورتی‌که دانشجو هستید، نمایشگاه‌های کار را جدی بگیرید. نمایشگاه‌های کار معمولا در زمان‌های متعددی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند و شرکت‌های بزرگی برای جذب استعداد در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند.

2- حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی: لینکدین بهترین مکان برای پیدا کردن شرکت‌‌های معتبر برای شروع و درخواست کارآموزی است. در حال حاضر بسیاری از نیروهای منابع انسانی در این فضا، نیروهای کاری را استخدام می‌کنند. در این فضای مجازی دائما حضور  مفید داشته باشید تا فرصت‌های شغلی کارآموزی را از دست ندهید.

3- سازمان‌های مورد علاقه: اگر دوست دارید در فلان شرکت کارآموزی کنید، سری به وب‌سایت آن بزنید و به دنبال دکمه‌های فراخوان همکاری باشید. اگر این دکمه‌ها شامل حال شما نمی‌شد، به صورت مستقیم به آن‌ها ایمیل دهید و شرایط و علاقه خودتان برای کارآموزی را برایشان شرح دهید.

نکاتی برای دریافت موقعیت کارآموزی که باید بدانید

  • یک رزومه کارآموزی خوب از خودتان، علایق، مهارت‌ها و توانایی‌هایتان آماده کنید.
  • گوش به زنگ باشید و فرصت‌های کارآموزی را از دست ندهید.
  • در رابطه با شرکت مورد نظر تحقیق کنید.
  • بهترین نسخه خودتان در جلسه مصاحبه باشید.

در آخر این‌که از کارآموزی به عنوان فرصتی برای کسب مهارت و ارتباط‌سازی کمک بگیرید و مطمئن باشید دوره‌های کارآموزی دستاورد‌های بسیاری برایتان در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
تلنت کوچnovoresumehrdailyadvisorthemuse
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا