شركت‌ها در قيمت‌گذارى محصولات خود چه موضوع مهمى را بايد در نظر بگيرند؟

نژادیان: اگر طى دهه ٩٠ تورم ايجاد نمى‌شد، بسيارى از خريداران محصولات به‌دليل كيفيت پايين محصولات، نحوه ضعيف خدمات پس از فروش و تامين قطعات ضعيف بعضی از شركت‌ها از خريد خود راضى نبودند. اما، شركت‌ها براى حفظ اعتبار خود بايد با توجه به شرايط سخت اقتصادى مردم از اين به بعد به موضوع (ارزش و رضايت) بیشتر دقت كنند.

به گزارش کارآفرینی پرس، محمدعلی نژادیان کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی در یادداشتی نوشت: مشتريان، كالاها و محصولاتى را انتخاب مى‌كنند كه حداكثر ارزش را برايشان داشته باشد.

ارزش يك كالا بيانگر منافع و هزينه‌هاى محسوس و غيرمحسوس آن كالاست.
ارزش يك كالا دربرگيرنده كيفيت، خدمات و قيمت آن كالاست.
بنابراين، ارزش كالاها با بهبود كيفيت و خدمات آن‌ها، افزايش و با افزايش قيمت آن‌ها كاهش مى‌يابد. پس در بحث بازاريابى مهمترين مفهوم كلمه ارزش است.

بازاريابى در يك تعريف به‌عنوان فرآيند (شناسايى، خلق، ارائه و حفظ) ارزش‌هاى مدنظر مشتريان است و مفهوم رضايت، نشاندهنده قضاوت مشترى درباره عملكرد (نتايج) مورد انتظار مشترى از آن كالاست.

اگر عملكرد واقعى كالا از عملكرد مورد انتظار ضعيفتر باشد، مشترى ناراضى مى‌شود.

اگر عملكرد واقعى با عملكرد مورد انتظار برابر باشد، مشترى راضى مى‌شود.

و اگر عملكرد واقعى بهتر از عملكرد مورد انتظار باشد، مشترى خوشحال مى‌شود.

بیشتر بخوانید:

هدف بازاریابی چیست؟/ برای کسب موفقیت در رقابت با دیگران چه کار کنیم؟

تاریخچه بازاریابی علمی/ معرفی انجمن‌های بازاریابی در ایران و جهان

پایان پیام/

اگر به اخبار مثبت علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
کاتلر، فیلیپ و کوین لین کلر (1393)، مدیریت بازاریابی، مترجم مهدی امیر جعفری، جلد1، چاپ2، تهران: نص

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا