بیمه، معضل شرکت‌های دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معافیت حق بیمه قرارداد‌ها در دو سال اخیر برای قرارداد‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان تصویب شد، اما این بخشنامه به درستی اجرا نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیشرفت و توسعه در همه زمینه‌های مختلف صنعتی، پزشکی و دارویی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت همه کشورهاست. راه‌های زیادی برای رسیدن به این اهداف وجود دارد و در چند سال اخیر شرکت‌های دانش بنیان به خوبی نشان داده اند که نقش موثری در توسعه اقتصادی، کارآفرینی، خلق مزیت‌های جدید، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان را داشته اند.

شکی نیست که شرکت‌های دانش‌بنیان نقش موثری در رشد و پیشرفت و توسعه هر جامعه‌ای دارند بنابراین اقتصاد دانش‌بنیان را می‌توان تنها راه نجات اقتصاد کشور دانست.

افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نشان دهنده موثر بودن این شرکت‌ها در رفع نیاز‌های داخلی کشور خواهد بود در واقع اهمیت و کارا بودن شرکت‌های دانش بنیان سبب شد تا توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۸۹ به تصویب برسد.

بیمه، معضلی که شرکت‌های دانش‌بنیان را زمین‌گیر کرده است

در کنار تمامی مزیت‌ها و نکات مثبت از شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور، همچنان در برخی زمینه‌ها این شرکت‌ها مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار می‌گیرند که این امر می‌تواند در کارکرد این شرکت‌ها مداخله ایجاد کند، از مهم‌ترین مشکلات و معضلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن درگیر هستند و این موضوع برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است مسئله بیمه است.

معافیت حق بیمه قراردادها، پیگیری بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی شرکت‌های دانش‌بنیان خوش‌حساب، ارائه مشاوره‌های رایگان در حوزه تأمین اجتماعی به شرکت‌ها، ارائه آموزش‌های حضوری در حوزه تامین اجتماعی و قانون کار از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله خدماتی است که برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

به طور کلی بیمه به دو بخش بیمه اختیاری و اجباری تقسیم می‌شود که براساس بیمه اجباری، تمام شرکت‌های موجود طبق قوانین کار موظف به پرداخت حق بیمه به صندوق بیمه تامین اجتماعی هستند. شرکت‌های دانش‌بنیان با عضویت در صندوق تامین اجتماعی و دریافت کد مربوطه موظف به پرداخت حق بیمه قراردادها خواهد بود؛ اما در این بین در سال ۹۷ با توجه به قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بخشنامه‌ای تحت عنوان معافیت حق بیمه قرارداد‌های دانش بنیان به اجرا درآمد.

فناورانه بودن قراردادها، شرط اصلی معافیت از حق بیمه قرارداد

شرکت‌های دانش بنیان اگر قرادادهایشان مورد تایید معاونت علمی و فناوری باشد نیازی به پرداخت حق بیمه قراردادهایشان که معمولا هزینه‌های زیادی را برای این شرکت به همراه دارد، نخواهند بود؛ بنابراین بر اساس بخشنامه‌ای معافیت حق بیمه قرارداد‌های دانش‌بنیان برای شرکت‌ها زمانی قابل اجرا خواهد بود که قرارداد توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد تایید باشد این کار به منظور تسهیل کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفت، اما تا به امروز به خوبی اجرا نشده است.

اجرایی نشدن این بخشنامه برای شرکت‌های دانش بنیان و در واقع سخت بودن مسیر دریافت این خدمات می‌تواند سبب شود تا شرکت‌ها بعد از امضای قراردادهایشان بخش اعظمی از مبلغ دریافتی حاصل از امضای قرارداد را به عنوان حق بیمه قراداد‌ها ارائه دهند.

معافیت حق بیمه قرارداد‌ها در دو سال اخیر برای قرارداد‌های دانش بنیان شرکت‌های دانش بنیان تصویب شد، اما سایر شرکت‌ها همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان برای قرارداد‌های غیر دانش‌بنیان همچنان مجبورند حق بیمه قرارداد را پرداخت کنند.

نسیم توکل، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری اظهار کرد: اهمیت مسئله بیمه برای شرکت‌های دانش بنیان و معمولی تفاوتی ندارد و موضوع بسیار مهمی است. کارفرمایان در تمام شرکت‌ها مطابق قانون موظف به پرداخت حق بیمه کارکنان هستند و هر نفری مشغول در مجموعه باید از خدمات بیمه بهره‌مند شود. با توجه به ظرفیتی که در قانون پیش‌بینی شده، امکان استفاده از برخی معافیت‌ها و بخشودگی‌های بیمه‌ای وجود دارد، اما مسیر طولانی برای بهره‌مندی از آن‌ها موجود است که باید روال آن طی شود.

او افزود: مطابق قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و براساس بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۷، قرارداد‌های منعقد شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌ تولید کالا‌ها و خدمات دانش‌بنیان، از پرداخت حق بیمه قرارداد‌ها به تامین اجتماعی معاف خواهند بود. با این حال، این اصل مهم توسط سازمان تأمین اجتماعی رعایت نمی‌شود.

توکل بیان کرد: پرداخت نشدن حق بیمه یک ماهه، منقضی شدن دفترچه‌ها همچنین جریمه‌های اعمال شده تامین اجتماعی از مشکلات بزرگ شرکت‌های دانش بنیان در مباحث بیمه‌ای است.خدمات بیمه قرارداد‌ها و گرفتن مفاصا حساب از قوانین بیمه محسوب می‌شود که با وجود تصویب آیین نامه‌های مربوطه برای اجرای این قانون برای شرکت‌های دانش بنیان، اما سازمان‌های بیمه‌ای معمولاً آن را اجرا نمی‌کنند.

با این وجود شاید بتوان یکی از علل اصلی اجرا نشدن این طرح را نبود ساز وکار‌های مناسب در بیمه تامین اجتماعی دانست که همکاری‌های لازم را در این زمینه به شرکت‌های دانش بنیان ارائه نمی‌دهند.

دشواری و طولانی شدن روند دریافت خدمات بیمه بدون شک زیان‌های مالی برای شرکت‌ها در پی دارد و جریمه‌های فراوانی را ممکن است تحمیل کند. صرف نظر از موارد این چنینی میزان تمرکز و زمان کاری که پرسنل اداری برای پیگیری و پیش بردن امور صرف می‌کنند سبب عقب ماندگی از مأموریت‌ها و امور اصلی کسب‌وکار می‌شود که زیان‌های مضاعفی از این ناحیه نیز تحمیل می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود با توجه به نقش رو به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و درآمدزایی آن‌ها در اقتصاد کشور موانع دست‌وپا گیر از چرخه اداری چه در مسیر دریافت خدمات بیمه‌ای و چه در زمینه مشکلات دیگر اعم از شهرداری، مالیات و دارایی نیز مرتفع شود تا فعالان اقتصادی بتوانند با فراغ بال بیشتری در زمینه اهداف اصلی خود فعالیت کنند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا